שתף קטע נבחר

מוזיאון רוקפלר: רק ארכיאולוגיה ארצישראלית

אחד האתרים היפים בעיר העתיקה בירושלים נותר דווקא בתחתית רשימת המקומות המתויירים - וחבל. רון פלד לוקח אותנו לסיור וירטואלי במוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה ארצישראלית

אחד המקומות הבולטים לעין באזור העיר העתיקה בירושלים הוא מוזיאון רוקפלר, השוכן בסמוך לפינה הצפון-מזרחית שלה. למרבה הצער, זהו אחד מהאתרים הפחות מתויירים באזור, ולא בצדק. הארכיטקטורה המרהיבה והחצר המדהימה הן רק הקליפה החיצונית שמכילה מוזיאון נדיר במחוזותינו ובו ארכיאולוגיה ארצישראלית במיטבהּ.

 

בשנת 1935 נחנך המבנה תחת שמו המקורי - "המוזיאון הארכיאולוגי הארצישראלי" והיה למוזיאון הראשון לארכיאולוגיה בארץ ישראל. הכסף נתרם על ידי ג'ון רוקפלר הבן, ותוכנן בקפידה (ובהצלחה, אם יורשה להוסיף) בידי האדריכל הבריטי אוסטין הריסון, שאחראי בין היתר גם על תכנון משכן הנציב הבריטי בארמון הנציב וסניף הדואר המרכזי ברחוב יפו. למרות המיקום הנפרד, המוזיאון הוא שלוחה של מוזיאון ישראל.

 

שוטטות במוזיאון שאינו גדול במיוחד (וישנם שיגידו טוב שכך) תחשוף בפנינו מיזוג ארכיטקטוני של מזרח ומערב, סיתות באבן, רצפת שעם נדירה, חלל בסגנון כנסייתי, השפעות ניכרות של הרנסנס, אריחים ארמנים, דלתות מעץ אגוז שהובא במיוחד מסוריה וטורקיה, חצר ומגדל שמזכירים ארמון ספרדי שנבנה בידי המוסלמים בגרנדה שבספרד וטרם הזכרתי את המוצגים הארכיאולוגים שבמקום – חגיגה לכל חובבי ההיסטוריה של הארץ. כל הממצאים מקורם בארץ ישראל, וכולם רכוש רשות העתיקות. 

 

יוצאים לטיול בזמן

כבר בכניסה, משמאל, עוד לפני תאוׁשל השומר, נבחין בכתובת תאודוטוס שהינה העדות היחידה לקיומם של בתי כנסת בירושלים עוד בתקופת המקדש השני. בכתובת מתואר תאודוטוס שהנו ראש ביה"כ. יש לזכור שבתי כנסת בתקופת במקדש עצמו שימשו כמקום התכנסות, לימוד תורה ועוד. לא היה בהם ארון קודש הפונה כמו בכל בית כנסת כיום להר הבית, שכן תופעה זו החלה רק לאחר חורבן המקדש בשנת 70 לספירה. הכתובת אגב, נמצאה בעיר דוד, דרומית להר הבית.

 

ניכנס לאולם הראשון, המוקדש לתערוכה חדשה של מוזיאון ישראל – "אמונות ומאמינים". אוצרי התערוכה, פאוזי איבראהים וד"ר טלי אורנן, הקפידו בבחירת 34 המוצגים השופכים אור על הדת והפולחן בתקופות ותרבויות שונות בא"י. בסופו של אולם תצוגה זה, נבחין משמאל במסיכה העתיקה ביותר בעולם שנמצאה עד היום והכבוד כולו לארץ ישראל. המסיכה בת 9,000 שנה ונמצאה בנחל חימר שבמדבר יהודה. ניתן גם למצוא גולגולת אדם מכויירת בת 9,000 שנה - מה שמעיד על פולחן האבות דאז. בין השאר נמצאים כאן גם ארונות קבורה בצורות מעניינות ולוחות מאגיים ששימשו להרחקת שדים וכוחות רעים (מעניין אם אפשר להשתמש בהם גם היום...).


גם יפה וגם מרתק. חזית המוזיאון (צילומים: רון פלד)

 

שימו לב לכיתוב החקוק בקירות בעברית, אנגלית ובערבית בכל אולם ומסדרון במבנה. את הפונטים היחודיים אך ורק למוזיאון רוקפלר, עיצב האמן הבריטי אריק גיל. אגב, פונטים אחרים בעברית על שמו של גיל קיימים בתוכנות האופיס למיניהן של מיקרוסופט ואת עיצובם שאב גיל מכתובות ארכיאולוגיות עבריות שנמצאו בארץ.

 

לפני שנמשיך לדלג בין שאר אולמות התצוגה, נצא אל החצר הפנימית של המוזיאון ונרגיש קצת חוצלארץ. חצר קשתות מרשימה שבמרכזה בריכת מים כשבקצה המערבי שלה מזרקת אבן בדמות אריה ואחריהָ בית מזרקה קטן עטור בקרמיקה ארמנית של האמן דוד אוהנסיאן, מי שאחראי על מספר עבודות קרמיקה במוזיאון. לאוהניסון אגב, היה הכבוד להשתתף בשיפוץ אריחי הקרמיקה בכיפת הסלע שבהר הבית בשנת 1924. בחצר מוצגים ארכיאולוגיים מרשימים שבחצר. שימו לב לעיטורים המפוארים על ארונות הקבורה, הסרקופגים, ולשרידי כף רגלו של פסל שהתנוסס ככל הנראה לגובה של מעל לחמישה מטרים.

 

מעל לקשתות שבצידי החצר, ניצבים כעשרה תבליטים בהם הנציח אריק גיל את עשר התרבויות שהשפיעו על אזור א"י. חפשו את משה רבנו עם לוחות הברית, צלב מחומש המסמל את הצלבנים, זאבה המניקה שני תינוקות הלא הם רוֹמוּלוּס ורֶמוּס – סמלה של רומא, תבליט המסמל את תרבות יוון, האסלאם ועוד. חגיגה לעיניים. אגב, החצר מהווה גן עדן דווקא (אבל לא רק) לילדים.


גן עדן לילדים ולהורים. החצר הפנימית

 

האדם הכי קדום בארץ 

נחזור ונמשיך אל האולם המתומן הדרומי ובו נקבל קצת אווירת מִּצרים העתיקה. שימו לב לכתובת שמשמאל לכניסה. מדובר על תיעוד מסעו הצבאי של מלך מצרים לדיכוי מרידות באזור בית שאן במאה ה-13 לפנה"ס (סמוך לכיבוש הארץ בידי יהושע בן נון). למטה בכתובת, בקטע המודגש בלבן, מוזכרת העיר בית שאן בכתב חרטומים (קטן עלינו). זה המקום להביט ואפילו לגעת ברצפה ולהבין שמדובר ברצפת שעם נדירה שלרוב אנו רגילים לראות דווקא בבקבוקי יין.

 

האולם הבא אליו ניכנס דרך דלתות עץ האגוז מזכיר לי אישית את המוזיאון הבריטי בלונדון וקצת את סרטי אינדיאנה ג'ונס. זהו אולם ענק ובו ארונות זכוכית עם שלל מוצגים. שימו לב משמאל לשלד אדם בשלמותו בתוך ארון זכוכית - זוהי מערכת הקבורה הקדומה ביותר שידועה לנו בארץ – 100 אלף שנה מנחל המערות שבכרמל. בסמוך לו, שרידי גולגולת אדם. מדובר באדם הקדום ביותר שנמצא בארץ (בנחל עמוד שבצפון) – מלפני רבע מיליון שנים. שימו לב לארובות העיניים ותבינו מה קרה באבולוציה במהלך השנים.


של מי יותר גדול? רגלו של פסל קדום

 

באולם הבא שרידי קורות עץ מהמאה ה-8 שהובאו ממסגד אל אקצא שבהר הבית. מפה נמשיך לשרידי ארמון הישאם הסמוך ליריחו – חגיגה לעיניים. לא סתם נאמר המשפט המפורסם: "It`s good to be a king". מיד לאחריו נגיע למשקופי השיש המעוטרים בתבליטים שנלקחו מכנסיית הקבר שברובע הנוצרי. חַפשו במשקוף השיש שבצידו השמאלי של החדר את תבליט הסעודה האחרונה שנמצא בקצהּ הימני של הקורה.

 

בחדר הבא, מלבד ארונות קבורה מרשימים העונים לשם אנתרופואידים, ניתן לראות מזבחות אבן אותנטיות ממש כפי שמוזכר במקרא. למזבחות ארבע קרניים ששימשו במקרא לתפקיד חשוב ומכאן גם הביטוי לאחוז בקרנות המזבח. אולם נוסף, שסוגר מעגל ויוביל אותנו בסופו בחזרה לתערוכת "אמונות ומאמינים", חושף כתובת מרצפת בית הכנסת העתיק של עין גדי שמזהירה בעברית מגילוי סודהּ של העיר. אחת הסברות היא שמדובר בסוד הפקת האפרסמון המקראי שהיה מפורסם בכל העולם. באותו אולם נמצאים שני תחריטי מנורת המקדש על גבי אבן מתקופות שונות.

 

לא ארחיב על כל המוצגים הרבים במוזיאון אבל בהחלט אפשר לבלות כאן בקלות שעה-שעתיים ואפילו יום שלם.

  

תודה לאוצר המוזיאון מר פאוזי איבראהים על האירוח המרתק, הליווי במוזיאון וגילוי סודותיו של המבנה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעמד הר סיני מונצח בתבליט בגינה
צילום: רון פלד
מזרקת אבן בדמות אריה
צילום: רון פלד
"בית שאן" בכתב חרטומים
צילום: רון פלד
מוצגים ארכיאולוגיים גם בחצר
צילום: רון פלד
המוזיאון נולד ב-1935
צילום: רון פלד
שימו לב לפונט מאחור
צילום: רון פלד
מומלצים