שתף קטע נבחר

בשורה לנכים: תוספת שהופכת כסא גלגלים לאופניים

פיתוח חדש מגרמניה מאפשר להפוך תוך שניות את כסא הגלגלים לאופניים מיוחדים לנכים, המתנייעים בכוח הידיים

אחד הקשיים המרכזיים ממנו סובלים נכים בכסאות גלגלים הוא המאמץ בשרירי הידיים והצוואר במהלך דחיפת הכסא, והניידות על משטחים משופעים. פיתוח גרמני שהגיע לישראל מפחית עד 80 אחוז מהמאמץ הנדרש מהנכה ומאפשר נסיעה וניווט קלים של כסא הגלגלים.

 

הפיתוח החדש מאפשר גם לנכים ליהנות מטרנד רכיבת האופניים: כיסא הגלגלים הסטנדרטי הופך תוך שניות לאופניים ידניים בעלי שלושה גלגלים. הכידון והגלגל הקדמי מתחברים לכיסא והרוכב מניע את הכסא/אופניים בתנועות ידו.


כסא הגלגלים הופך לתלת-אופן (צילום: באדיבות כמיטק פתרונות רפואיים)

 

התנועה בכסא גלגלים מאפשרת לנכה ניידות טובה, אך המחיר הגופני הוא לעתים גבוה. אופי וסוג המאמץ עלולים לגרום להתכווצויות, כאבים, מתיחות והתקשות של שרירים, ולעיתים אף לקרע. המוצר החדש פותח על ידי רולף קולמן מגרמניה, שעבר בעצמו תאונת אופנוע קשה, בה נפגעו גם ידיו. המאמץ האדיר שהשקיע בכל יציאה מהבית הובילו אותו לייסד את חברת speedy, שפיתחה את המוצר הנוכחי. 

 

"נהיגה בכסא גלגלים", מספר פיט מישאליט, ראש תחום מוצרים וטכנולוגיה ב"ספידי", "זו חוויה מאוד מתישה ומייגעת. אתה יכול להיות גמור לחלוטין רק מלעשות את הסידורים היומיומיים שלך. בגרמניה כל המדרכות והכבישים בנויים בשיפוע קל, כדי שמי הגשמים יוכלו לזרום בחופשיות אל הביוב. בגלל זה קשה מאוד לנסוע בכסא ישר – ואתה כל הזמן צריך 'להילחם' בהתנגדויות של הכביש, כדי לא לסטות מהמסלול או ליפול".


מפחיתים את המאמץ באופן ניכר (צילום: באדיבות כמיטק פתרונות רפואיים) 

 

"חוץ מהבעיות בשרירי הצוואר והכתפיים", הוא מוסיף, "והעובדה שזה כל כך מעייף – זה גם הרבה פעמים לא בטיחותי במיוחד. אם אתה נתקל בטעות בבור בכביש, או נתקע במדרכה – אתה יכול פשוט ליפול קדימה מהכסא. נפילה כזאת, אגב, היא התאונה השכיחה ביותר אצל נכים בכסאות גלגלים". 

 

הדגם הראשון של אופני היד פותח ב-1994 ובמהלך השנים עברו שיפורים רבים. "האופניים שפיתחנו מתאימים לכל כסא גלגלים שקיים בשוק", הוא אומר. "כאשר מגיע אלי לקוח חדש, אני בדרך כלל לא מכביר במילים – ופשוט מזמין אותו לחבר את האופניים אל כסא הגלגלים שלו, ולנסות בעצמו. כמעט תמיד, מספיקות לו בדיוק חמש דקות בשביל להבין איזה מוצר מדהים זה, וכיצד הוא יכול לשנות את חייו". 

 

מישאליט מסביר שאופני היד מפחיתות 80 אחוז מהמאמץ שנדרש מנכים כדי לעבור ממקום למקום. אחת הסיבות לכך היא הגלגל הקדמי הגדול של האופניים. "בדיוק כשם שאופני ילדים עם גלגלים קטנים נוסעים לאט יותר מאופני מבוגרים", הוא אומר, "כך גם כסא גלגלים שיש לו גלגלים קטנים מתנייע הרבה יותר לאט מאחד שמצויד בגלגל גדול". 

 

האופניים מיובאים על ידי חברת כמיטק הישראלית ומאפשרים נהיגה ידנית, כמו בכיסא רגיל. דגמים נוספים מצוידים במנוע מכני או חשמלי.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה אופניים? זה כסא? זה ספידי!
באדיבות כמיטק פתרונות רפואיים
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים