שתף קטע נבחר

החום בוטל

השנה, מסתמן, אין אף המנון קיץ ענק שמשגע את כולם. איך יוצרים אחד כזה? "חובבי ציון", קותי ו"המושבה", מוזיקאים שמבינים את החיבור בין ביקיני למוזיקה, מנסים למצוא תשובה וגם לתת לכם כמה כלים ליצור אחד בעצמכם

לכל קיץ יש פסקול. בעוד הטמפרטורות עולות והמדוזות חוגגות בחופי ישראל, האמנים ותחנות הרדיו מנסים להתאים את עצמם לתקופה. לכל אחד יש את השירים שלו שמזכירים לו את הקיץ. אולי זה החופש הגדול בתיכון, הקיץ הראשון בצבא או הקיץ הראשון אחרי שהילדים עזבו את הבית, כשהשירים שפעם נוגנו ללא הפסקה חוזרים אלינו, כך גם עולים הזיכרונות.

 

גם בקיץ הזה האמנים שאנחנו אוהבים הספיגו את שיריהם באווירה ותחנות הרדיו משדרות בהתאם. "איזבו" מככבים עם שירים מאלבומם החדש והכיפי, עלמה זהר והאגו טריפ הקיצי שלה מחלחל לכל פינה ואפילו מאור כהן, עם שירו החדש "רגע לפני", מצליח להעביר במילותיו תחושה נפלאה של חופש גדול ואת הגלשן של דני סנדרסון.

 

אלא שבתוך כל השירים השולטים בחודשים אלה על גלי האתר, קשה למצוא שיר אחד בודד או מנגינה אחת חוזרת לה אפשר להעניק את התואר: "הלהיט של הקיץ". שום שיר ישראלי אינו מככב השנה גם בתחנות הרדיו, גם במועדונים וגם באירועי שמחה ואוטומטית גורם למאזינים להזיז הראש והישבן לפי הקצב. השיר היחידי שמצליח אולי להביא את הבשורה הקיצית והמיינסטרימית לרדיו הוא "ים" של להקת "המושבה".

 

הלהקה הצעירה הצליחה לפרוץ עם שיר שמעטים העורכים המוזיקליים שיוותרו עליו בחום יולי אוגוסט. "וואי וואי וואי, שמש זורחת מעלי, כמו דג במים אני חי חי חי, לפי הקצב של המטקות אני זז ולא חושב יותר מדי", שרים חבריה.

 

"כתבתי את השיר כשהייתי בכיתה י' וזה השיר היחידי באלבום שלנו שלא שונתה בו אף מילה, כדי שהכל יישאר בו הכי קליל שאפשר", מספר ל-ynet זמר הלהקה, דין כרמל, "כתבתי את המילים סתם למגירה. הם הרגישו לי נכון. לא חשבתי שאני הולך לכתוב להיט קיץ, אבל אני בטוח שיש אנשים שמקדישים לעניין מחשבה".

 

גם חברי הלהקה, שהצליחו במקרה לפצח איזושהי נוסחה ללהיט קיץ אולטימטיבי לא מצליחים לחדור לתקליטנים בחתונות ובבר-מצוות ובמועדוני הריקודים הרבים. נראה שבשביל לפרוץ גם את הגבולות האלה, צריך עוד כמה תבלינים לסלט המוזיקלי הקיצי, ובקיץ הזה שירים כמו "רוצה בנות" של "חובבי ציון" או "לאב בוי" של דנה אינטרנשיונל, שהיו למגה להיטים בשנה שעברה, אי אפשר למצוא.


קצת ביקיני. לא לשכוח לצרף לקליפ (צילום: ויז'ואל פוטוס)

 

אז מה בעצם צריך לקרות? מה הופך שיר קיץ ללהיט ענק? והאם יש נוסחה לכך? הנוסחאות בהחלט קיימות, אך הדעות לגביהן חלוקות. בכל המקרים, סביר להניח ששיר חם בקיץ לא יהיה עמוס בתוכן עמוק ומילותיו וודאי לא יתעסקו עם נושאים רציניים מדי. אין מה לחפש כאן עומק או איכות. "אחת הבעיות הגדולות של שירי הקיץ היא שאחרי שנגמר הקיץ כבר לא בא לך לשמוע אותם ורק אחרי חמש שנים הם חוזרים ונחשבים לקלאסיקות" אומר יואב קוטנר ל-ynet.

 

אז מה לא תוכלו לפספס בשירים? רוב להיטי הקיץ יורכבו מהדברים הבאים:

  • מילים קלות ולפעמים די טיפשיות (ואפשר למדוד את זה מ"מקרנה" ועד ל"רוצה בנות")
  • מקצבי דיסקו, דאנס, פ'אנק, רגאיי, היפ-הופ, או בקיצור, כל קצב שיגרום לכם לזוז מצד לצד ולמחוא כף לפי הקצב
  • סימפולים משירים ישנים. כך נעשה כמובן ב"לאב בוי" וגם בקיץ הזה בשירם של "הישראלים" שהביאו ביצירתם החדשה, "עד אור הבוקר", את שלמה ארצי ואת שירו "תרקוד", אך השיר המנענע לא תפס

 

ומה עוד? להפיק שיר על פי לחנים מוצלחים מחו"ל זו גם נוסחה מנצחת. כך נעשה עם רוני דואני והשיר הראשון שלה "סופרסטאר", שנרכש מחברה בינלאומית שמכרה את הלחן עבור מדינות רבות, וכך גם עם "רוצה בנות" שמנגינתו הגיע משבדיה. אם האמן מפיק גם קליפ, שווה לנסות לצלם אותו בחוף הים, או לפחות להציב בו כמה דוגמניות בביקיני. אבל הכי חשוב, יותר מכל, בשביל לייצר את להיט החוף המשולם אתם חייבים "הוק", משמע משפט אחד שמתגלגל על הלשון וחוזר שוב ושוב בשיר עד שהוא כבר מעצבן אתכם ממש.


דנה אינטרנשיונל. חיבור של טקסט זנותי עם שיר ילדים (צילום: רונן אקרמן)

 

לדעת המוזיקאי אלי אברמוב, לשעבר "הקליק" ומי שהפיק, יחד את זיו גולנד, את אלבומה האחרון של דנה אינטרנשיונל, אין לזה חוקיות. "אם היתה נוסחה, אז לכולם היו להיטים", אומר אברמוב, "אבל אני דווקא חושב שבלהיט גם צריך להיות גורם של הפתעה. משהו שהמאזינים לא ציפו לו מאמן מסוים בתקופת זמן מסוימת. למשל, הטקסט של "לאב בוי" הוא די זנותי, אבל ה'הוק' נלקח משיר ילדים ישן של מרים ילן שטקליס ("ידידי טינטן", שביצע אבי טולדנו א.ב). כך שהשילוב בין הניגודים האלה יצר אצל המאזין משהו שונה ועניין אותו יותר.

 

"צריך גם מזל. אתה אף פעם לא יכול לדעת אם אתה נמצא במקום הנכון ובזמן הנכון. לדוגמה, דווקא בקיץ שעבר, ואני לא יודע למה, נוצר צורך אצל תחנות רדיו ומאזינים לספוג משהו חדש מדנה אינטרנשיונל. נדמה לי שאם היינו מוציאים את השיר הזה שנתיים, או שלוש קודם, לא היו משמיעים אותו".

 

חשבתם שלשיר יש פוטנציאל להפוך ללהיט כשעבדתם עליו?

 

"לא היה לנו מושג. פשוט יצרנו אותו, אהבנו אותו וכשהגיע הטקסט של דנה גם הגיע הדיסקו השמח והקייצי הזה. כשהגיע הרעיון לקחת שיר ילדים זה גם פתח לנו הרבה אופציות מבחינת עיבוד. כשזה תפס, זו הייתה הפתעה גדולה לכולנו".

 

הבנה בשיווק

בימינו, כששיר יכול להפוך ללהיט מיידי אחרי שהוא מבלה לילות ספורים איפשהו באינטרנט, מסתבר שנוסחאות מוזיקליות לא מספיקות. גם אם אתה בטוח שיש לך להיט בידיים. לפעמים צריך לדעת לעשות עבודת שטח טובה ולשווק את המוצר שלך בצורה הטובה והפשוטה ביותר. כך הפך "רוצה בנות" להמנון קייצי אדיר בשנה שעברה.

 

הצמד "חובבי ציון" (שכבר הספיק להתפרק), נוי אלוש ודור דקל, העלה תחילה לרשת את הקליפ לשיר, סרטון מחו"ל שמראה שתי בחורות בלבוש מינימלי רוקדות ומענטזות אחת עם השנייה למקצב השיר. "הבאנו למאזינים סרטון, שלא משנה באיזו רמה היה השיר שברקע, הם נכנסו וצפו בו. זה היה עניין של כמה ימים עד שזה תפס", נזכר נוי אלוש, שמלבד פעילותו כמוזיקאי הוא גם מבקר מוזיקלי.

 

"זה קצת דומה לשתי הבחורות הישראליות ששרו את 'הפיקסיז'  והפכו ללהיט ענק בכל העולם", משווה אלוש. "תמיד חשוב שיהיו לך בשיר את המרכיבים המוזיקליים ללהיט קיץ, אבל אתה גם חייב להיות גמיש מבחינה שיווקית ואני הייתי בטוח שהשיר שלנו חייב את הגיבוי הזה. מוזיקאים לפעמים גם צריכים לקרוא מדורי כלכלה בשביל קצת להבין את השטח", הוא צוחק, "אפילו אם זה קודם להעלות איזה קליפ ביוטיוב עם תמונה, אחר-כך אולי לצלם סרטון קצר ורק אז לצאת עם השיר. השיטה הזו עובדת מ'רוצה בנות' ועד 'באטמן'. כל ההייפ קורה רק בשטח".


חובבי ציון (אלוש מימין). ההייפ עובד בשטח (צילום: ענת מוסברג)

 

אלוש מסכים שבשביל להיטים מסוג "רוצה בנות", צריך שהטקסט יהיה נמוך. "וכמה שיותר מטופש, אז יותר טוב", הוא אומר, "אבל גם כשאתה יוצר משהו מטופש, אתה בכל זאת צריך להיות מתוחכם. לדעת מה עובד ומה לא. גם ב'רוצה בנות' הורדנו הרבה מילים מהגירסה המקורית ומצאנו משהו שלא עובר את הגבול. לדוגמא, לא מזמן יצא שיר שיש לו את כל הסממנים להפוך ללהיט, 'תן לה' של 'באגו דאגו', אבל כמה תחנות רדיו פסלו אותו בגלל שמאזינים התלוננו על המילים".


קרולינה. הוק אדיר (צילום: ענת מוסברג)

 

בעוד שאלוש ודקל בדקו את השטח ויצרו את הבאז דרך האינטרנט, צמד יוצרים אחר, סאבו וקותי, עושים את הניסיונות במועדונים בהם הם מתקלטים ובודקים האם הקצב שאותו הם מייעדים ללהיט הבא, עובד על הנוכחים ברחבת הריקודים. השניים הפיקו שירים עם הוקים קיציים אדירים ומקצבים שמחים כמו "אל תשחק איתי" של נועה פארן, "הקיץ בא" של רונית ראסטה ו"מה עם הכסף" של "אקסום". סאבו, בתוקף היותו חלק מצוות "סוליקו", גם היה אחראי ללהיט "לא ציפיתי" של קרולינה.

 

אין כאן מקום לאמנות

"בדרך כלל השיר מתחיל מרעיון קטן או מקצב שסאבו מביא איתו", מסביר אופיר "קותי" יקותיאל ל-ynet, "משם אנחנו מנסים לתרגם את מה שחווינו בזמן שהיינו בג'מייקה, את המוזיקה הכיפית והשמחה שמתנגנת שם, משהו קליל שמקפיץ אותך, נותן לך קצב וגורם לך לחייך ברגע שהוא נפתח. אני לא יודע אם אני צריך להגיד את זה, אבל לפעמים, כשאנחנו גולשים קצת יותר מדי עמוק לתוך איזה סולו או איזה קצב מורכב בשיר כזה, אנחנו אומרים אחד לשני: "אמנות תעשה בבית".

 

אז אתה מאמין בנוסחאות שהופכות שיר ללהיט.

 

"אם זה לא היה במוזיקה, אלא במשהו יותר קריטי, אני לא יודע אם הייתי סומך על זה. בכלל, בארץ אי אפשר לדעת: יום אחד אנשים אוהבים את זה ויום למחרת הם אוהבים משהו אחר. סך הכל, אני לא חושב שיש איזושהי נוסחה, אבל אין לי כל כך הרבה להיטים בשביל להעיד על כך".

 

ובכל זאת השירים שהפקתם מתחברים ישר לראש.

 

"נראה לי שהם מתחברים יותר לתחת, הרבה יותר מהראש".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קותי. "השירים מתחברים הרבה יותר לתחת"
צילום: עמית ישראלי
צילום: אורי פורת
אברמוב. להיט צריך גורם הפתעה
צילום: אורי פורת
לאתר ההטבות
מומלצים