שתף קטע נבחר

תאונת המסוק: נמצא תיעוד הקשר בין הטייסים

בזירת התרסקות הקוברה בשדות קיבוץ גניגר נמצאה היום מערכת ה-VTR של המסוק, שתיעדה את השיחה שניהלו בינהם טייסי המסוק דקות לפני ההתרסקות. בנוסף, עולה החשד כי גם הרוטור וגם מכלול הזנב ניתקו מהמסוק באוויר

בחיל האוויר המשיכו היום (יום ה') בחקירת התרסקות מסוק הקרב מסוג "קוברה", בה נהרגו אתמול שני טייסי חיל האוויר. במהלך היום נמצאה בזירת ההתרסקות מערכת ה-VTR שתיעדה את הדקות האחרונות של הטייסים באוויר. ברשת הקשר נשמעים שני אנשי הצוות מודיעים על נחיתת אונס, וכעבור כדקה פגעו בקרקע והתרסקו.

 

עוד על התרסקות הקוברה:

 

מפקד בסיס פלמחים אליו שייכת טייסת מסוקי הקוברה, תת אלוף גבי שחור, ביקר היום בזירת התאונה וסיפר כי למערכת שנמצאה נגרם נזק במהלך ההתרסקות. "המערכת מקליטה את הקשר של הטייסים בינם לבין עצמם עם גורמי חוץ, כמו כן את תמונת הכוונת של המסוק.

שלחנו את המערכת למעבדה על מנת לתקן את הנזק שנגרם לה ואם נצליח לפענח את מה שתועד, הדבר יסייע לנו להשיג נתונים רבים נוספים על מה שהוביל לתאונה".

 

לדבריו, בזירה ניתן להבחין בשלושה ריכוזים של חלקי המסוק: באחד מהם נמצא הרוטור הראשי, בשני מכלול הזנב ובשלישי גוף המסוק. לטענת שחור, הדבר עשוי לתת רמזים ראשוניים על מה שאירע לפני ההתרסקות, ולא מן הנמנע כי גם הרוטור וגם מכלול הזנב ניתקו מן המטוס בעודו באוויר וכתוצאה מכך נגרמה התאונה הקטלנית. "אנחנו עדיין נמצאים בתחילתה של הבדיקה ומוקדם להסיק מסקנות. אנו בודקים את כל האפשרויות לרבות שיתוף פעולה עם החברה שמייצרת את המסוק", הבהיר. 


המסוק השני, הבוקר בשדות גניגר (צילום: חגי אהרון) 

 

מפרטים ראשוניים של התחקיר, אותו מנהל קצין בדרגת אלוף משנה יחד עם אנשי צוות אוויר וגורמים טכניים, עולה כי הטייסים המריאו מבסיס רמת דוד לכיוון מזרח, טיפסו לגובה של 1,500 רגל וניהלו קשר שוטף עם המסוק המוביל מרגע ההמראה. התפנית ארעה כ-7 דקות לאחר המראתם, אז הודיעו בקשר כי הם מבצעים נחיתת אונס. 

 

המילים האחרונות בקשר: הודעה על נחיתת אונס

המסוק המוביל ניסה לבדוק את הסיבה וליצור קשר עם המסוק השני, אולם לא הצליח להשיג את אנשי הצוות. המסוק המוביל החל בפנייה על מנת לנסות ולראות את המסוק בו ארעה התקלה, וכשהשלים את הפנייה באוויר זיהה את המסוק ברגע הפגיעה בקרקע.

 

ההודעה על נחיתת האונס הייתה

המילים האחרונות שאמרו הטייסים בקשר, וזמן קצר לאחר מכן צנחו אל הקרקע. הטייסים במסוק המוביל הזעיקו את צוותי ההצלה, הנמיכו ונחתו במקום בתוך פחות מדקה, אולם לא יכלו להגיש סיוע בשל האש שפרצה בכלי הטיס. 

 

מהתחקיר עולה כי התחמושת שהייתה על המסוק לא התפוצצה ברובה, וכי האש פרצה כתוצאה מהדלק שהיה במסוק. תת אלוף שחור ציין כי המסוקים לוקחים חלק בכל פעילות מבצעית של חיל האוויר, לרבות סיוע לכוחות קרקעיים ברצועת עזה ובלבנון. המסוק הוא ברמת אמינות גבוהה מעל הממוצע, ורמת הבטיחות של המסוק נחשבת למעל הממוצע בחיל האוויר.

 

בזירת התאונה ביקר היום גם מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, שבחן את הממצאים. לאחר מכן הועלה מסוק הקוברה השני שהיה מעורב באירוע על פלטפורמה, ונגרר מהמקום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שרידי המסוק בשדות גניגר
צילום: חגי אהרון
צוותי ההצלה בזיקת ההתרסקות
צילום: חגי אהרון
צילום : אתר חיל האוויר
מסןק מסוג קוברה
צילום : אתר חיל האוויר
מומלצים