שתף קטע נבחר

מנכ"ל גוגל: "אין לנו תוכניות ל-5 שנים"

בראיון ל-ynet ו"ממון" מודה אריק שמידט, כי החברה שבראשה הוא עומד לא מתכננת לטווח ארוך, אלא לשנה בלבד: "אנחנו רואים עצמנו כממציאים". ראיון על הפחד מהגוגל, יישומי רשת, הפער הדיגיטלי, דפדפנים ומיפוי ימים

כששני מייסדי גוגל, סרגיי ברין (שביקר לא מזמן בישראל) ולארי פייג' רכשו לעצמם מטוס פרטי, הם התווכחו לגבי סוג המיטות שיותקנו במטוס. ברין רצה מיטת קליפורניה רחבה, פייג' רצה ערסלים תלויים מהתקרה. מי שהכריע את הוויכוח ה"מהותי" ביניהם, היה אריק שמידט (53), מנכ"ל גוגל. שמידט החליט שכל אחד מהם יקבל את מבוקשו, מבלי להטיל וטו על השני. ד"ר אריק שמידט שונא כשמתייחסים אליו כ"המבוגר האחראי" בגוגל.

 

אך מי שהתחיל את דרכו כמהנדס במעבדות המיתולוגיות של חברת זירוקס בפאלו-אלטו שבקליפורניה, אותן מעבדות שאחראיות להמצאת הממשק הגרפי והמצאת העכבר (אפל רק הפכה אותו למסחרי), היה סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת "סאן" ולאחר מכן המנכ"ל של "נובל" – אחראי לפעילות היומיומית של גוגל, ולצמיחתה לעמדה של חברת האינטרנט

מספר אחת, וכאחת החברות הריווחיות ביותר בעשור האחרון.

 

שמידט, בחולצת הפולו שלו ומשקפיו העגולים משדר נינוחות וחביבות, שאינן מסגירות את ששת מיליארד הדולרים שהוא שווה, או את העובדה שלאחרונה נבחר לאדם המשפיע ביותר על האינטרנט.

 

אנחנו פוגשים אותו ברודוס, במסגרת אירוע פנימי של החברה, לראיון תחת כיפת השמיים ובתזמון לא מקרי: בימים אלה מלאו לענקית הרשת עשר שנים להיווסדה.

 

יישומי רשת: חיים קשים למיקרוסופט

בשבוע שעבר גוגל השיקה דפדפן משלה, בשם כרום. הדפדפן, לפי מנכ"ל גוגל, הוא פלטפורמה המותאמת טוב יותר ליישומי הרשת התובעניים של היום, אפילו שהוא עצמו התנגד לדפדפן בעבר. שמידט סבור, כי גוגל של לפני כמה שנים, לא הייתה בשלה להתמודדות מול מיקרוסופט השולטת בשוק הדפדפנים.

 

"רצינו לעשות דפדפן מזמן, ואני סירבתי. לגוגל לא היו את המשאבים למלחמת דפדפנים. זהו לא רעיון חדש. חיכינו עד שמחקר שלנו והמשאבים שלנו יהיו מוכנים".

 

בעיני שמידט המפתח לעתיד הוא יישומים ניידים – כלומר, לא יישומים כאלה המותקנים במחשב הביתי בבית, אלא יישומים ש"נשאבים" מהרשת, שם גם מאוחסן המידע עצמו ואליהם ניתן לגשת מכל מקום ומכל מכשיר: מחשב, טלפון סלולרי, טלוויזיה חכמה – מה לא.

 

האם הדפדפן הזה הוא חלק מהחזון העתידי שלו? "זכור שכרום הוא פלטפורמה", הוא אומר, "ליישומים חזקים שיבנו עליו. כרום הוא חלק משולחן העבודה העתידי. החלק הכי מעניין הוא היישומים שטרם נבנו לכרום".

   

מבחינתו של מנכ”ל ענקית הרשת, היישומים המקומיים, המותקנים על מחשב בודד, הם היסטוריה. "בשבילי, כיום אין שום יישום שאני לא יכול להשתמש בו גם ב-iPhone או בבלקברי”, הוא מתגאה. "כל חברת תוכנה שיש לה משתמשים, חייבת שתהיה לה אסטרטגיה למכור את התוכנה שלה להתקנים ניידים. למיקרוסופט יהיו את החיים הקשים ביותר. אתה לא יכול להריץ Word על הסלולרי”, עוקץ שמידט את המתחרים.

 

סוד ההצלחה: תשתיות אדירות

איך הצליחה גוגל להגיע תוך פחות מעשור למעמד כה רם, עד שפעולת החיפוש ברשת האינטרנט נקראה על שמה במילון? שמידט מונה לכך שלוש סיבות עיקריות. מלבד PageRank - הטכנולוגיה לדירוג דפים ברשת, והעובדה שגוגל שכרה את מיטב המוחות המתמטיים כדי לשכלל את ה"רוטב הסודי", הסיבה השלישית היא תשתית, לדבריו.

 

לגוגל יש מרכזי נתונים ענקיים, אולמות עצומים (אחד המתקנים של גוגל באורגון, גודלו מעל ל-6,000 מ"ר) מלאים במחשבים העוסקים במלאכת קטלוג האתרים, וגוגל משקיעה בנושא הון. "גוגל טובה יותר, כי היא גדולה יותר”, אומר שמידט. “אנחנו משקיעים הון, פי כמה מכל מתחרינו גם יחד. אני כל הזמן מקבל על כך ביקורת מבעלי המניות.

 

"ואז אני מזכיר להם: זוכרים את הביצועים של הרבעון האחרון? הם היו טובים כי הוצאנו הרבה מאוד כסף לפני שנה. והביצועים שלנו יהיו טובים גם בשנה הבאה – כי הוצאנו המון כסף ברבעון הנוכחי", הוא מסביר. “מה שאנשים לא יודעים, שזה מאוד קשה להיכנס לשוק הזה בלי תשתית מידע מתאימה – כי יש המון מידע”.

 

קל למצוא בבלאגן

גוגל, כמו כל חברה המציעה חיפוש ברשת, נאלצת להתמודד לא רק עם כמויות עצומות של מידע לעיבוד – אלא גם איך להגיש אותו לנו, המשתמשים, בצורה ברורה ומובנת. הבעיה, שלפעמים גם אנחנו לא זוכרים מספיק פרטים כדי לאתר הודעת דואר ישנה בתיבה, או למצוא תמונה דיגיטלית אי שם בנבכי המחשב, מטיול שעשינו לפני ארבע שנים. שמידט מחייך, כי את הבעיה הזו – גוגל לא יכולה לפתור.

 

"אם יכולנו להמציא סם שיתקן את הזיכרון האנושי, היינו עושים את זה. הייתי הראשון לקחת אותו”, הוא צוחק. "היכולת שלנו כבני אדם כיום היא לזכור מילה או תמונה. ככל שיש לנו (לגוגל -נ.ל.) יותר מידע, אנחנו יכולים לעזור לך לחפש. אנחנו יכולים לארגן לך את המידע".

 

ניקח את הדואר אלקטרוני, לדוגמה. במודל הישן, היית צריך לסדר. לשים הכל בתיקיות – זה כאן וזה כאן. המודל החדש הוא בלאגן. חדר מבולגן, אבל קל למצוא דברים בחיפוש. זו התשובה. זה מאוד נוח למי לא זוכר כלום”.

 

"לא נעשה דברים שיפגעו בכם"

רבים מכירים את גוגל כמנוע החיפוש ברשת, אבל גוגל היא כבר מזמן לא רק חיפוש. ב-2006, היא רכשה את אתר שיתוף הווידאו המוביל YouTube, וכשנה לאחר מכן הכריז שמידט כי גוגל הופכת לחברה של חיפוש, פרסום ויישומים.

 

מאז, היא שולחת זרועות תמנוניות לכל תחום אפשרי ברשת ומחוצה לה: תדרי סלולר, מפות, דואר אלקטרוני, רשתות חברתיות, מערכת הפעלה לטלפונים סלולריים, בלוגים, חיפוש תוכניות בטלוויזיה, והרשימה עוד ארוכה.

 

ההתפשטות והגדילה המהירה של גוגל, גרמו לדאגה ולא רק אצל המתחרות. גם המחוקקים על גבעת הקפיטול ובאירופה וגם סתם אזרחים מן השורה תהו בקול: מה גוגל עושה עם כל המידע הזה שהיא אוגרת עלינו?

 

שמידט מנסה להרגיע, אבל התשובה שלו לא מרגיעה במיוחד. “אנחנו מנסים לוודא שגם כשאנחנו אוספים יותר ויותר מידע, לא נעשה בו שימוש לרעה. אנחנו מכבדים פרטיות של אנשים, אנחנו נשמעים לחוקים המקומיים".

 

החוק הראשון הוא שאם אתה לא מרוצה מגוגל – אתה לא חייב להשתמש בגוגל”. אומר שמידט. "אף אחד לא מכריח אותך להשתמש בגוגל. אתה בוחר. אני מקווה שאנשים חשים שיש להם בחירה. אם אתה לא מרוצה מגוגל, יש לך אפשרויות בחירה טובות אצל המתחרים.

 

אם אתה לא אוהב את הדואר שלנו, לך למייל אחר, אם אתה לא אוהב את החיפוש –

לך לחיפוש אחר. אנחנו לא נועלים אותך בפנים. אתה בהחלט יכול להשתמש דפדפנים אחרים. אנחנו מוודאים שהשירותים שלנו רצים טוב גם אצל המתחרים".

 

אנחנו לא נעשה דברים שיפגעו בך. אם ממשלה מסויימת תורה לנו לעשות משהו שיפגע בך, אז בתיאוריה, כן, אנחנו נעשה את זה. אבל אנחנו נילחם. למשל, אם הממשלה הישראלית תורה לנו לעשות משהו שיפגע בך אישית, אנחנו כפופים לחוק שלה – אבל כך גם החברות האחרות”.

  

מחלוקת יכולה לפגוע בדיוק

אך זהו לא המקרה היחיד בו גוגל מוחקת או משנה את תוצאות החיפוש. ב-2006, סילקה גוגל כליל מתוצאות החיפוש שלה את אתר BMW גרמניה. הסיבה: סרטון פרסומת למכונית שפורסם באתר, קודם בתוצאות מנוע החיפוש ב-"צורה לא הוגנת". גוגל זעמה על ההונאה ומחקה את האתר כליל מהתוצאות, תוך שהיא דוחקת אותו למקום "לא ריאלי". 

 

ומצד שני, אתר המכונה JewWatch, אתר אנטישמי מובהק, העוסק לטענת בעליו ב"סיקור של המזימה הציונית", זינק אף הוא לראש התוצאות כאשר מחפשים את המילה "יהודי" (Jew), ושהה שם תקופה ארוכה.

 

בארצות הברית פרצה סערה. הליגה נגד השמצה וגופים נוספים פנו אל גוגל בדרישה חד משמעית: הסירו את האתר מתוצאות החיפוש. לכך גוגל השיבה בחצי משיכת כתפיים והסתתרה מאחורי הטענה, כי תוצאות החיפוש הן אוטומטיות. מה שכן, החברה הוסיפה פיסקת הסבר מאירת עיניים בראש העמוד, המבהירה כי לגוגל אין כל יד בתוצאות.

 

מנכ"ל גוגל, שלא הכיר את המקרים הספציפיים הללו, הכחיש עקרונית כי גוגל מתערבת בתוצאות החיפוש, אך סיפק הסבר מעניין לכך: “אחת הבעיות עם הרשת היא שמחלוקת יכולה לפגוע בדיוק. בגלל שמחלוקת יכולה לייצר יותר פרסום.

 

יש דבר אחד שהוא מדויק. אבל אם יש משהו שהוא מסולף וצהוב, כמו 'הנרי קיסינג'ר הוא פושע מלחמה'. זה לא הוגן כלפי הנרי, כי הוא עשה הרבה דברים אחרים. אבל התוצאות האלה מקודמות. הנרי שאל אותי, 'למה אתם מקדמים אדם ששונא אותי כל כך גבוה? יש את כל הדברים האחרים שעשיתי'. והתשובה היא: מחלוקת”, הוא מסכם.

  

אין לנו תוכניות ארוכות טווח

לבסוף, כשאנחנו שואלים אותו איפה הוא רואה את החברה שבראשה הוא עומד בעוד חמש שנים, שמידט נראה קצת נבוך. הוא עונה תשובה החלטית, רק לאחר שהוא חושב על כך רגע. “אני מעריך שגוגל תהיה מאוד דומה למה שהיא היום. גדולה יותר, מהירה יותר, עם יותר מידע, יותר דיוק בתוצאות שזמין בהרבה מכשירים. אנחנו מחדשים. לפני חמש שנים לא ראיתי את כרום או את אנדרויד. אנחנו רואים עצמנו כממציאים. אין לנו תוכניות לחמש שנים, יש לנו תוכנית לשנה”.

 

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת גוגל 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אף אחד לא מכריח אותך להשתמש בגוגל". שמידט
צילום: רויטרס
מומלצים