שתף קטע נבחר

האם ימיו של המחשב האישי כמכונת משחקים ספורים? / דעה

מקומו של ה-PC כלב מערכת הבידור הביתי אמנם מתחזק, אך בתור מכונת משחקים מעמדו דועך. האם פיראטיות התוכנה היא הבעיה או שחברות המשחקים משתמשות בה כתירוץ?

בחודשים האחרונים נראה כאילו ה-PC מדשדש מאחורי הקונסולות, ושהפיתוח לטובתו נחלש. כבר התחילו להישמע שוב קולות ששואלים - האם המחשב האישי נידון להפסיד את קהל הגיימרים לטובת הקונסולות? אפילו אנשי Infinity Ward, מפתחת Call of Duty 4 שזכה בפרס משחק השנה לשנת 2007, שוקלים מחדש את הפיתוח ל-PC, זאת בעקבות אחוזי ההעתקה והפיראטיות הגבוהים סביבו.

 

עוד ב-Vgames: בדקנו: בקר ה-Chillstream

 

האם הפיראטיות היא הבעיה?

לעומת Infinity Ward, חברת Stardock משחררת את משחקיה לשוק ללא הגנה מפני העתקה, ועדיין משחק האסטרטגיה Sins of A Solar Empire הגיע לראש רשימת רבי המכר בשבועות האחרונים, והחברה אף חתמה עסקת הפצה בלעדית ל-Demigod של Gas Powered Games. נציג החברה פרסם בבלוג הצהרה מפורטת שאמירתה אחת - הפיראטיות היא לא הבעיה האמיתית של ה-PC. לדבריו, מפתחות אמנם נפגעות מהעתקה לא חוקית של משחקיהן, אך הנזק אינו משמעותי כמו שהתקשורת אוהבת להציג.

 

צילום: Index Open
מחשב מחשבים אילוסמחשבים (צילום: Index Open)
"פיראטים פוגעים בעיקר בעצמם... מפתחות יעברו לפלטפורמות בהן אנשים קונים יותר משחקים ומעתיקים פחות או יציעו סוגי משחקים שמתאימים יותר לסוג האנשים שמשלמים על המשחקים שלהם." בהתחשב בכך שחלק הארי של המעתיקים הלא-חוקיים מורכב משחקנים כבדים המבלים שעות רבות מול המחשב, אנו עלולים לראות התחזקות של משחקי הפנאי הקטנים על חשבון כותרי ה-AAA, אותן הפקות ענק בתקציבים של עשרות מיליוני דולרים וצוותי פיתוח של מאות אנשים.

 

מה שנכון בחו"ל, לא בהכרח נכון בארץ

ב"כלכליסט" וב-ynet התפרסמו לאחרונה נתונים מדאיגים לפיהם 19 מכל 20 משחקים בארץ הינם פרוצים. באחוזים: 95% מהמשחקים בארץ פרוצים, מדובר בנתון פשוט מחריד, שממקם את ישראל בצמרת הפיראטיות העולמיות, אפילו מעל מדינות מתפתחות במזרח הרחוק, שהובילו בגאון את הרשימה עד עכשיו.

 

גיימרים רבים תולים את האחריות להעתקות הבלתי חוקיות במשווקות המשחקים והחומרה בארץ ובמחירים האסטרונומיים של המוצרים, בעיה שנובעת במקרים רבים מהמחסור בייבוא רשמי לארץ ובעלויות ייבוא גבוהות. אך במלוא הכנות, כמה מאלה שהתרגלו להעתיק את המשחקים שלהם בחינם, באמת ילכו לחנות וירכשו משחק אם הוא יעלה 200 שקלים במקום 300 או 350?

 

 

הפתרון לעומת זאת, יכול דווקא להגיע מחו"ל

אלכס סיינט ג'ון, ממפתחי DirectX, דווקא מאמין ב-PC וחושב שהפצה דיגיטלית מקוונת היא העתיד של תעשיית המשחקים בכלל, וה-PC בפרט, ושבשנים הקרובות נראה הדרדרות איטית של החנויות הפיסיות ממילא. לדברי סיינט ג'ון, אף קונסולה לעולם לא תהיה חזקה או גמישה כמו ה-PC, ובכל מקרה בשנים הקרובות הפלטפורמות יתאחדו ויטשטשו ההבדלים ביניהן.

 

נקודת אור נוספת למפתחות ה-PC היא שיווק תוך-משחקי, תחום מתחזק, שמכניס כסף "מהצד" למפתחות ועשוי בעתיד לאפשר להן להפיק משחקים בעלות גבוהה למרות ההכנסות המצומצמות מרכישות משחקים. רק לאחרונה חתמה EA הסכם פרסום מורחב עם Massive לפיו יופיעו פרסומות בתוך משחקי הספורט הפופולריים של החברה, כמו כן NCSoft מכניסה בימים אלה פרסומות תוך משחקיות ל-City of Heroes הפופולרי.

 

לסיכום, נראה ששוק ה-PC משתנה מקצה לקצה: מפתחות מחפשות דרכי הפצה יעילות יותר דרך האינטרנט ומקטינות את התלות המיידית שלהן בהכנסות מהלקוחות בעזרת פרסום ושיווק בתוך המשחק. לגבי הפיראטיות, אין ספק שהיא מזיקה, אך חברות כמו Stardock כבר מתחשבות בפיראטיות מראש ואומרות "לא נורא". בכל אופן, בישראל, משהו חייב להשתנות, כי כרגע המצב לא מועיל לאף צד של המתרס.

 

עוד ב-Vgames: הצטרפו לדיון בפורום בנושא הפיראטיות והאם היא באמת פוגעת במשחקי המחשב.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשחק רק בקונסולות?
נשחק רק בקונסולות?
מומלצים