שתף קטע נבחר

סקר בדק: מאיזו קופת חולים אנחנו הכי מרוצים?

חוקרים באוניברסיטת חיפה ובן גוריון מצאו כי שביעות הרצון של מבוטחי הקופות נמוך. במספר סעיפים בסקר מובילה מכבי. עוד נמצא כי הערבים פחות שבעי רצון מהיהודים מהשירות בקופה

הישראלים לא מרוצים מהשירות בקופת החולים, ועכשיו זה בדוק: מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת חיפה מצא כי מרבית המבוטחים אינם שבעי רצון מקופות החולים. היהודים מרוצים יותר מהערבים החשים חוסר שוויוניות בשירות הקופה. את הציון הטוב ביותר קיבלה קופת החולים מכבי ביתרון קל על שאר הקופות במספר סעיפים שנבדקו.

 

המחקר נערך על ידי ד"ר שלמה מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' ערן ויגודה-גדות מאוניברסיטת חיפה וניסים כהן מאוניברסיטת בן-גוריון. המחקר כלל 650 נשאלים שהיוו מדגם מייצג הן של כלל האוכלוסייה והן של מבוטחי הקופות השונות.


טבלת שביעות רצון מקופות החולים (בסולם 1-5)

טבלת שביעות רצון מקופות החולים (בסולם 1-5)
  אמון במוסד ביצועי הקופה אמון ברופאים אמון בהנהלה אמון במנהלים שיתוף הציבור נגישות
כללית 3.19 3.15 3.67 2.79 3.1 2.51 2.81
מכבי 3.06 3.28 3.54 2.77 2.9 2.49 2.61
מאוחדת 3.09 3.17 3.8 2.62 2.87 2.41 2.64
לאומית 3.22 3.13 3.59 3 3.35 2.56 2.74
סה"כ 3.15 3.2 3.65 2.78 3.05 2.5 2.75
משרד הבריאות 2.7            

 

המחקר כלל 392 מבוטחי "שירותי בריאות כללית", 145 מבוטחי "מכבי שירותי בריאות", 62 מבוטחי "קופת חולים מאוחדת", ו- 55 מבוטחי "קופת חולים לאומית" . השאר לא הצהירו על הקופה בה הם מבוטחים.

 

ממוצע רמת הבריאות של הנשאלים במדגם בטווח של 1 עד 4 (4 = רמת בריאות טובה מאוד, 1 = רמת בריאות כלל לא טובה), על פי הגדרתם שלהם, עמד על 3.32. מספר הביקורים הממוצע לשנה שקדמה ליום התשאול, כפי שהצהירו עליה הנשאלים, עמד על 3.67 ביקורים בשנה.

 

מהמחקר עולה שבעיני המבוטחים רמת השיתוף שלהם בתהליכי קבלת ההחלטות הינה נמוכה מאוד. "האמון של המבוטחים במוסדות מספקי שירותי הבריאות נמצא נמוך אף הוא", הסביר ד"ר שלמה מזרחי, "האמון ברופאים אף הוא לא היה גבוה במיוחד, אם כי הם זכו למידת האמון הגבוהה ביותר יחסית למנהלי הקופות שבאו אחריהם, להנהלות הראשיות של הקופות שזכו לאמון לא גבוה ולמשרד הבריאות שזכה ברמת האמון הנמוכה ביותר. המבוטחים העריכו את רמת השוויוניות של הקופות כבינונית עד גבוהה ואת הקשר והנגישות למוסדות הבריאות כנמוכים יחסית".

 

פילוח לפי סקטורים הראה שבהשוואה למגזר היהודי, המגזר הערבי מאמין במוסדות הבריאות יותר, מעריך את הביצועים של מוסדות הבריאות כגבוהים יותר, מעריך את נגישותם כגבוהה יותר ומעריך את יכולת ההשתתפות שלו כגבוהה יותר. לעומת זאת, המגזר הערבי פחות שבע רצון מהשירותים הניתנים לו ומעריך פחות את מוסדות הבריאות כשוויוניים.

 

נמצא כי מבוטחי הפריפריה מעריכים את המוסדות מספקי שירותי הבריאות בצורה גבוהה יותר מאשר תושבי המרכז במרבית הקריטריונים. פילוח לפי גיל מעלה כי המבוטחים המבוגרים יותר העריכו פחות את מוסדות הבריאות מאשר המבוטחים הצעירים במרבית הקטגוריות שפורטו במחקר. הפילוח לפי קופות הראה כי אין הבדלים מובהקים בהערכות, אך במספר קטגוריות כמו יעילות, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ציוד ומבנים ושירותים איכותיים, "מכבי שירותי בריאות" מקבלת הערכות גבוהות מהקופות האחרות.

 

*נתוני הטבלה הם רק חלק קטן ממכלול רחב יותר של נתונים שנבדקו לגבי קופות החולים
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
דוקטור, אנחנו לא מרוצים
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים