שתף קטע נבחר

זיהום אוויר: משתפר, אבל לא טוב

במהלך העשור האחרון קטן הזיהום הנגרם מכלי רכב בישראל. עם זאת, אנחנו עדיין מפגרים בתחום זה אחרי הערים הגדולות באירופה. המשרד להגנת הסביבה: "זה שיש ירידה בזיהום האוויר, לא אומר שאין סיכון בריאותי. רמת הסיכון בהחלט קיימת, והיא אף גבוהה"

בשורה טובה למודאגים מזיהום האוויר, וגם בשורה רעה. דו"ח שפרסם המשרד להגנת הסביבה, מצביע על ירידה בזיהום האוויר הנגרם על-ידי כלי רכב ב-2006. למעשה, מדובר במגמת שיפור שהחלה כבר בשנת 1998, נמשכת מאז ברציפות, מקבלת מעט מאד ביטוי בתקשורת וזוכה להתעלמות מופגנת של הארגונים הירוקים.

 

יחד עם זאת, הנתונים החיוביים אינם בהכרח סיבה לאופטימיות. כנראה ההיפך הוא הנכון. רמת זיהום האוויר שמייצרים כלי רכב בישראל עדיין גבוהה משמעותית מהתקן המקובל, ומסוכנת לבריאותכם. בעיקר אם אתם גרים באחת הערים הגדולות.

 

  • אזהרה: המכונית מסוכנת לבריאותך


תל-אביב: כלי הרכב מזהמים, אבל פחות (צילום: איתן מזאה)

 

יותר מכוניות, פחות זיהום

מספר כלי הרכב בישראל נמצא בעלייה מתמדת מאז שנות ה-70: אם ב-1976 עמד המספר על כ-240 אלף כלי רכב פרטיים, היום מדובר כבר בלמעלה מ-1.6 מיליון כלי רכב פרטיים. תוצאה ישירה של העלייה החדה במספר כלי הרכב על כבישי ישראל, שאינם מתפתחים בקצב זהה, היא החרפת בעיית הגודש בכבישים שכולנו מכירים. גודש שבין היתר תורם להחרפה של רמת הזיהום המוטורית.

 

דו"ח ניטור איכות האוויר בישראל, המתפרסם מדי שנה, מתמקד בחמישה סוגי מזהמים, ומבוסס על נתונים המתקבלים מתחנות ניטור שפזורות ברחבי הארץ. אחד המזהמים העיקריים הוא תחמוצות חנקן (NOX), המהוות סמן מובהק לזיהום אוויר מכלי הרכב. על-פי נתוני הדו"ח המסכם לשנת 2006, ריכוזי תחמוצות החנקן בתחנות הניטור התחבורתיות, הממוקמות בסמוך לצירי תנועה סואנים, נמצאים במגמת ירידה משנת 1998. שיעור הירידה נע בין 6% ל-16%, כאשר גם בגוש דן וגם בירושלים נרשמה ירידה במספר הימים בשנה בהם נמדד זיהום אוויר "גבוה" או "גבוה מאוד".

 

דלק נקי, מכוניות נקיות

אז איך יכול להיות שמספר כלי הרכב רק עולה, בזמן שזיהום האוויר פוחת? אבי מושל, סגן ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, והממונה על מניעת זיהום אוויר מכלי רכב, מסביר ל-ynet: "לירידה זו יש שתי סיבות עיקריות - שיפור באיכות הדלק, והשיפור הטכנולוגי בכלי הרכב עצמם. בשנים האחרונות שופר הדלק לתחבורה באופן דרמטי. אם ב-98' הייתה תכולת הגופרית בסולר 2,000 ppm (מספר חלקיקים למיליון), היום היא עומדת על 50 ppm בלבד, ובמספר תחנות תדלוק נמכר כבר סולר עם 10 ppm".

 

השיפור בטכנולוגיית כלי הרכב דרמטי לא פחות. מכוניות חדשות הנמכרות כיום בישראל, מחויבות לעמוד בתקינה אירופית הקובעת רמות זיהום מרביות מחמירות והולכות. מושל: "מכוניות שנמכרו כאן לפני 15 שנה בסך הכל, זיהמו פי 20 יותר ממכוניות חדשות". ראוי לציין כי לשתי הסיבות שמונה מושל, יש להוסיף גם תנאים אקלימיים השוררים בשנים האחרונות, המאפשרים פיזור טוב יותר של מזהמי האוויר.

 

יש שיפור, אך מצבנו עגום

להערכת מושל, מגמת השיפור שהחלה ב-1998 צפויה להימשך גם בשנים הקרובות, כתוצאה מהחמרה בתקני זיהום האוויר הנהוגים בתעשיית הרכב, וכן עקב כניסתן של טכנולוגיות הנעה חדשניות. אולם, אין סיבה לאופטימיות יתרה. מושל מסביר: "יש אמנם מגמה של שיפור, אבל צריך לזכור שהטכנולוגיה לעולם לא תדביק את קצב הצמיחה של כלי הרכב. זה שיש ירידה בזיהום האוויר, לא אומר שאין סיכון בריאותי. רמת הסיכון בהחלט קיימת, והיא אף גבוהה".

 

ואכן, הדו"ח מלמד כי למרות הירידה, אין סיבה לנשום לרווחה: בכל תחנות הניטור התחבורתיות בארץ נמדדו ב-2006 חריגות שנתיות מהתקן המקובל לריכוזי תחמוצות חנקן. גם בריכוזי "חלקיקים נשימים עדינים" (PM), שמקור חלקם בזיהום שגורמים כלי רכב, נרשמה חריגה שנתית בכל התחנות. למעשה, בסמוך לצירי תנועה ראשיים, הריכוז הממוצע של חלקיקים אלה עמד על 233% (יותר מפי 2) מתקן היעד.

 

ועוד דבר. אל תתנו לשם "חלקיקים עדינים" להטעות אתכם: חלקיקים אלה מסוכנים מאוד לבריאות, והם עלולים לגרום לשלל תחלואים כמו עלייה בסמיכות הדם, הפרעות בקצב הלב, דלקות ברקמה הריאתית, ואף קיימת עדות לעלייה משמעותית לפגיעה עוברית במהלך ההיריון.

 

מושל מציין כי מצבנו עגום גם בהשוואה למערב אירופה: "למשל, רמת הזיהום בתל-אביב גבוהה מזו של ערים גדולות באירופה, משתי סיבות עיקריות - הצפיפות בתל-אביב גבוהה מאוד, והתנאים המטאורולוגיים, בייחוד בחודשי החורף, פשוט מונעים מהזיהום מלהתפזר".

 

אז מה עושים?

"צריך להסתכל על השיפור, ולראות שהמאמצים הניבו תוצאות," מסכם מושל, "אבל יש מקום לעוד הרבה מאמצים - ולשיפור ניכר". כדאי לזכור כי בשנת 2008, צפויה הממשלה לקדם שתי יוזמות משמעותיות בתחום הפחתת זיהום האוויר מכלי רכב. הראשונה היא פרי שיתוף פעולה בין המשרד לתשתיות לאומיות והמשרד להגנת הסביבה, ואילו השנייה היא "ועדת המיסוי הירוק" לעידוד השימוש בכלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה.

 

 

התכנית שיזם השר להגנת הסביבה גדעון עזרא והשר לתשתיות לאומיות בנימין בן אליעזר, כוללת החמרה נוספת בבדיקות זיהום האוויר במבחן הרישוי השנתי, הגברת האכיפה בכבישים כנגד רכבים מזהמים, סגירת מרכז תל אביב בפני כלי רכב מזהמים, בדיקת אפשרות מניעה ממשאיות כבדות לנוע בצירים ראשיים בשעות העומס ועוד.

 

ועדת המיסוי הירוק לעומת זאת, שאמורה להגיש מסקנותיה עד סוף חודש נובמבר, עוסקת במתן תמריצים כלכליים לרכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה וחסכוניים בדלק. בנוסף אמורה הוועדה לבחון אפשרות להענקת תמריצים לעובדים שיוותרו על כלי הרכב הפרטיים לטובת אמצעי תחבורה אלטרנטיבים כמו תחבורה ציבורית, אופניים ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העשן השחור הזה מכיל חלקיקים נשימים, המסוכנים לבריאותכם
צילום: טל כהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים