שתף קטע נבחר

המורים לעתיד: "עבודת קודש עם משכורת רעב"

23 אלף סטודנטים להוראה פתחו את שנת הלימודים. בשיחה עם ynet מספרים הסטודנטים על תחושת שליחות ורצון לשמש מודל לחיקוי עבור התלמידים. עם זאת, הם אינם אדישים לבעיות הפוקדות את מערכת החינוך ולמאבק המורים. אחד הסטודנטים: "עם השכר הנוכחי, לא אוכל לעבוד כמורה בתום לימודיי"

שנת הלימודים האקדמית במכללות להוראה נפתחה היום (א'). אל 23 אלף הסטודנטים להוראה במכללות אמורים להצטרף בעוד שבוע בדיוק אמורים להצטרף אליהם 250 אלף סטודנטים בכל הארץ במידה - כל עוד לא תושבת שנת הלימודים. האיומים להשבתות מגיעים גם מסגל המרצים, הדורשים הסכם שכר חדש, וגם מצד ועד ראשי האוניברסיטאות, הדורש 300 מיליון שקלים לכיסוי גירעונות תקציביים.

 

תלמידי החינוך במכללות להכשרת מורים הם סטודנטים צעירים להוראה שבחרו ללמוד את המקצוע מתוך תחושת שליחות. כמו כולם, הם שמעו על שביתת ארגון המורים העל-יסודיים בדרישה להעלות את שכרם של המורים ולשנות את תנאי העסקתם.

 

אילון קוטלר, תלמיד שנה ג' להוראת תקשורת וקולנוע במכללה להוראת טכנולוגיה, מספר כי בחר ללמוד הוראה מתוך אהבה אמיתית למקצוע, אך הוא עדיין אינו סבור שיוכל ללמד בכיתה בתנאים הנוכחיים. "כרגע, עם השכר הנוכחי של מורה מתחיל במשרה מלאה העומד על 2,800 שקלים, ממש לא אלך להוראה בסיום הלימודים", הוא אומר בצער.

 

"לפי המבנה החברתי כיום, גבר הוא המפרנס העיקרי במשפחות בישראל. אז במקום לעודד גברים, שגם ככה חסרים במקצוע ההוראה, להצטרף לשוק העבודה - המדינה עושה את ההיפך. כשאתה הולך ללמוד הוראה, כולם מסביבך שואלים 'למה? מה אתה תעשה עם זה?' אבל יש גם אנשים שמאמינים שהם יכולים לעשות את המקום הזה יותר טוב. העבודה הזו מאוד סיזיפית ודווקא בגלל זה אני כן חש בצורך", הוא מוסיף.

 

קוטלר אומר כי בעיניו עבודת המורים דומה מאוד לזו של רופאים. "מדובר באדם שאחראי על הראש של הילדים שלך, על התכנים שהם מקבלים, ולמעשה מעצב את הילד שלך. לכן, צריך לעודד אותם ולתת להם חיזוקים. אני מאוד בעד העלאת תנאי המורים והעלאת השכר. יש פה אנשים עם כוונות טהורות, שהקריבו את הקריירה שלהם ויכלו ללכת ללמוד מקצועות המניבים רווח כלכלי ודאי. עם זאת, הם בחרו ללמוד הוראה, מקצוע שהוא כמו עבודת קודש.

  

"יש מורים שצריכים לעבוד במלצרות"

יו"ר ארגון הסטודנטים, תומר עובד, הוא סטודנט לתואר שני בתחום הוראת מוזיקה במכללת לוינסקי לחינוך. "אני רואה קשר ישיר בין מאבק המורים למאבק שלנו", אומר עובד, מנציגי מאבק הסטודנטים וסטודנט להוראה. "זו הזנחה של שנים במערכת ההשכלה הגבוהה ומערכת החינוך, והיום אנו נמצאים על פני התהום ומתחילים להתעורר. הדרישות של המורים הן יותר ממוצדקות, הן הכרחיות", הוא מבהיר.

 

עובד מסביר כי אין בו חרטות על בחירתו בתחום ההוראה בשל הפיחות במעמד המורה. "כעיקרון, מי שמגיע לתחום בא מתוך אידיאולוגיה, אבל יחס כזה באמת פוגע ואפילו מעליב. אולם אני לא מאמין שלעובדים בתחום יש חרטה, מפני שהם באים עם תחושת שליחות.

 

"ובכל זאת, מכל חבריי הסטודנטים, קשה לי לראות אפילו אחד שישתלב במערכת החינוך, כי אי אפשר לפרנס בית בשכר כזה. אי אפשר לסגור חודש עם משכורת רעב שמקבל המורה. יש מורים שמשלימים שכר עם שיעורים פרטיים ואפילו עם מלצרות ועבודה בשירות הדואר בלילה. אני אישית אחפש עבודה נוספת כשאכנס למערכת החינוך", הוא אומר.

 

עובד טוען שמערכת החינוך כבר לא מסוגלת להתקיים בזכות עצמה. "נאבקים על שכרם של המורים כדי שמורה יפנה את מרב זמנו להשקיע בתלמיד. הרי משרת המורה לא מסתיימת בתוך כותלי בית הספר - בדיקת בחינות, עבודות, להכין מערכי שיעור להכין. לכן אני מצדיק את השביתה. כבר שנים שהמורים מתחננים ומעלים את נושא שכרם הזעום, ואף אחד לא מתייחס", הוא מסכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שליחות. תלמידי סמינר הקיבוצים
צילום: עופר עמרם
מומלצים