שתף קטע נבחר

טייס נטש מטוס סקייהוק בשל אש במנוע

מטוס קרב מסוג סקייהוק התרסק מול חופי אשדוד. הטייס זיהה אש במנוע ואז החליט לנטוש. צוות חיל האוויר איתר את הטייס וחילץ אותו בלא פגע. המטוס צלל לים. מטוסים מסוג זה משמשים חניכים בבית הספר לטיסה

תאונת אימונים בחיל האוויר: טייס נטש הבוקר (יום ה') מטוס סקייהוק (עיט) בשל תקלה טכנית באזור חוף אשדוד. הטייס זיהה אש במנוע ואז נטש. צוות יחידת החילוץ של חיל האוויר איתר אותו במצב טוב וחילץ אותו. המטוס צלל לים. בפברואר 2004 התרסק מטוס מאותו סוג בדרום הר חברון. גם אז פרצה אש בגחון המטוס שהתפשטה במהירות וגם אז הטייס צנח בשלום.

 

מתחקיר ראשוני של חיל האוויר עולה, כי הטייס, שהיה השני במבנה של שני מטוסים, זיהה במהלך האימון בעיות במנוע המטוס. הוא דיווח על התקלות לטייס המוביל ובמקביל ניסה לבחון כיצד ניתן להתמודד עם הבעיות. בשלב מסוים הבחין הטייס כי הטמפרטורה של המנוע עולה והוא החליט כי הצעד הנכון לעשות הוא לנחות נחיתת אונס בבסיס חיל האוויר הסמוך. אולם המנוע כבה, ובהערכת מצב מהירה שעשה הבין כי האפשרות היחידה היא לנטוש את המטוס. הוא שב לאזור הים ושם ביצע את הנטישה בגובה של כ-4,000 רגל.

 

במהלך זיהוי התקלה הבחין הטייס השני באש שנראתה יוצאת מהמטוס של ה"עיט". גורם בכיר בחיל האוויר ציין כי המטרה היא למשות מהים את כל חלקי המטוס ולהתמקד במערכת התיעוד של המטוס על מנת להתחקות ולהבין מה היתה התקלה.


מטוס סקייהוק (צילום: באדיבות אתר חיל האוויר)

 

דובר צה"ל מסר שהטייס פעל על-פי הנהלים ופונה לאחר חילוצו לבית החולים. מבית החולים שיבא נמסר כי מצבו של הטייס קל. הוא נבדק וטופל בחדר המיון וישתחרר בהמשך היום. מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, מינה ועדת חקירה.

 

בשנת 1998 התרסק מטוס מסוג זה במהלך אימון בדרום הר חברון. שני אנשי צוות נפצעו באורח קל. בפברואר 2004 אירעה תאונה נוספת כאשר פרצה אש בגחון מטוס סקייהוק שהתרסק בדרום הר חברון.

 

מטוסי הסקייהוק נכנסו לשימוש בחיל האוויר בשנות ה-70. זה היה מטוס הקרב הראשון שארה"ב הסכימה למכור לישראל. מדובר במטוס תקיפה חד-מושבי תוצרת ארה"ב המשמש הן לתקיפה והן לסיוע לכוחות הקרקע. באתר חיל האוויר נכתב שהמטוס נרכש ב-1967 בעקבות האמברגו הצרפתי שהוטל על ישראל, שמנע את מסירת 50 מטוסי המיראז' 5J, שנרכשו מצרפת. 

 

תקפו במלחמת יום הכיפורים 

עבור חיל-האוויר פותח דגם מיוחד של המטוס, A-4H, שכלל שינויים במכשור, בכושר הנשיאה וכן בהוספת מצנח עצירה בזנבו. עשרות מטוסים מדגם זה נכנסו לשירות, ובתקופת מלחמת ההתשה הם היו מטוס התקיפה העיקרי של החיל. מטוסי הסקייהוק ביצעו תקיפות רבות במלחמת יום-הכיפורים והמשיכו לתקוף גם במלחמת לבנון הראשונה.

 

בתחילת 1973 נכנס לשימוש דגם נוסף של הסקייהוק, A-4N, הנמצא בשימוש גם היום. הוא כולל מנוע בעל הספק רב יותר, תא טייס בעל ראות טובה יותר, תותחי 30 מ"מ, יכולת תמרון משופרת. הוא פותח מהדגם A-4M, הנמצא בשימוש כוחות הנחתים האמריקאים. חיל-האוויר רכש עשרות מטוסים מדגם זה. 

 

לפני כשנתיים נטשו טייס ונווט מטוס קרב מסוג אף-16 מדגם ברק במהלך נחיתה בבסיס רמת דוד בצפון הארץ. השניים נטשו את המטוס לאחר שגילו בעיה בכן הנסע. המטוס המשיך במסלול והתהפך בסופו. בצה"ל החלו בבדיקת האירוע. המטוס חזר מאימון שגרתי, וכאשר נחת ונגע בקרקע, הבינו הטייס והנווט שכָּן הנסע הקדמי - החלק שמחזיק את הגלגל הקדמי - נשבר, ולכן גלגל זה לא יעמוד בעומס והמטוס לא ייעצר בצורה מלאה ובטוחה. הם עשו שימוש בכסא המפלט ובכך ניצלו חייהם.

 

שנתיים לפני כן התרסק מטוס אף-16 של חיל האוויר במהלך טיסת אימונים באזור התענכים מצפון לג'נין. הטייס נטש את המטוס וצנח בשלום לקרקע. מייד לאחר הנטישה פונה הטייס במסוק של חיל האוויר לבסיס חיל האוויר רמת דוד, משם המריא המטוס. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האויר
מטוס סקייהוק
צילום: אתר חיל האויר
מינה ועדת חקירה. האלוף שקדי
צילום: אבי מועלם
תקלה טכנית. סקייהוק
באדיבות אתר חיל האוויר
מומלצים