שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר

המעפילים באים

דב מגן ("ברצ'יק"), ממפקדי הפלי"ם, תיעד את כל שלבי ההעפלה: מהרכבות באירופה, דרך אניות המעפילים ומחנות המעצר בקפריסין, ועד העלייה על חופי הארץ המובטחת. חלק שני ואחרון בסדרה

בחלק הראשון בסדרה הוצגו תמונות מאלבומו של דב מגן ("ברצ'יק") המתארות את הכשרת מתנדבי ההגנה בהבאת המעפילים. בחלקה השני של הסדרה אנו מביאים תצלומים המתעדים את שלבי ההעפלה, מהרכבות באירופה, דרך אניות המעפילים ומחנות המעצר בקפריסין, ועד העלייה על חופי הארץ המובטחת.

 

ארגון העלייה רכש בארה"ב מספר אוניות שהוכשרו להבאת מעפילים. הגדולות ביותר היו "פרזידנט וורפילד" שנודעה בשם "אקסודוס", "פאן יורק" שזכתה לכינוי "קיבוץ גלויות", ו"פאן קרשנט" שנקראה "עצמאות". שתי האחרונות, זכו לכינוי המשותף "פאנים". על ה"עצמאות" (כמו גם על כמה אניות נוספות) התקינו אנשי הפלי"ם הגה נוסף, בעזרתו ניתן היה לכוון את האנייה גם לאחר שחיילי הצי הבריטי היו משתלטים על גשר הפיקוד.

 

באוגוסט 1947 ניסו הבריטים להטביע את האונייה "עצמאות" בעזרת מוקש ימי בעת שעגנה בוונציה. הספינה אמנם נפגעה, אולם תוקנה ולאחר מכן הפליגה לים השחור ביחד עם "קיבוץ גלויות", כדי לאסוף מעפילים מרומניה. למפקד שיירת ה"פאנים" נתמנה יוסי המבורגר (הראל) שהפליג על האוניה "קיבוץ גלויות". רב החובל של "עצמאות" היה אייק אהרונוביץ ומפקד האוניה היה דב מגן ("ברצ'יק").

 

בסופו של דבר על הועלו על סיפונה של "עצמאות" 7,612 מעפילים, וביחד עם "קיבוץ גלויות" הביאו השתיים לקפריסין15,170 מעפילים, כרבע מכלל מעפילי עלייה ב'


בתמונה: האנייה עצמאות, אשר נבנתה בארה"ב בין שתי מלחמות העולם לצורך הובלת בננות. אנשי הצי הבריטי מעולם לא התמודדו עם השתלטות על אוניה בסדר גודל זה, שהייתה גבוהה ממשחתות הצי הבריטי בא"י. 


המעפילים הובאו ברכבות מכל רחבי אירופה בולגריה, לנמל בורגס, בו הוכנה שיירת ה"פאנים".

 

מעפילים עולים ל"עצמאות". מי מזהה?

 

לאחר ה-29 בנובמבר 47' הייתה ההעפלה נושא למחלוקת בין מוסדות היישוב

 בארץ לאנשי המוסד לעלייה ב'. משה שרתוק (לימים שרת) סבר שהבאת אלפי מעפילים בעת ההיא תגרום לארה"ב לחזור בה מתמיכה בתוכנית החלוקה. לעומתו, טען שאול מאירוב ראש ארגון עליה ב' סבר שיש לקיים את העלייה בכל תנאי. בינתיים המעפילים עלו על האוניות ולא ניתן היה להמתין. בן גוריון ומשה שרתוק נאלצו למצוא פשרה - ה"פאנים" יוסגרו לבריטים ויובלו למחנות קפריסין.  


המעפילים מטפסים בהמוניהם על ה"עצמאות" בדרך לארץ ישראל

 


ה"פאנים" יצאו עם המעפילים ב-24 בדצמבר 1947 מנמל בורגס. לאן הגיעו תחילה?

 


אניית המעפילים "עצמאות". ב-1 בינואר 1948 הגיעה לחופי קפריסין

 


על סיפון העצמאות. תפילת המעפילים

 


נדחקים על הסיפון

 


חתונה במחנה המעצר בקפריסין

 


הגשר שחיבר בין מחנות המעצר בקפריסין. מי מזהה?

 

בינתיים בארץ, ישראל מקבלת ריבונות על נמל חיפה


 בטקס מסירת הנמל (בלבן אבא חושי, לימים ראש העיר חיפה)

 


ליד שובר הגלים בנמל חיפה שכנו כל אוניות המעפילים שתפסו הבריטים, מוקפות בשרשרת מוקשים. מיד עם העברת הנמל החלו אנשי הפלי"ם להכשיר את האוניות לצי העברי הראשון.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכשרת הגאי האוניה בוונציה
מעפילים מגיעים ברכבת לנמל בורגס
הכשת הספינות. 4 קומות של 7,600 דרגשי עץ
מעפילים. האם יוסגרו לידי הבריטים?
היו שלום. המעפילים עוזבים את בולגריה
נמל חיפה עובר לריבונות ישראלית
מומלצים