שתף קטע נבחר

הרב טל הודיע לתלמידיו: פורש ועובר לצפון

ראש מוסדות "תורת החיים" בגוש קטיף חולל סערה כש"התנתק" מהמדינה בעקבות ההתנתקות מעזה. אתמול כינס את תלמידיו והודיע להם במפתיע: אני עוזב - ללמוד תורה בצפון

נמאס לו להיות ראב'ע? ראש ישיבת "תורת החיים", הרב שמואל טל, שנחשב עד להתנתקות לאחד הכוחות העולים בין רבני הציונות הדתית ומאז חצה את הקווים לכיוון החרדי, הודיע לתלמידיו במפתיע כי החליט לעבור להתגורר יחד עם משפחתו ביישוב בר יוחאי שבגליל. בעקבות זאת יעזוב הרב את תפקידו מייד לאחר חופשת הפסח "לתקופה של שנה לפחות" כדי שיוכל להתפנות ללימוד תורה עמוק יותר. בשיחה שקיים אתמול (יום ב') עם תלמידי הישיבה הבטיח הרב טל כי יקפיד לשמור על הקשר איתם, בין היתר בשיעור שבועי שיעביר אליהם באמצעות אחד הרבנים.

  

הרב שמואל טל, ראש מוסדות "תורת החיים" – לשעבר בנווה דקלים וכיום ביישוב יד בנימין - נחשב בעבר לסמכות רוחנית גבוהה בגוש קטיף, אף שלא שימש כרב מועצת חבל עזה. כבעל השפעה עצומה על הנוער הוא סומן כמי שיכול לקבוע את גובה הלהבות בעת הפינוי. בישיבה בראשותו נשבה רוח חסידית, והיא משכה אליה ערב ההתנתקות צעירים רבים, דתיים וחרדים, תלמידים קבועים או אורחים מזדמנים. 

 

במארס 2005, חמישה חודשים לפני הפינוי, נתן הרב טל ביטוי חסר תקדים לשבר בין המתיישבים לממשלה, והחל בתהליך ההתנתקות מהמדינה. הרב פסק אז כי אין לומר עוד את תפילת "הלל" ביום העצמאות, והסביר: "לא ניתן יותר להפריד יותר בין המדינה לממשלה ולכן אין להתפלל תפילת הודיה שיש בה גם כדי לברך גם את השלטון הקיים". מאז חוגגים הרב ותלמידיו ביום ירושלים גם את הקמת מדינת ישראל. בעקבות המהלך החריג עזבו כמה תלמידים את הישיבה משום שלא הזדהו עם הקו החדש, אך הרוב המוחלט יישרו קו עם הרב המוערך ובהמשך התפנו איתו ברצון למיקומה הנוכחי של הישיבה ביישוב יד בנימין.

  

בראיון נדיר שהעניק ביום העצמאות שעבר לשבועון החרדי "משפחה" סיפר הרב טל על המהפך שעבר עליו, וטען כי לא ניתן להודות לקב"ה על נס הקמת המדינה ביום בו רוב הציבור חוגג את כינונה של "מלכות שהפכה למינות" (כפירה). הרב הגדיר את מדינת ישראל כמי ש"קוראת תיגר כנגד מלכות ה'", ולכן "לא ניתן להכיל יותר בכפיפה אחת את הקדושה והטומאה". לדבריו, יש להכריע ולבחור בין דרך התורה לקידוש המדינה. את "ההשפעה מבפנים" הוא כינה "חלום המנותק מהמציאות", והסביר: "מתן יחס של כבוד למנהיגות החילונית הופך את החילונים למנהיגים המשפיעים לרעה".

 

האידיאולוגיה: "לא להושטת הלחי השנייה"

"לדאבוני הרב, ההנהגה התורנית של הציבור שממנו באתי, לא מצאה לנכון לבדוק מחדש את התייחסותה למדינה", אמר הרב טל בראיון. יחד עם זאת הוא חשף כי "כמה רבנים חשובים ומרכזיים בציבור הדתי-לאומי אומרים לי בסתר שהם מסכימים איתי לגמרי והיו שמחים להצטרף אליי, אבל הם חוששים ממה שיאמרו עליהם חבריהם". 

 

את ההתנתקות מכנה הרב "אנטישמיות ורשעות ממש" שנעשתה "תוך אכזריות וחוסר אנושיות בסיסית", והוא מבקר את התנהלות הציבור ממנו בא: "אנחנו מצהירים בקול רם שנמשיך להתגייס לצבא בלי תנאים מקדימים, נפרדים מנצרים בתפילה לשלום המגרשים, מתחבקים עם החיילים המגרשים ואפילו מתפללים לרפואתם. אנחנו מושיטים את הלחי השנייה. כלום נטרפה עלינו דעתנו?".  

 

על הנוער הדתי אמר הרב טל כי צריכת התרבות הישראלית גרמה לכך ש"ה'גדוילים' של המדינה הם 'הגדוילים שלו'". לטענתו, מבחינת הדור הצעיר אין הבדל בין הרב קוק לביאליק ובין בן גוריון לחזון איש, והדבר יוצר בלבול גדול שמפיל חללים רבים. "בעיני תלמידי מכינות רבים אלוף בצה"ל הוא דמות מוערכת יותר מהחזון איש או מהרב שלמה זלמן אויערבאך".

 

הראיון שהעניק לשבועון החרדי עורר פולמוס רחב בציונות הדתית, וד"ר אמנון שפירא, לשעבר מזכ"ל בני עקיבא ומהאידיאולוגים החריפים בציבור זה, אף השווה אותו למשיח השקר שבתאי צבי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דניאל ממן
הרב שמואל טל (במרכז)
צילום: דניאל ממן
מומלצים