אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

לבן בריא?
כוס חלב כבר לא בהכרח כוס בריאות צילום: סי די בנק
כוס חלב כבר לא בהכרח כוס בריאות צילום: סי די בנק
 


 
 
 
 
בינואר השנה התפרסמו שני מאמרים, הראשון מצביע על הסכנה שבשתיית חלב ובאכילת מוצריו, שגורמים לסרטן הערמונית. המא־ מר הזה טוען שחלב דל שומן או חלב רזה ללא שומן הם המסוכנים. לעומתו התפרסם מאמר סטטיסטי של המכון הלאומי לחקר הסרטן בוושינגטון, שטוען שבמכון לא הצליחו להוכיח קשר בין שתיית חלב רגיל ו/או חלב דל שומן לבין ממאירות של בלוטת הערמונית"
 
 
 
 
 


ynet בסלולר
 

גבר, ידעת ששתיית חלב גורמת לסרטן הערמונית?

אוהב חלב? אז תרגיע. משקה הבריאות לילדים הוא מקור לצרות עבור מבוגרים וכלל לא מומלץ להרבות בצריכת חלב ומוצריו כיוון שתזונה כזאת עלולה לגרום להתפתחות סרטן הערמונית. אז מה הקשר בין החלב לפרוסטטה?

פרופ' דוד נלקן
פורסם: 06.04.08, 00:20

זה כמה עשורים ידוע לנו ששתיית חלב ו/או אכילת מאכלי חלב בכמויות גדולות עלולות לגרום להתפתחות סרטן של בלוטת הערמונית. כיצד ייתכן שחלב – שהוא ללא ספק מזון בריא ויש אפילו הטוענים שהוא המזון האולטימטיבי, כלומר הטוב ביותר כי הוא מכיל את כל אבות המזון ושורה של מינרלים חיוניים – יגרום להתפתחות סרטן?

 

באוקטובר 2001 פורסם מחקר שבדק את תזונתם של יותר מ־20 אלף רופאים במשך 13 שנה. את המחקר ערך בית הספר לרפואה ציבורית של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון. המחקר הזה, כמו שורה של מחקרים קודמים, הוכיח שקיים קשר הדוק בין צריכת חלב ומוצריו לבין התפתחות סרטן בבלוטת הערמונית. ככל שאנחנו שותים יותר חלב ואוכלים יותר מוצרי חלב – גדל הסיכוי שנפתח את הסרטן הזה.

 

בשנה שעברה פורסם בכתב העת הבינלאומי לסרטן מחקר שנערך על ידי רופאים מפינלנד, שבדקו קרוב ל־30 אלף גברים. המחקר הראה באופן משכנע שככל שכמות הסידן בתזונה עולה, כך גדלה הסכנה להתפתחות של גידול ממאיר בבלוטת הערמונית. לגברים שצרכו מעל ‭2,000‬ מיליגרם סידן ביממה היה סיכוי גדול ב־‭63%‬ לפתח סרטן ערמונית מאשר לגברים שצרכו פחות מ־‭1,000‬ מיליגרם סידן ביממה. 


איך יכול משקה בריא כחלב לגרום לסרטן? (צילום: אינדקס אופן)

 

גם מארה"ב נשמעות הודעות חד משמעיות שעודף בצריכת חלב ו/או מוצרי חלב מגביר את הסיכויים לפתח ממאירות בבלוטת הערמונית.

 

אז כיצד יכול מזון בריא כמו חלב לגרום לסרטן הערמונית? לבעיה הזו טרם נמצאה תשובה מדעית מלאה. קיימות היום שתי סברות לגבי המנגנון שבו החלב מגביר את הסיכונים להתפתחות סרטן הערמונית. סברה אחת טוענת שהחלב, שעשיר מאוד

סימנים
מתי אתה צריך להיבדק
הסימנים הקליניים הבאים (לפי המכון האמריקאי לחקר הסרטן) עלולים להצביע על סרטן בערמונית: • צורך להשתין פעמים רבות (במיוחד בלילה‭.(‬ • קושי בהתחלה של הטלת השתן וקושי בעצירה של הטלת שתן. • זרם שתן חלש שנפסק מדי פעם. • כאב בשעת הטלת שתן. • דם בשתן או בזרע. • כאב בשעת פליטת זרע. • כאבים לעיתים תכופות בגב התחתון, במותניים או בשוקיים או בחלקים העליונים של הירכיים. הסימנים הקליניים האלה לא מצביעים בהכרח על תהליך ממאיר בבלוטת הערמונית, אך ראוי לגבר שסובל מהם לגשת לבדיקת רופא.

 בסידן, קושר אליו ויטמין ‭,D‬ שמדכא תהליכים ממאירים (אחד הטיפולים בסרטן הערמונית הוא מתן ויטמין D שמעכב את התפתחותו‭,(‬ ועל ידי כך מאפשר התפתחות של ממאירות בבלוטת הערמונית.

 

היום למעשה מקובל בעולם הרפואי ששתיית חלב עשיר בסידן קושרת את ויטמין D ומורידה את רמתו בגוף ועל ידי כך מזרזת תהליכים ממאירים, במיוחד בבלוטת הערמונית. מאחר שקרינת השמש גורמת לגוף לייצר ויטמין ‭,D‬ רצוי לחשוף את גופנו מדי פעם לשמש ועל ידי כך להגביר את ייצור הוויטמין בגוף. החשיפה הזו תיעשה בזהירות יתרה כי כוויות מהשמש עלולות לגרום לא רק לתופ־ עות של אודם וכאב, אלא אפילו להגברת סכנת הממאירות בעור.

 

סברה נוספת, שאף היא מקובלת על חוקרים רבים, היא שכשמאכלי חלב מהווים חלק ניכר מהדיאטה עולה רמת ה־IGF בדם. IGF הוא פקטור גדילה שבמבנהו דומה לאינסולין ‭(growth factor Insulin like)‬ והוא בעל חשיבות ניכרת בתהליך הגדילה של ילדים. אצל מבוגרים יש לו השפעה על גידול בנפח השרירים, הסחוס והעצמות. רמת הפקטורים מסוג IGF עולה עם הגיל ומגיעה לשיאה בסביבות גיל ‭18-16‬ ואחר כך יורדת בהדרגה. בת־ נאי מעבדה, כשמוסיפים IGF לתרביות רקמה, הוא מגביר את הסכנה להתפתחות מהירה של תאי סרטן. ה־‭,IGF‬ שדומה לאינסולין, נמצא בדמו של כל אדם בריא ברמה נמוכה, אבל כשרמתו עולה (בעקבות ריבוי במאכלי חלב) הסכנה לממאירות מתגברת.

 

למרות מנגנון הפעולה שלפיו שתיית החלב ואכילת מוצרי חלב מגבירות באופן בולט את הסיכון להתפתחות סרטן בלוטת הערמונית, הנושא טרם נחקר באופן ממצה. בינואר השנה התפרסמו שני מאמרים, הראשון מצביע על הסכנה שבשתיית חלב ובאכילת מוצריו, שגורמים לסרטן הערמונית. המאמר הזה טוען שחלב דל שומן או חלב רזה ללא שומן הם המסוכנים. לעומתו התפרסם מאמר סטטיסטי של המכון

 הלאומי לחקר הסרטן בוושינגטון, שטוען שבמכון לא הצליחו להוכיח קשר בין שתיית חלב רגיל ו/או חלב דל שומן לבין ממאירות של בלוטת הערמונית.

 

כלומר, טרם נפתרה הדילמה הרפואית של הקשר בין חלב ומוצריו להתפתחות סרטן הערמונית. זוהי דילמה חמורה ביותר ברפואת הגבר, וראוי שגברים בכל גיל לא ירבו בשתיית חלב ובאכילת מוצרי חלב בכמויות גדולות עד לפתרון הבעיה.

 

שתף ב-שתף ב-שתף ב-
תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה    שמירהשמרו כתבה  



 
פעילויות גולשים
החברים שלי
חדשות
דעות
ספורט
כלכלה
צרכנות
תרבות ובידור
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
רכילות
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
אינדקס
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
לאתר הסלולרי
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetart
כלכליסט
בלייזר
Go
מנטה
משחקים
mynet
מפות
מוסכים
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
רכב חדש
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית.evrit
דירות חדשות

CISCOYIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותRealCommerce - ניהול תוכןTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"י
as34-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©