שתף קטע נבחר

כעת זה סופי: הליסינג מתייקר

אחרי אין סוף מהמורות, ויכוחים, ספינים תקשורתיים ולחץ עצום מצד בעלי עניין, אישרה היום (ג') ועדת הכספים ברוב של 12 נגד 2 מתנגדים, את ייקור הרכב הצמוד החל מה-1 בינואר 2008. ח"כ שלי יחימוביץ', שהתנגדה להסכם, אמרה ל-ynet: "ייקור שווי השימוש במצב החברתי הנוכחי, הוא טעות"

לאחר עיכובים רבים, ויכוחים, הפסקות לא מעטות ואפילו הרמת קול פה ושם, אישרה היום (ג') בערב ועדת הכספים - ברוב של 12 בעד ושני מתנגדים - את תוכנית משרד האוצר, לייקר את שווי השימוש ברכב צמוד. הייקור יחל כבר ב-1 בינואר 2008, וייפרש על-פני ארבע שנים, עד 2011. שווי השימוש במכונית משפחתית מקבוצה 2 - כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה ופורד פוקוס - יעלה מ-1,330 שקל כיום ל-2,450 שקל בסוף המהלך.

 

12 בעד, רק שניים נגד

"אי אפשר היה לרווח את מדרגות המס לכולם, מבלי להעלות את שווי השימוש", אמר הערב ל-ynet יו"ר ועדת הכספים סטס מיסז'ניקוב. "אין ספק שיש כיום עיוות בכל הנושא של שווי שימוש, אולם הוא לא גדול כפי שהאוצר הציג בתחילה. ההסכם שהושג בין ועדת הכספים למשרד האוצר, הוא הטוב ביותר שניתן להשיג. הפגיעה באותם 10% מהשכירים שמחזיקים ברכב צמוד, תסתכם בכ-200 עד 250 שקל עבור מכונית מקבוצה 2, זאת לעומת 600-650 שקל שתוכננו בתחילה".

 

שלי יחימוביץ', אחת משני המתנגדים להסכם, אמרה ל-ynet הערב כי למרות שאידיאולוגית היא מתנגדת להטבות דוגמת שווי השימוש ברמתו הנוכחית, בכל זאת היא סבורה שייקור שווי השימוש במצב החברתי הנוכחי, הוא טעות. "בפועל, כשמעמד הביניים נשחק לכל כיוון, ונדרש לשלם עבור בריאות וחינוך, וחורק שיניים כדי לגדל ילדים - במצב הזה לקחת הטבה אלמנטרית שכבר ניתנה לשדרה רחבה במשק שממלאת אחר חובותיה, זו טעות שאיני מוכנה לתת לה יד".

 

על-פי סיכום שהושג בחודש אוגוסט בין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, למשרד האוצר, יתייקר בשנתיים הראשונות שווי השימוש בשיעור מתון: ב-2008 וב-2009 ייגדל התשלום החודשי של בעלי מכונית מקבוצה 2 ב-200 שקל - בכל שנה.


מחזיקי רכב צמוד ישלמו יותר, למרות ההתנגדות (צילום: רועי צוקרמן) 

 

בהתאם להסכם, תואץ הפחתת מס ההכנסה במקביל לייקור שווי השימוש. התוצאה היא פגיעה קטנה יותר בשכר הנטו של עובדים המקבלים רכב צמוד. כך למשל, ב-2011 יקטן שכר הנטו של עובד המקבל מכונית מקבוצה 2 ומשתכר כ-10,000 שקל לחודש, ב-193 שקל בלבד.

 

 

השפעה זניחה 

מיד עם פרסום ההסכם בין מיסז'ניקוב לאוצר, לפני שלושה חודשים, התפוגגה עננת האי-ודאות שאפפה את ענף הליסינג. היקף עסקות הליסינג כיום - ואלו המתוכננות לחודשים הקרובים - מוכיח כי ההשפעה על העובדים שולית. שילוב של ייקור נמוך מהמתוכנן ופריסה על-פני תקופה של ארבע שנים, גורמת למי שמקבל רכב צמוד "לבלוע" את הרפורמה בקלות. מי שנהנה במיוחד מהמצב הן חברות הליסינג, שממשיכות לשגשג ולשלוט בשוק הרכב החדש בישראל: כ-70% מהמכוניות החדשות נרכשות על-ידן מדי שנה.

 

וכמובן שיש גם מי שמשלם על כך: הלקוחות הפרטיים צפויים להמשיך לסבסד את ההנחות הגדולות הניתנות לחברות הליסינג ולציי הרכב. אם חשב מישהו (וחשבו, בתחילה לפחות) כי ייקור עלות השימוש עשוי לשחרר את משק הרכב הישראלי מחיבוק הדוב של ציי הרכב הגדולים, המאלצים את היבואנים להעניק להם הנחות, הסתבר כי טעות בידו. מבחינה זו, דבר - כמעט - לא השתנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הליסינג מתייקר
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים