שתף קטע נבחר

"אוטובוסים נקיים במקום משרד הדתות"

"אני בטוח שמשלמי המיסים מעדיפים לסבסד אוטובוסים נקיים, במקום לפתוח שוב את משרד הדתות", כך אמר היום ח"כ אופיר פז-פינס, בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה. תכנית ראשונית: להחליף את צי האוטובוסים של חברת דן ליחידות "נקיות" יותר. מפלגת הירוקים: אגד ודן מתנהגים כמו פרימדונות

"הממשלה חייבת לבחון את החלפת צי האוטובוסים של חברת דן באוטובוסים היברידיים", כך אומר היום (א') יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פז-פינס, במהלך סיור בתחנה המרכזית בתל אביב. "ואם חברת דן לא יכולה להצטייד באוטובוסים נקיים יותר מכיסה, למדינה יש אינטרס ברור לעזור", המשיך פינס. "אני בטוח שציבור משלמי המסים יעדיף לסבסד אוטובוסים כאלה, במקום לפתוח מחדש את משרד הדתות".

 

 

על-פי הערכות, מחירו של אוטובוס היברידי - המשלב מנוע דיזל ומנוע חשמלי - עומד על יותר משני מיליון שקל, זאת לעומת כמיליון שקל שעולה אוטובוס חדש בעל מנוע דיזל בלבד, העומד בתקינה אירופית מתקדמת (יורו 4). עם זאת, בחברת דן אמרו היום ל-ynet כי מבדיקה שנערכה על-ידם בעבר, לאוטובוסים היברידיים אין יתרון בפליטת מזהמים על-פני אוטובוס רגיל.


אוטובוסים בפתח התחנה המרכזית בת"א (צילום: אורן אגמון)

 

סיור הוועדה נערך בהמשך לדו"ח המשרד להגנת הסביבה, אשר קבע כי התחנה המרכזית בתל-אביב היא מקור הזיהום העיקרי בגוש-דן. לפי נתונים שהוצגו בפני הוועדה, עוברים מדי יום בתחנה המרכזית בתל-אביב יותר מ-5,000 אוטובוסים, ולמעלה מ-100,000 נוסעים.

 

"תמונה קשה" 

"תמונת המצב קשה מאוד", אומר ח"כ דב חנין, חבר בוועדה ויו"ר השדולה הסביבתית-חברתית. "יש אנשים טובים, והרבה תוכניות, אבל שום דבר לא זז. הבעיה העיקרית היא חוסר התקשורת והתיאום בין כל הגופים הרלוונטיים - משרד התחבורה, הרשות המקומית והקואופרטיבים".

 

דוגמה לחוסר התיאום היא תוכניתה של עיריית תל-אביב לסגור חלק ממרכז העיר לתנועת רכבים מזהמים. התוכנית, שאמורה הייתה להיכנס לשלבי יישום ב-2008, נדחתה, וזאת בעיקר בגלל התנגדותו של משרד התחבורה. לדברי בכירים בעירייה, עיקר ההתנגדות נבע מחוסר נכונותו של המשרד לשתף פעולה ולהעביר חלק מסמכויותיו לעירייה.

 

יש לציין כי בימים אלה מקדם המשרד תוכנית משלו לסגירת מרכז תל-אביב. במסגרת התוכנית, שתופעל כניסוי למשך כמה חודשים, תוגבל הכניסה לחלק ממרכז העיר לכלי רכב מזהמים. לצורך הפעלת התוכנית יש צורך לדרג את כל כלי הרכב בישראל על-פי מידת פליטת המזהמים, וכן להתקין אמצעי אכיפה שיעקבו אחר התנועה.

 

"כוח האכיפה של הרשויות המקומיות חזק יותר מזה של הממשלה", אמר פז-פינס, שמוביל - ביחד עם חנין - מהלך לפיצול חוק "אוויר נקי", במטרה להעניק סמכויות אכיפת זיהום אוויר לרשויות המקומיות. "נכון, לפעמים האכיפה של הרשויות מקוממת, כמו שקורה לפעמים בנושא החניה, אבל הכוח שלהן במרחב העירוני רב יותר. כיום, הממשלה פשוט לא יודעת לאכוף".

 

"דן ואגד שמים מקלות בגלגלים"

במהלך הסיור הושמעה ביקורת כנגד התבטאויות של בכירים במשרד התחבורה, בדבר כוונה להטיל אגרות גודש באזורים שונים בארץ. ח"כ חנין הסביר כי אגרות גודש יכולות להיות אפקטיביות אך ורק אם הן משולבות בצעדים אחרים, ובראשם עידוד משמעותי של התחבורה הציבורית. "חייבים ליצור מערכת מאוזנת. אגרות גודש יכולות לעבוד רק אם במקביל המדינה תדאג לכך שתהיה תחבורה ציבורית מהירה, יעילה ונוחה. זו עסקת חבילה".

 

ביקורת חריפה הוטחה גם כנגד שני מפעילי האוטובוסים הגדולים במשק, חברות דן ואגד: "לא יעלה על הדעת שקואופרטיב אגד - ובגוש דן בעיקר קואופרטיב דן - יתנהגו כפרימדונות", כך אומרת חברת מועצת עיריית ת"א-יפו ומזכ"ל מפלגת הירוקים, הדס שכנאי. "המצב היום הוא ששני הקואופרטיבים מזלזלים בציבור ומפקירים את בריאותו, לא ייתכן שכל פעם שיש רצון לשינוי, שמים השניים מקלות בגלגלים".

 

"גטו של גזים" 

"נכנסים דרכנו, דרך הרחובות הצרים בהם אנחנו גרים, אלפי אוטובוסים ביום", קבלה נציגת ועד התושבים נפגעי התחנה המרכזית בת"א. "אנחנו לא יכולים לנשום יותר, ואי אפשר לעבור מכאן, כי מחירי הדירות ירדו. גם לחיות לא מתייחסים ככה. זה פשוט גטו של גזים".

 

עו"ד עמנואל ויזר, נציג לשכת עורכי הדין, דרש כי בכל מקרה של חריגה מתקני זיהום אוויר, ידאג המשרד להגנת הסביבה לסגור את מקור הזיהום. ויזר גם התייחס לכוונת משרד התחבורה לערוך ניסוי לסגירת מרכז תל-אביב לכלי רכב: "הניסוי הזה רק מושך זמן. אנחנו הרי לא צריכים ניסוי, כי כולם יודעים בדיוק מה צריך לעשות. זה מהלך שנועד לצורכי תקשורת בלבד".

 

במהלך הסיור בתחנה, הצהיר נציג משרד התחבורה, גבי נבון, כי לקראת סוף שנת 2008 יחל המשרד בפריסה חדשה של קווי האוטובוס ברחבי העיר. לפי התוכנית, מספר הקווים יפחת, אולם תדירותם תעלה. כך, מספר הקווים העוברים בתחנה המרכזית בת"א יקטן מיותר מ-5,000 כיום לכ-2,700.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום דודו פריד
התחנה המרכזית בת"א. מקור לזיהום רב
צילום דודו פריד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים