שתף קטע נבחר

מ-2010: חובת בקרת יציבות בישראל

ל-ynet נודע כי משרד האוצר והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגיעו להסכמה על חובת התקנת מערכת בקרת יציבות בכל המכוניות שישווקו בישראל החל מ-2010

מדינת ישראל נרתמת לשיפור בטיחות כלי הרכב. ל-ynet נודע היום כי בין משרד האוצר והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נערכו לאחרונה מפגשים, בהם הוסכם כי כל המכוניות החדשות הנמכרות בישראל החל מ-2010, יחויבו בהתקנת בקרת יציבות אלקטרונית. ואם אכן כך, תקדים ישראל את ארה"ב בשנה - שם חובת בקרת יציבות תחול מ-2011.

 

כצעד משלים, יגדיל משרד האוצר כבר בעתיד הקרוב את הטבת המס המוענקת ליבואנים המשווקים מכוניות שמצוידות בבקרת יציבות. בכך, מקווים הן באוצר והן ברשות, יגדל מספר המכוניות המוצעות עם בקרת יציבות סטנדרטית, עוד לפני שהתקנתה תהיה בגדר חובה. מדובר במערכת אלקטרונית המנטרת את מצב הגלגלים בכל רגע, מזהה מצבי החלקה ובאמצעות בלימת גלגל אחד או יותר, מייצבת את הרכב ושומרת עליו בנתיב המתוכנן. בתעשיית הרכב קיימים לה שלל שמות, בהם ESP ,VSA או ESC.

 

מאחורי ההסכם שעיקריו הגיעו לידי ynet, עומדת ההבנה כי הטבת המס הנוכחית קרובה למצות את יכולתה לשמש כתמריץ ליבואנים לצייד מכוניות חדשות בבקרת יציבות. באוצר וברשות מאמינים כי רק צעד משולב, של חובת התקנה מחד והגדלת ההטבה מאידך, ייצר שינוי מהותי כבר עתה.


בקרת יציבות עשויה למנוע התהפכות, ותאונות נוספות הנובעות מהחלקה

 

 

כדאי לזכור כי כיום, שיעור החדירה של בקרת יציבות סטנדרטית במכוניות המשווקות ישראל נמוך מאד: רק 21% מהמכוניות החדשות שנמכרו בחמשת החודשים הראשונים של 2007, צוידו בבקרת יציבות. בכל מקרה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת שנים קודמות: ב-2006 למשל, רק 13% מהמכוניות צוידו בבקרת יציבות תקנית.

 

עוד נודע כי בהסכם בין משרד האוצר לרשות הלאומית לבטיחות, תוגדל הטבת המס לבקרת יציבות עד לסכום של כ-2,500 שקל, לעומת הטבה של 1,000 שקל כיום, ו-1,200 שקל מתוכננים ב-2010. בנוסף, שר התחבורה, שאול מופז, כבר

נתן את אישורו להסכם. אולם חובת ההתקנה של בקרת יציבות דורשת עבודת הכנה משמעותית במשרד התחבורה, ולאחר מכן יידרש אישור הכנסת. אישור הגדלת הטבת המס כרוך באישור שר האוצר בלבד, ולכן קל יותר ליישום.

 

כדאי רק לציין כי הנהגת חובת ההתקנה אינה פשוטה, שכן שוק הרכב הישראלי אימץ את תקינת הרכב האירופית. כל עוד אין חובה דומה באירופה, הנהגת חובה שכזו בישראל עשויה להיתקל בקשיים גם בקרב יצרניות הרכב, וגם בשוק הרכב המקומי, וזאת מאחר שיש בכך משום פגיעה בתחרות. הפגיעה תיווצר אם וכאשר תאושר חובת ההתקנה בישראל, עובדה שתגביל את היצע המכוניות בישראל לכאלה המצוידות בבקרת יציבות בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משפרים את הבטיחות בדרכים?
צילום: ישע"ניוז, מוקד 4040
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים