שתף קטע נבחר

"משרד התחבורה מעניק מונופול ליבואני הרכב"

כך נטען בעתירה שהוגשה כנגד משרד התחבורה, אשר החליט לאסור יבוא כלי רכב מארה"ב. משרד התחבורה בתגובה: "החלטת המשרד לאסור את היבוא התקבלה על-פי החוק ובהתאם לתקנות"

האם נכנע משרד התחבורה ללחצי יבואני הרכב, מעניק להם מונופול ופוגע בתחרות החופשית? כך לפחות נטען בעתירה נגד משרד התחבורה, שהוגשה בסוף השבוע האחרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. העתירה הוגשה בעקבות החלטת משרד התחבורה לאסור יבוא כלי רכב מארה"ב שאינם עומדים בתקינה אירופית - אלא אם היצרנית מקורה באחת ממדינות נפט"א (ארה"ב, קנדה ומקסיקו).

 

 

על-פי העתירה, החלטת משרד התחבורה התקבלה כתוצאה מכניעה ללחץ שהפעילו יבואני הרכב הרשמיים, ונועדה לפגוע באופן משמעותי בענף היבוא האישי. את העתירה הגישה חברה העוסקת בייעוץ ליבוא אישי של מכוניות.


המלחמה על היבוא האישי נמשכת

 

במקביל לעתירה הוגשה בקשה למתן צו ביניים, שיורה למשרד התחבורה להקפיא את אכיפת איסור היבוא, וזאת עד שתתברר העתירה בפני בית המשפט. המחלקה המשפטית של משרד התחבורה נדרשת להגיש את תגובתה לבקת צו הביניים עד יום רביעי הקרוב.

 

 

לחצים פסולים של יבואני הרכב 

בעתירה טוענת חברת "יבוא אישי-ישיר" כי משרד התחבורה אישר עד היום יבוא אישי של כלי רכב מארה"ב, לפי תקינה אמריקנית - גם אם היצרנית לא נוסדה במדינות נפט"א, למשל דגם "אמריקני" של טויוטה. זאת, בכפוף להתאמות קלות שבוצעו בישראל, במטרה להתאים את כלי הרכב האמורים לתקינה האירופית.

 

יש לציין כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקף הפעילות של ענף היבוא האישי, וזאת בעיקר בגלל חולשת הדולר מול השקל והיורו. בתקופה זו לא אכף משרד התחבורה את התקנה שהוא עצמו התקין.

 

בעתירה נטען עוד כי החלטת משרד התחבורה פוגעת באופן דרמטי בענף היבוא האישי: "בהתערבות משרד התחבורה בשוק החופשי, נמנעת אלטרנטיבה של יבוא כלי רכב של אותו יצרן בשני ערוצי יבוא שונים, ולמעשה ניתן מונופול ליבואני הרכב הבלעדיים".

 

ומה עומד מאחורי החלטת משרד התחבורה להתחיל לפתע באכיפת התקנה? החברה העותרת טוענת כי "ההחלטה נתקבלה למיטב ידיעת העותרים, משיקולים זרים, כתוצאה מכניעה ללחצים פסולים שהפעילו יבואני הרכב בפגישות שקיימו עם המשיבים (נציבי משרד התחבורה, ש.ה)".

 

ראוי לציין כי על-פי המצב הקיים, ליבואנים רשמיים אסור לייבא כלי רכב מארה"ב לפי התקינה האמריקנית, וזאת אלא אם היצרנית עצמה נוסדה בארה"ב, קנדה או מקסיקו. לכן, טוענים היבואנים הרשמיים כי מדיניות משרד התחבורה אינה שוויונית ויש לתקנה בהקדם האפשרי.

 

תמיכה מפתיעה

העתירה עשויה לזכות בחיזוק מכיוון בלתי צפוי: הרשות להגבלים עסקיים. בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה בכנסת, אמר עו"ד גולן קנטי, האחראי על תחום התחבורה ברשות, כי הפגיעה ביבוא האישי היא צעד בעייתי, וזאת מאחר שבמדינת ישראל לא מתקיים "יבוא מקביל" - יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואנים, שאינם נמצאים בבעלות היבואן הרשמי. בסוף הדיון, הצביעו חברי הכנסת בעד הצעתה של ח"כ רונית תירוש, המבקשת לעכב את אכיפת התקנה של משרד התחבורה, וזאת עד שיגבש משרד התחבורה תקנות שיביאו לפתיחת שוק הרכב לתחרות חופשית.

 

במהלך הדיון, עו"ד קנטי ציין כי בימים אלה חוקרת הרשות את ענף הרכב בישראל, במסגרת בחינה מחדש של "הצו המוסכם" - הסכם שנחתם ב-2002 בין הממונה על ההגבלים העסקיים ליבואני הרכב, ועסק בהסדרת נהלים תקינים במספר תחומים בשוק הרכב. על-פי הערכות, הרשות תסיים את חקירתה ותפרסם צו חדש בחודשים הקרובים.

 

"טענות חסרות שחר" 

ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet בתגובה כי העתירה של חברת יבוא אישי-ישיר נבחנת במחלקה המשפטית. "עם זאת", ציין דובר המשרד, אבנר עובדיה, "מדובר בטענות חסרות כל שחר. החלטת המשרד לאסור את היבוא התקבלה על-פי החוק ובהתאם לתקנות".

 

בתגובה לטענות כי היבואנים הרשמיים הפעילו לחץ על משרד התחבורה, אומר מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד: "יבואני הרכב לא הפעילו כל לחץ על המשרד. כל מה שאנחנו רוצים הוא שוויון בפני החוק, וכיום - היבוא האישי אינו מתבצע על-פי החוק. בית המשפט יידרש לקבוע כעת האם היבוא הזה מתבצע על-פי החוק, או לא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים