שתף קטע נבחר

האם עיריית תל אביב תיתן דוגמה?

פאר ויסנר, סגן ראש העיר תל אביב, מציע להפוך את כל צי המכוניות של העירייה לידידותי יותר לסביבה. כמו-כן הוא מציע לשנות את מערך קווי דן, ולמנוע את זיהום האוויר שיוצרים אוטובוסים מזהמים ומיושנים

האם מהפכת כלי הרכב הידידותיים לסביבה מגיעה גם לעיריית תל-אביב? סגן ראש העיר תל-אביב, פאר ויסנר (מפלגת הירוקים), יציע היום (א') בישיבת הנהלת העיריה, לקבל החלטה לפיה כל כלי הרכב של העירייה יהיו בעתיד פחות מזהמים. ויסנר מציע להתחיל מיד בהחלפת כל צי הרכב שבבעלות העירייה, על-ידי רכישת כלי רכב היברידיים - בעלי שילוב של מנוע בנזין או דיזל עם מנוע חשמלי - או כאלה המונעים באמצעות גז. בנוסף, ויסנר יעלה היום גם את הצעתו לחייב את כל המוניות בעיר לעבור להנעה היברידית.


עיריית תל-אביב נרתמת למאבק בזיהום האוויר? (צילום: ניב קלדרון)

 

"הממסד צריך לשמש דוגמה לאזרחים", אומר היום ויסנר ל-ynet, "ולכן, העירייה צריכה להחליט שמרגע זה - כל כלי רכב שיירכש, יהיה כזה שאינו מזהם. מחלקת הרכש צריכה למצוא את כלי רכב הידידותיים ביותר לסביבה, גם אם הם יקרים יותר. יקר יותר ברכישה, הוא זול יותר לבריאות".

 

ויסנר מציע שכל כלי הרכב שברשות העירייה יכללו בהחלטה: החל מרכבי השרד של ראש העיר וסגניו, וכלה במשאיות אשפה, טרקטורים, קטנועים ועוד. יש לציין כי ויסנר עצמו משתמש במכונית היברידית. עם זאת, בטרם תתקבל ותיושם הצעתו של ויסנר, ראוי לזכור כי היצע המכוניות ההיברידיות בישראל כיום כולל מספר מועט של דגמים.

 

די לסובסידיה

בשיחה שערך עם ynet, תוקף ויסנר בעניין זה גם את מפעיל התחבורה הציבורית הגדול בתל-אביב, קואופרטיב דן: "כל עוד דן יסובסד על-ידי המדינה, הם ימשיכו לנסוע למקומות מיותרים עם אוטובוסים מיושנים ומזהמים. למשל, מדי יום חוצים את רחוב אלנבי 4,000 אוטובוסים, בדרך משום-מקום לאף-מקום". יש לציין כי על-פי נתוני משרד האוצר, המדינה מסבסדת את מערך האוטובוסים בישראל בסכום הנאמד בכ-2.2 מיליארד שקל בשנה.

 

כדי לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מתחבורה ציבורית בעיר, מציע ויסנר לשנות את מערך הקווים. "יש היום קווים שמתחילים בפתח-תקווה ומגיעים עד בת-ים. אין לזה שום הצדקה. צריך לעבור לשיטה של שתי וערב - קווים שכונתיים שמזינים קווים מהירים". כפי שפורסם בעבר ב-ynet, במשרד התחבורה מנסים לקדם תוכנית דומה, אולם ויסנר אינו מרוצה מקצב ההתקדמות: "אני נמצא בעירייה כבר תשע שנים, ושום דבר לא קורה. חוסר הרצון של חברת דן לשנות משהו נובע מהסובסידיה שהיא מקבלת מהמדינה - והקווים במרכז תל-אביב לא צריכים להיות מסובסדים".

 

"מדי יום נכנסים לגוש דן שני מיליון כלי רכב", ממשיך ויסנר, ומצביע על התוצאות: "כ-1,100 אנשים מתים מדי שנה מזיהום אוויר, ומדי שנה נרשמים 28,000 אשפוזים של ילדים בגין בעיות נשימתיות". כחלק מהמאבק למען איכות הסביבה, ויסנר תומך בהעברת סמכויות אכיפת זיהום האוויר מכלי רכב מהמשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות, כפי שמוצע במסגרת הצעת חוק אוויר נקי. "לא צריך דיונים בכנסת. יש לנו מאות פקחים, ובמקום לתת דו"חות על חנייה, חלק מהם יכולים לטפל בכלי רכב מזהמים".

 

"אל תלך בדרכו של חולדאי"

מחברת דן נמסר בתגובה לדבריו של ויסנר: "אם שואף מר ויסנר לכהן כראש עיריית ת"א בהתאם לתפישת עולמו, הנכונה והמקובלת גם על חברת דן, מן הראוי שלא ילך בדרכו של ראש העיר הנוכחי שמעדיף מאבק מיותר ובלתי ראוי בתחבורה הציבורית, במקום לעמוד בהתחייבויותיו למען תושבי העיר. עיריית ת"א מפתחת עוד ועוד חניוני ענק לרכבים פרטיים בעיר עמוסה, מפוקקת ומיוזעת. הקבלנים מתעשרים והתושבים - סובלים. עיריית ת"א מגמגמת ומפנה עורף להתחייבויותיה לתושבים: איפה אגרות הגודש בכניסה לעיר? איפה מסופי חנה-וסע בפאתי העיר לרכבים פרטים? איפה הנתיבים הבלעדיים לתחבורה הציבורית? איפה האכיפה על הנתיבים הקיימים?"

 

עוד נמסר מחברת דן כי היא פועלת להפחתת זיהום האוויר מהאוטובוסים שברשותה, וזאת באמצעות רענון צי האוטובוסים, התקנת ממירים באוטובוסים ישנים, ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
"הממסד צריך לשמש דוגמה". סגן ראש העיר ת"א, פאר ויסנר
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים