שתף קטע נבחר

כביש 6 - התשלום לא בכל מחיר

הצעת חוק שיגיש היום ח"כ גלעד ארדן, תחייב את מפעילי כביש 6 להחזיר תשלום על נסיעה בכביש, אם התנועה בו כבדה מדי, או אם יהיו בו עיכובים שלא ידווחו מראש. ארדן: "הזכיין צריך לדעת שאם יש עיכובים, הוא לא יקבל כסף"

נסעתם בכביש 6 ונתקעתם בפקק לא צפוי? יתכן שבעתיד לא תידרשו לשלם עבור הנסיעה. יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ גלעד ארדן, יגיש היום (ד') הצעת חוק חדשה, לפיה נהגים שייקלעו לעומס תנועה חריג בכביש 6, שלא דווח להם מראש, לא יידרשו לשלם עבור הנסיעה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לחייב את חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, להציב שלטים אלקטרוניים לפני כל כניסה לכביש, שיימסרו מידע לנהגים אודות עומסי תנועה או עיכובים אפשריים.

 

  • כביש 6: לא תמיד משתלם


ארדן: "הציבור לא צריך לשלם על שירות שהוא לא מקבל"

 

"מטרת החוק היא כפולה," אומר ארדן ל-ynet. "קודם כל מדובר כאן בהגינות צרכנית. הציבור צריך לקבל מידע על הנעשה בכביש לפני שהוא נכנס אליו. בנוסף, נהגים שנכנסו לכביש ונתקלו בעומסי תנועה חריגים שלא דווח עליהם מראש, או שקרו לאחר שנכנסו, לא צריכים לשלם. מדובר בשירות שהובטח, אך לא התקבל. מטרה נוספת היא לדאוג לשיפור רמת השירות בכביש 6, בהתאם לעליה במספר המשתמשים".

ארדן מציין כי אם יאושר החוק, הוא יהיה תקף לא רק בכביש 6, אלא גם בכל כבישי האגרה העתידיים שמתוכננים בישראל, כמו למשל כביש עוקף הקריות בצפון ונתיב האגרה המתוכנן בכניסה לירושלים.

 

"עומס חריג" 

מהו בעצם אותו "עומס תנועה חריג", בגינו יבוטל החיוב באגרת נסיעה? לדברי ארדן, "הנושא ייקבע על-ידי הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, ויחושב על-פי זמני הנסיעה הממוצעים בקטעי הכביש". להערכתו, מדובר במקרים בהם יוכפל זמן הנסיעה בקטע נתון, כתוצאה מעיכובים בלתי צפויים כמו תאונות דרכים, רכב תקוע וכו'.

 

"הזכיין צריך לדעת שאם יש עיכובים בכביש, הוא לא יקבל כסף. הצעת החוק נועדה להבטיח רמת שירות גבוהה, בין היתר להבטחת טיפול עתידי בעזרת רכבי שירות, שיגיעו במהירות לטיפול בתאונות או כלי רכב שמעכבים תנועה". דוגמה למקרה בו הציבור אינו מחויב בתשלום במקרים של עיכובים חריגים, אפשר למצוא ברכבת ישראל: נוסעים שנאלצים להמתין לרכבת יותר מ-30 דקות מקבלים את כספם בחזרה.

 

כאמור, על-מנת להתגבר על בעיית הדיווח לנהגים, מציע ארדן לחייב את החברה המפעילה את כביש 6 להציב שילוט בכל הכניסות לכביש, בהם יפורסם מצב העומס ותזמון זמני נסיעה בין קטעי דרך בהמשך הכביש. "כבישי אגרה נועדו, בין היתר, להסיט את עומסי התנועה מהכבישים הציבוריים," מציין ארדן, "מסיבה זו, בטרם יעשה נהג שימוש בכביש אגרה, עליו לדעת כי הכביש פנוי וכי 'משתלם' לו לעבור אל כביש האגרה".

 

ומי לא יהיה מאושר מההצעה? 

נראה כי בחברת דרך ארץ לא יקבלו את הצעת החוק של ארדן בברכה: מלבד השקעה בשילוט אלקטרוני הנדרש בכל הכניסות לכביש, הזכיינית עשויה להפסיד לא מעט כסף. כיום, אין כל מנגנון רגולטורי שמצמיד את התקבולים של החברה לרמת השירות הניתנת לנהגים.

 

סביר להניח כי גם במשרד האוצר יהיו מתנגדים. על-פי החוזה בין המדינה לדרך ארץ, אם הזכיינית אינה מצליחה לגבות סכום שנקבע מראש, מחויבת המדינה להשלים את ההפרש. בנוסף, מעל סף מסוים - שנקבע גם הוא מראש - מחויבת החברה להעביר למדינה נתח משמעותי מהכנסותיה. לכן, כל פגיעה בהכנסות השוטפות של הכביש, עשויה לפגוע גם באינטרסים של המדינה - בין אם בכך שתאלץ אותה לשלם לזכיינית, ובין אם בכך שלא תזכה לקבל נתח מההכנסות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הצעת החוק, ח"כ גלעד ארדן
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים