צילומים בברזיל: המטוס נוחת, פוגע בגדר ומתפוצץ
מצלמות בנמל התעופה "קונגוניאס" בסאו פאולו צילמו את הנחיתה המהירה מהרגיל של מטוס חברת "טאם" שהתרסקותו גבתה כ-200 קורבנות. כבאים סיפרו לעיתון "או גלובו" כי בשל האש העזה שהתלקחה במקום, יש קושי רב לזהות את ההרוגים. בינתיים נמשכת החקירה והפרקליטות דרשה לסגור את נמל התעופה עד סיום החקירה
חוקרי חיל האוויר הברזילאי המשיכו הבוקר (חמישי) בחקירת תאונת המטוס הקשה שארעה אתמול בסאו פאולו, בה נהרגו כ-200 בני אדם. הקופסה השחורה של המטוס, שנמצאה אתמול בין הריסותיו, נשלחה לבדיקה במעבדה אמריקנית, ותוצאותיה צפויות להתקבל רק בעוד כחודש. עם זאת, בברזיל מעריכים שחקירת התאונה כולה תימשך 10 חודשים לכל הפחות.
עוד בנושא:
- 200 הרוגים בהתנגשות מטוס בתחנת דלק
- "מסלול הנחיתה בברזיל היה חלק כמו סבון"
- הטייס ניסה להמריא שוב, אך לא הצליח
בינתיים נחשפו בברזיל צילומים של מצלמות בנמל התעופה המראות את נחיתת המטוס. בסרט המלא רואים כיצד מטוס שנחת בנמל דקות קודם לכן נוסע על המסלול במשך 11 שניות. המטוס שהתרסק עם זאת, גומא את אותו המרחק בשלוש שניות בלבד. מומחים ציינו כי הדבר מעיד על מהירות הנחיתה, החלקה של המטוס או לחילופין הנסיון של הטייס להגביר מהירות כדי להמריא מחדש.
בעקבות התאונה נסגר שדה התעופה "קונגוניאס" עד ליום שישי, אולם הפרקליטות במדינת סאו פאולו הגישה עתירה לבית המשפט המקומי בדרישה לסגור את השדה עד תום החקירה. כמו כן, דרשה הפרקליטות לקבל לידיה דו"ח מפורט על מצבם של מסלולי הטיסה בשדה. העילה לדרישה היא הדיווחים לפיהם המסלול נפתח לנחיתות למרות שלא היה כשיר לפעילות.
בינתיים ממשיכים כוחות ההצלה בחילוץ שרידי הגופות מזירת ההתרסקות. עד כה חולצו 182 גופות, אולם העבודה באתר התאונה מתבצעת באיטיות מחשש להתמוטטות שרידי המבנה בו התנגש המטוס. נציגי הצבא אף נאלצו להוציא צווי סגירה נוספים ל-27 מבנים אחרים בסביבה בשל סכנת התמוטטות. מלבד 186 הנוסעים שהיו על המטוס שהו במבנה של משרדי חברת "טאם", שנפגע באסון, 55 עובדים של החברה. עם זאת, מניין ההרוגים עשוי להיות גבוה אף יותר, משום שלא ברור האם היו גם לקוחות של החברה במשרד בעת התאונה.
לשדה התעופה ממשיכים להגיע בני משפחה של הנספים, המסייעים בזיהוי הגופות בחדר מצב מיוחד שהקימה "טאם". כבאים המסייעים בחילוץ סיפרו לעיתון "או-גלובו" כי מצב הגופות השרופות גרוע, דבר שיקשה על מלאכת הזיהוי.
בנמל התעופה נחשפים גם סיפורי ההרוגים, שחלקם כלל לא היו אמורים להיות על הטיסה. אחד ההרוגים, מרסלו סטלזר, סיים את עבודתו בפורטו אלגרה מוקדם מהרגיל משום שסבל מכאבי בטן. דודו סיפר שהוא התקשר להוריו בסאו פאולו כדי על חזרתו המוקדמת, וביקש מאמו להכין עבורו מרק.
"המרק עוד שם, מלא דמעות. הוא החליף את הטיסה בדקה ה-90, אבל לרוע המזל כנראה הוא היה צריך להיות שם. הוריו נזקקו לטיפול רפואי ועדיין מתקשים להאמין", סיפר הדוד, ויסנטי קרבליו. בני המשפחות אף השמיעו ביקורת על התנהלותה של חברת "טאם", וסיפרו שעובדי החברה היו נראים מבולבלים יותר מבני המשפחות עם היוודע האסון, וכי מידע על התאונה ורשימות הנוסעים והעובדים שוחררה רק לאחר זמן רב.
"חסרה התנהלות אנושית יותר. אף אחד פה לא דואג לחיים של האלה שכבר לא נמצאים ושל הנשארים. התחושה היא שדואגים רק לפרוצדורות פוליטיות וכספיות", סיפרה קרובה של אחת ההרוגות.
