שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

התפתחות התינוק: 9-12 חודשים

הוא יושב בעצמו, נעמד בעזרתכם ובעיקרון, מגיע לכל פינה בבית. זה בדיוק הזמן לאפשר לו מרחב בטוח ומוגן - שבו הוא יכול להתקדם ולחקור את הסביבה. כתבה חמישית בסדרת ההתפתחות: גיל 9 חודשים עד שנה

הזאטוט שלכם כבר אינו תינוק. כן, הוא אוטוטו מגיע לגיל שנה, בו הוא הופך לפעוט, וההבדל עצום. בתקופה הקרובה מוחו תופס תאוצה משמעותית ביותר ומפתח כישורים חדשים שמלהיבים אותו, וגם אתכם כמובן.

 

והוא כבר יודע לעשות לא מעט: הוא כבר יושב יציב, זוחל ואפילו נעמד בתמיכה. הוא כבר שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים ומעביר חפץ מיד ליד. הזיכרון החזותי שלו מתחיל לתת את אותותיו בדמות קביעות האובייקט. הראיה מתפתחת גם כן כשהוא מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו. הוא מחפש וממקד את מבטו למקור קול, מזהה ומגיב בהתאם ונעלב כשכועסים עליו.

 

הסקרנות וההתפתחות המוטורית מזינים זה את זה ומביאים את התינוק לגלות את הסביבה תוך משחק חקרני. הוא מתחיל להגיב ל"לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו. הוא מכיר פני אנשים, מגיב בחיוך למוכרים ומסתייג מזרים (חרדת זר).

 

יש לו כבר סדר יום קבוע: הוא ישן בלילה בין 10-12 שעות וביום 2 תנומות. הוא עלול לסבול מנדודי שינה ולהתעורר מספר פעמים בלילה. הוא אוכל כ-5 ארוחות ביום ונהנה מאמבט וטיפול גופני. אז מה בהמשך? בסדרת מדריכים אנו מביאים כאן מדי שבוע את אבני הדרך המרכזיות בחיי הרך הנולד והפעוט והמלצות משרד הבריאות לגירוי עולמות המילולי, המוטורי, והשכלי. והפעם – מה שצפוי לכם מגיל 9 חודשים ועד גיל שנה.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

 

מוטוריקה גסה

התינוק: הוא פעלתן מאוד, יושב יציב. בישיבה הוא מתכופף קדימה להרים צעצוע מבלי לאבד שיווי משקל. הוא מתיישב ללא עזרה מגיל 9 חודשים, מתקדם על הרצפה בזחילה בצורות שונות, מקים עצמו לעמידה בתמיכה ויכול לבצע שתי פעולות יחד (כמו להתכופף ולהרים חפץ תוך אחיזה). לקראת גיל שנה הוא כבר הולך בעזרה.

 

אתם: אפשרו לתינוק מרחב ניידות בטוח, תוך השגחה והליכה בתמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק או כיסא. עודדו עמידה בתמיכה.

 

מוטוריקה עדינה

התינוק: הוא תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות (כגון צבע). לקראת גיל שנה הוא מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתנועת צביטה. הוא מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיים כאשר ביד אחת הוא נאחז ובשניה נעזר או משחק. הוא מתחיל להקיש בקוביות ולבנות מגדל בן 2 קוביות. הוא מעלעל בספר, מכניס חפצים לקופסא ולקראת גיל שנה מצביע, משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים.

 

אתם: אפשרו גירויים שיעזרו לפתח מוטוריקה עדינה והפרדה של אצבעות כגון משחק בשרוכים, דפדוף בספר, משחק במעגל כוסות עגול. תנו לו חפצים קטנים (שאינם עוברים בפתח קופסת פילם) למשחק תוך השגחה. עודדו אותו להצביע על תמונות חפץ או אדם.

 

תפיסה

התינוק: הוא מפיל חפצים ואומד את מרחק נפילתם תוך כדי מעקב עיניים. הוא אומד גובה, מרחק ועומק ומתחיל לפתח קואורדינציה בין שני חלקי גוף כמו יד-רגל בזחילה, תוך דיוק מוטורי לצורך תכנון התנועה.

 

אתם: אפשרו לו הפלת חפצים כשהוא יושב על כיסא מהמיטה ומהלול. שחקו עמו בגלגול כדור, אפשרו תנועה במרחב בטוח תוך התנסות במרחקים גבהים ועומקים שונים, כמו זחילה מתחת לשולחן וכיסא.

 

חושים

התינוק: הוא מתבונן במשחקים של חיות וילדים ממרחק 4 מטרים. הוא מקשיב לקולות, מחקה אותם ומפתח זיכרון שמיעתי.

 

אתם: הסבו את תשומת לבו לחפצים ולדמויות המרוחקות ממנו. למדו אותו "איפה" תוך הצבעה על חפצים מוכרים. שירו או דקלמו בפניו דקלומים או שירים קצרים, עודדו אותו לשתף פעולה. עודדו אותו לחקות קולות "ביי ביי" לשלום, "האו" לכלב.

 

שפה ותקשורת

התינוק: הוא כבר מבין הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לבטא. הוא מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כמו "תן לי" ו"קח", הוא מכיר חלקים רבים מחלקי גופו, מבין הגבלות "לא", "כן", ו"אסור" ומבין פקודות פשוטות כמו משמעות המילים "שלום" ו"ביי ביי". הוא מכיר מילים כמו "אמא", "אבא" ומייחס אותם אליכם, ההורים. הוא מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים, משתמש בהברות כפולות ("דאדא", "מאמא", "בה בה בה" ו"מא מא מא"). הוא מחקה קולות דיבור, מזהה קולות של חיות ומחקה אותם, מזהה חפצים על פי שם, אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כמו "האו" לכלב, ומכיר שירי משחק.

 

אתם: הראו לו איך למחוא כפיים, עודדו חיקוי תנועות כמו "ידיים על הראש". דברו במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות. הראו לו תמונות גדולות בספר כמו בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים. לוו במלל את המשחקים, השמיעו מוזיקה שקטה - שירי ילדים ועודדו אותו להשתתפות פעילה. תנו לו הוראות פשוטות, אחת כל פעם והמתינו לתגובה. תנו לו חיזוקים בעת ביצוע הפעילות, תוך הדגשת הסיבה לחיזוק.

 

תזונה

התינוק: נהנה מארוחה משותפת עם המשפחה, מחזיק בשתי ידיו בקבוק או ספל. הוא מסוגל ללגום מכוס וללעוס מזון מתאים. הוא אוכל בעזרת הידיים, מחזיק כפית ביד ומביאה לפיו.

 

אתם: הושיבו אותו לארוחה עם שאר בני המשפחה על כיסא מוגבה בטיחותי. אפשרו לו להחזיק בקבוק בעצמו, לשתות מספל ולאכול לבד. עודדו אותו עצמאות באכילה ותנו לו להחזיק כפית. תנו לו מזונות מגוונים מתפריט המשפחה וציינו את שמותיהם. ואולי החשוב מכל: הקפידו לחתוך לאורך מזונות ארוכים (מלפפון, גזר, נקניקיה, בננה). חיתוך מזונות אלה לפרוסות מגביר משמעותית את הסיכון שהמזון יגרום לחנק.

 

חברה ומשחק

התינוק: הוא סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה. הוא מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו. הוא מתחיל להיענות לקריאה בשמו, מבין בקשות פשוטות (כמו לשלוח נשיקה, לנופף לשלום או להביא חפץ) ומגלה חפץ שהוחבא. הוא עושה פרצופים והבעות פנים מצחיקות. הוא מתעניין בחפצים הסובבים על ציר כמו דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה. הוא מושך חוט כדי להגיע לטבעת, פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת. לקראת גיל שנה הוא משחק משחק סימבולי (כמו מסתרק במסרק, מביא שפופרת טלפון לאוזן). הוא משליך צעצועים למרחק, עוקב אחריהם ונהנה מהצליל המושמע. הוא מתחיל להתייחס לזולת בעת משחק, מפיל חפץ על מנת שהאם תרים לו, ומשחרר חפץ על מנת לקחת אחר.

 

אתם: אפשרו לו גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית, העניקו לו ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה כמו במגע עם זרים. שחקו עמו ב"קוקו" - להסתיר ולגלות חפצים. ספקו לו צעצועים מגוונים בגדלים שונים, כמו מוט טבעת ומשחקים עם חוט למשיכה. השתמשו בספרים שדפיהם עשויים קרטון קשיח עם מלל קצר ותמונה אחת בעמוד, לשם הקניית שמות לחפצים מוכרים.  התחילו בהצבת גבולות, מה מותר ומה אסור והיו עקביים. התחילו ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך הסבר ("חכה רגע, כי...").

 

סדר יום

התינוק: סדר היום שלו הופך קבוע: הוא ישן בלילה בין 12 ל-14 שעות ובמשך היום 1-2 תנומות. הוא עלול לסרב לישון בשעות הבוקר ועלול להתעורר מספר פעמים בלילה, כך שייתכנו קשיים בהשכבה. הוא אוכל בין 4-5 ארוחות ביום. פעולות ההלבשה וההפשטה מצריכות לעתים זמן רב בגלל פעלתנותו הרבה. הוא נהנה מאמבט וטיפול גופני.

 

אתם: השתדלו לשמור על סדר יום קבוע. קיימו את ה"טקסים" המסייעים לו בשמירת סדר יום קבוע ובתהליך הפרידה כמו "טקס לקראת שינה" ו"אכילה". שתפו אותו בעבודות ופעילויות הבית עם בני המשפחה (למשל בזמן האפייה, תנו לו בצק ללישה, קחו אותו לטיולים משפחתיים, לקניות וכו'). עודדו צחצוח שיניים עם מברשת קטנה ורכה המתאימה לגיל.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נהנה מארוחה עם כל המשפחה
צילום: index open
מומלצים