שתף קטע נבחר

מה אפשר ללמוד מסקר TIM?

החשיפה לאתרים המובילים הולכת וגדלה במהלך השנים באופן מוחלט ואילו רוב האתרים הקטנים דורכים במקום. אם יש ברשת הישראלית המנומנמת מנוע צמיחה אחד, הרי שזה הווידאו. שימו לב לתפוז, שביחד עם אתר שיתוף הווידאו Flix עבר את נענע ואת MSN

עוד סקר TIM ראה אור ונראה שמעט מאוד השתנה מאז הסקר הקודם. העליות והירידות בחשיפה של רוב האתרים הן בגבול הטעות הסטטיסטית, והפעם אף אתר כלכלי לא יוכל לצאת בכותרות חד צדדיות המעצימות את הישגיו ומגמדות את המתחרה.

 

בכל זאת אפשר להבחין בכמה מגמות מעניינות. החשיפה לאתרים המובילים הולכת וגדלה במהלך השנים באופן מוחלט. אם בנובמבר, 2004, נהנו שלושת האתרים הנחשפים ביותר – גוגל, וואלה ו-ynet מכ-161 אחוזי חשיפה בסך הכל, היום כבר מדובר בכ-208 אחוזי חשיפה.

 

הקטנים דורכים במקום

בד בבד, האתרים הקטנים כמעט דורכים במקום. אתר הספורט One, למשל, נחשף לעיני 13.4 אחוזים מהגולשים בנובמבר, 2004, והיום מדובר בכ-17.1 אחוזים. החשיפה של הארץ הייתה ב-2004 כ-14 אחוזים והיום היא 12 אחוזים. גלובס נהנה לפני כשנתיים מ-10.5 אחוזי חשיפה והיום - 9.5 אחוזים. ברור שהתנועה לאתרים האלה גדלה במספרים מוחלטים, אך משקלם ברשת הישראלית עמד במקום.

 

עוד מגמה בולטת היא השקיעה של רשת MSN בישראל. סוקרי TIM, ברוב חסדיהם, סופרים את MSN.co.il עם MSN.com, Hotmail.co.il ו-Hotmail.com, ובכל זאת לא הצליחו להשיג יותר מ-32 אחוזי חשיפה, צניחה לעומת 38 אחוזים בסוף 2004.

 

אין אתר בישראל עם פוטנציאל כל כך מבוזבז כמו MSN בהתחשב בעובדה שמאחוריו ניצבת חברת התוכנה הגדולה בעולם. האם אפשר להעלות על הדעת יתרון יחסי אחד של האתר על פני מתחריו? אם בחדשות, בווידאו, בהשוואת מחירים ובתחומים אחרים. אפילו בתחום הדוא“ל ברשת, הוטמייל ישראל נרדם בשמירה ואיבד את ההובלה לאחרים מזמן.

 

ב-MSN יכולים לטעון עד 2010 שאין שום משבר והכל נפלא. זה לא יהפוך את הדברים לנכונים. הנוכחות של מיקרוסופט בישראל מסיבית וארוכת שנים פי עשרות מונים ביחס למשרדון שמנהלת גוגל בישראל, ובכל זאת הצליחה הראשונה בשלומיאליות מופלאה לאבד את ההובלה באינטרנט בארץ. קשה לראות איך תיכנס החברה לעידן שירותי ה-Live ותתמודד עם האתגרים שבדרך ללא שידוד מערכות כולל.

 

מנוע הצמיחה - וידאו 

אם יש ברשת הישראלית המנומנמת מנוע צמיחה אחד, הרי שזה הווידאו. שימו לב לתפוז, שביחד עם אתר שיתוף הווידאו Flix עבר את נענע ואת MSN. קשת זוכה ל-18.4 אחוזי חשיפה והיא הולכת ומתחזקת בזכות מהלכים נכונים (אך עדיין מזוהה כאתר אינטרנט של זכיינית טלוויזיה ולא כגורם תוכן עצמאי).

 

שיתוף הפעולה בין נענע לערוץ 10 לא זוכה לביטוי משמעותי – לא באתר ולא בסקר, בשלב זה. האתר עם 29 אחוזי חשיפה בלבד, בהשוואה ל-33 אחוזים בסוף 2004.

 

כדאי לסייג את הדברים – המרחק בין רייטינג אמיתי באינטרנט לסקר TIM הוא כמו המרחק בין הרשת הישראלית ל-Web 2.0. אך די בנתונים האלה כדי להבין שהעניינים מתנהלים כאן בקצב צב. היכן ה-Myspace הישראלי, ה-eBay המקומי (מי זוכר את וואלה ביי?), האמזון העברי או ה-digg.com שלנו?

 

עם כל הכבוד ל-Flix, עדיין לא מדובר בהצלחה מטאורית ואפילו google.co.il אינו אלא העתק חיוור של google.com. לעת עתה נגזר עלינו לשבת במערה הווירטואלית של אפלטון ולראות צלליות של מה שמתרחש באינטרנט האמיתי. אולי 2007 תהיה השנה בה הכל יתחיל להשתנות.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנוע הצמיחה - וידאו
מנוע הצמיחה - וידאו
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים