שתף קטע נבחר

זירת הקניות

ארגוני הסביבה: לא להקים עוד תחנת כוח באשקלון

יממה לפני שהוועדה לתשתיות לאומיות מכנסת דיון ציבורי סביב התוכנית להקים תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון מציגים ארגוני הסביבה חזית אחידה. הם טוענים כי התחנה תגרום לעליה מסוכנת בזיהום האוויר ותגביר את פליטת גזי החממה בניגוד לשאיפות הממשלה. עוד הם טוענים כי כלל אין צורך בהקמתה ושיש לפתח מקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים

ארגוני הסביבה יצאו הבוקר (א') למתקפה חזיתית נגד כוונות המדינה וחברת החשמל להקים תחנת פחמית נוספת באשקלון.

 

בעיתוי לא מקרי - יממה לפני שהוועדה לתשתיות לאומיות מכנסת דיון ציבורי בנושא - כינסו הארגונים מסיבת עיתונאים וטענו כי הקמת התחנה לא רק שתגרום לזיהום אוויר וסיכון בריאותי, אלא גם תגדיל את כמות פליטות גזי החממה של ישראל בדיוק כאשר היא תידרש להפחית את הפליטות או לשלם קנסות. 

 

בין היתר תקפו הארגונים את שר התשתיות בנימין בן-אליעזר, המקדם את התוכנית וטענו כי הוא פועל בניגוד להתחייבויות הממשלה להפחית את פליטת גזי החממה של ישראל. "הממשלה לוקחת וזורקת כספי ציבור בכך שהיא מקימה תחנת כוח מזהמת בניגוד להתחייבויות שלה עצמה, ובניגוד לדרישות בינלאומיות בנושא פליטות גזי חממה", אמרה עו"ד אלונה שפר (קארו), מנכ"ל חיים וסביבה – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל.

 

היא מתחה ביקורת על העובדה שחרף ההבטחות ליעדים של 10 אחוזים - משק האנרגיה בישראל מנצל רק 2 אחוזים של אנרגיה ממקורות מתחדשים (רוח, שמש וכ"ד). "שר התשתיות מרבה לאחרונה לדבר על אנרגיה נקיה והצורך בשימור אנרגיה בישראל, אך אין קשר בין הרטוריקה למעשים". 

 

עוד בנושא:

 

ארגוני הסביבה: התחנה תגרום לזיהום וסיכון בריאותי

הקמת התחנה (המכונה פרויקט D), שתהיה בעלת בעלת כושר ייצור של 630 מגוואט, נדונה בימים אלה הוועדה לתשתיות לאומיות. בחברת החשמל טוענים כי הביקושים הגוברים לחשמל השאירו את מדינת ישראל ללא רזרבות, ויש הכרח בהקמת התחנה אחרת ייפגעו הצרכנים. עוד טוענים בחברה כי התחנה תוקם תוך שימת דגש מיוחד לנושאי זיהום אוויר, ושעל פי כל הבדיקות היא לא תגרום לזיהום החורג מהתקן.

 

עמותת "אדם טבע ודין" טוענת מנגד כי התחנה תפלוט לאוויר מזהמים רבים, וביניהם כספית וגופרית שמהווים סכנה בריאותית חמורה. בעמותה טוענים כי הזיהומים יובילו לפגיעה בבריאות האוכלוסייה ברדיוס גדול ממיקום התחנה. "הכספית פוגעת בהתפתחות המוח ובמערכת העצבים וגורמת לפגיעה באינטליגנציה, בזיכרון, בכישורים הקוגניטיביים וביכולת המוטורית", ציינו בעמותה.


הפגנה של "גרינפיס" נגד התחנה (צילום ארכיון: גיל יוחנן)

 

בעמותה אמרו גם שהנתונים שהציגה חברת החשמל בתסקיר ההשפעה על הסביבה נמוכים - לעיתים בעשרות אחוזים - מערכי תקן. לטענת אנשי העמותה, שיקלול של האומדנים עם הנתונים על היקף ייצור החשמל החזוי מלמד שסך הפליטות צפוי רק לגדול.

 

מומחים: התחנה הפחמית לא נחוצה

ב"קואליציה לקיימות", העוסקת בפיתוח בר קיימא, טוענים כי הקמת התחנה הפחמית אינה נחוצה כלל ושניתן לעמוד בביקושים הגוברים לחשמל באמצעות פיתוח אנרגיות מתחדשות ויוזמה לחיסכון בחשמל.

  

ד"ר שחר דולב, מהפורום הישראלי לאנרגיה ציין כי עלות הקמת התחנה צפויה להיות כ-2.2 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף, על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה, את העלויות החיצוניות של תחנה פחמית, כמו למשל עלות ההשלכות הבריאותיות של זיהום האוויר, בסך 192 מיליון דולר בשנה. על זה יש להוסיף את קיזוז פליטות גזי חממה שתיצור התחנה, שיעלו עוד 200-650 מיליון דולר בשנה. "(זו) השקעה אדירה זו רק כדי לתת מענה לשיאי צריכה הנמשכים לא יותר מ-100 שעות בשנה, בשיא החורף והקיץ".

 

לטענת אנשי הארגון, בעזרת תמריצים כלכליים נכונים, חקיקה ואכיפה ישירה, ניתן לייעל את השימוש באנרגיה ולתת למדינה "אורך נשימה" שאולי ימנע את הצורך בהקמת התחנה. כך למשל מציע דולב החלפת מוצרי חשמל במוצרים יעילים יותר מבחינת אנרגטית, ש"יכולה לחסוך למשק 488 מיליוני קוט"ש בשנה, שהם כ-11 אחוז מתפוקת התחנה הפחמית. כך, בתוך תשע שנים, יתייתר הצורך בתחנה כליל".

 

אין מדיניות הפחתת פליטות 

אנשי הארגון טוענים כי מחד אישררה הממשלה לפני שנתיים את אמנת קיוטו, וגם קיבלה החלטות על אימוץ אסטרטגיה של פיתוח בר-קיימא, חסכון באנרגיה ומים, וקידום מקורות אנרגיה חלופיים, ומנגד היא רוצה כעת להקים תחנה מזהמת, שתפלוט גזי חממה. הם גם מותחים ביקורת על העובדה שלישראל אין מדיניות לאומית אסטרטגית בנושא הפחתת פליטות גזי החממה, ושהיא לא הציבה יעדי הפחתה ברורים בנושא זה.

 

"בתחנה החדשה יושקעו בין 1.2-1.5 מיליארד דולר ובנייתה תארך עד 2014. אז, שנתיים לאחר כניסת ההסכם העולמי החדש (שעתיד להיחתם בקופנהגן 2009 ולהחליף את אמנת קיוטו -  י.ע-ד), ישראל צפויה להיות מחוייבת להפחית את פליטת גזי החממה שלה. אלא שלמרבה האבסורד, היא תאלץ להתמודד עם גידול בפליטות גזי החממה במקום להפחיתן", אמרו אנשי הארגון.

 

מחברי הדו"ח הקדישו את חלקו להשלכות העתידיות של ההחלטות על המציאות והסביבה בישראל. ב"תסריט האופטימי", כפי שהוא מכונה בדו"ח, תהיה עלייה של 2.8 מעלות בלבד, וחצי מטר במפלס מי הים עד סוף המאה ה-21. המשמעות היא הצפה של מישור החוף, התמוטטות מצוקי הכורכר ופגיעה בנמלים. "על פי התרחיש החמור בו תהיה עלייה של 5 מטר במפלס. קצב התפוררות המצוקים יוחרף וצפויות הצפות נרחבות באזורים נמוכים - בהם שכונת בת גלים בחיפה ואזור שפך הירקון בתל-אביב".

 

משרד התשתיות: השר הוא "הכי ירוק שהיה אי פעם"

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי על הקמת התחנה הוחלט בשל רזרבות החשמל הנמוכות המאפיינות את משק החשמל בישראל. "

אישורים לתכנון והקמת תחנת-כוח פחמית נוספת התקבלו בעבר על ידי משרדי הממשלה השונים לרבות החלטת ממשלה רשומה בנושא.

 

"אשר לנושא הסביבתי ניתן לומר בוודאות, כי הקמת תחנות כוח חדישות שייצרו חשמל באמצעות פחם, תתבצע על פי תקנים בינלאומיים קפדניים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, להפחתת הפליטות בתהליך ייצור החשמל".

 

ממשרד התשתיות נמסר: "האנרגיות המתחדשות הן חוד החנית של שר התשתיות הלאומיות בפעילותו במשרד, אך משק האנרגיה לא יכול לבסס עצמו רק על אנרגיות אלו. משיקולים אסטרטגיים, עלינו להסתמך על מקורות אנרגיה נוספים, ולראיה מוביל שר התשתיות את מהפכת השימוש בגז הטבעי והמזהם פחות. אין אף מדינה בעולם המסתמכת על מקור אנרגיה יחיד וגם בישראל לא יהיה מנוס מהמשך שימוש באנרגיות כמו פחם, אם כי בטכנולוגיה פחות מזהמת ובכמות יחסית מופחתת".

 

גורמים במשרד מסרו ל-ynet כי במקום שארגוני הסביבה יברכו על פעילותו של שר התשתיות הכי ירוק שהיה כאן אי פעם, הם יורים לעצמם ברגל ומגלגלים את עיניהם לשמיים ללא הצגת אלטרנטיביות אמיתיות.

 

בתוך כך אישרה הממשלה הבוקר את הצעתם של שר התשתיות ושר האוצר רוני בראון לתיקון חוק משק הגז. "כיום 20 אחוז מייצור החשמל במשק מבוסס על גז טבעי, ובעשור הבא אנו נגיע לכ-40 אחוז ייצור חשמל מגז טבעי שהוא נקי וזול מהדלקים האחרים", אמר השר בישיבת הממשלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה באשקלון נגד התחנה
צילום: דודו בר סלע
חברת החשמל: לא יהיה זיהום חריג
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים