שתף קטע נבחר

זירת הקניות

אושר בממשלה: כלובי הדגים יוצבו בנמל אשדוד

כשלושה חודשים לאחר הוצאת כלובי הדגים ממפרץ אילת, אישרה היום (א') הממשלה להציבם במימי נמל אשדוד. מהלך זה צפוי לספק תעסוקה לעובדי חוות הדגים, אך בעמותת "אדם טבע ודין" התריעו: "מי הנמל מזוהמים בחומרים מסרטנים"

לפני כשלושה חודשים, בהתאם להחלטת ממשלה ולאחר קמפיין סביבתי נוקב, הוצא אחרון כלובי הדגים ממימי מפרץ אילת. היום (א') אישרה הממשלה פתרון שמאיים להצית מחדש את הדיון הסביבתי - לפיו הכלובים יוצבו במימיו של נמל אשדוד.

 

החלטה זו אושרה פה אחד על-ידי כל שרי הממשלה, בהם גם השר להגנת הסביבה גדעון עזרא. זאת, חרף מחאה סביבתית מצד אנשי עמותת "אדם טבע ודין" המכנים את ההחלטה "בלתי סבירה" ומתריעים כי היא תסכן את בריאות הציבור.     

  

עוד בנושא:

 

החלטה זו קובעת כי החברות יוכלו להפעיל כלובים בצמוד לשובר הגלים של הנמל למשך תקופה של 7-10 שנים, לאורך קטע של כ-800 מטרים. במהלך תקופה זו אמורות החברות להשלים פרויקט ניסיוני לגידול דגים ביבשה באזור הערבה. אם יושלם פרויקט זה בהצלחה, ניתן יהיה להעביר את חוות הדגים מנמל אשדוד אל הערבה.

 

כמו כן, החלטת הממשלה קובעת כי בכדי לקדם את המהלך תעניק חברת "נמלי ישראל", חברה ממשלתית, פטור ממכרז לשתי החברות. החלטה זו התקבלה בעקבות הצעת החלטה שגיבשו צוות מנכ"לים, בראשותו של רענן דינור, לשעבר מנכ"ל משרד התעשייה המסחר והתעסוקה.

 

בצוות זה היו חברים גם מנכ"לי המשרד להגנת הסביבה, החקלאות והבריאות. צוות זה התכנס לאחר ההחלטה לפנות את הכלובים - במטרה למצוא פתרון תעסוקתי לעובדי חוות הדגים באילת. מסקנת עבודתם היתה אז כי הפתרון הטוב ביותר הינו פתרון יבשתי לגידול הדגים, אולם לצד זה, הוחלט על תוכנית נסיונית במסגרתה יגודלו בינתיים הדגים בנמל אשדוד לתקופה של מספר שנים. 

 

"המשמעות: גידול דגים בסביבה מסרטנת"

אולם החלטה זו, כאמור, מעוררת התנגדות רבה בקרב שוחרי הסביבה. במכתב ששיגרו ביום שישי אנשי עמותת "אדם טבע ודין" לשר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, הם מתריעים כי הצבת כלובי הדגים בנמל אשדוד משמעה "גידול דגים למאכל אדם בסביבה המכילה חומרים מסרטנים ורעלים נוספים".

 

בעמותה קראו לשר עזרא להצביע נגד ההחלטה ולבחון באופן מקצועי את השלכותיו הסביבתיות של המהלך. לצד זה, מחו בעמותה גם על מעטה החשאיות שאפף את הנושא וציינו כי רק ביום שישי נודע להם הדבר. "הדרישה שלנו היא שמשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה יבדקו את מי הנמל ויכניסו את הדגים אך ורק אם יוסר החשד לזיהום המים ואיכות המים תאפשר זאת", הבהירו במכתבם.

 

מנכ"לית העמותה, עו"ד ציפי איסר-איציק, אף מסרה ל-Ynet כי "ההחלטה לפיתוח חקלאות ימית שמטרתה דגים למאכל אדם במי הנמל המזוהמים - היא בלתי סבירה באופן קיצוני ותהווה סכנה לבריאות הציבור ולחייו". 

 

חששם המרכזי נובע לדבריהם מפעילותם של בתי הזיקוק ומפעל "אגן כימיקלים", בנמל אשדוד, לצד העובדה כי כיום לא פועלים באזור מתקני טיהור שפכים. בשל כך מוצאים החומרים המסוכנים את דרכם ישירות למימי הנמל, באמצעות היתרי הזרמה לים. "לנמל אשדוד מוזרמים כיום על ידי בתי הזיקוק ומפעל 'אגן כימיקלים', שפכים תעשייתיים מסוכנים על פי היתרי הזרמה שברשותם", הם מבהירים.

 

מפעלים אלה אחראיים לטענתם הזרמתם של חומרים כגון קוטלי עשבים, מתנול, תרכובות דלק ואמוניה. מלבד זאת, בעמותה מציינים גם את פעילותן המזהמת של האוניות בנמל וכותבים כי "חומרים אלה, הידועים כמסרטנים וכהרסניים לגוף האדם, מצויים במקום כתוצאה מכשלי אכיפה של תקנות הנמלים". 

 

אולם למרות דרישת אנשי העמותה, ההחלטה אושרה בתמיכת המשרד להגנת הסביבה. בעבר אמנם הקפיד המשרד להגנת הסביבה להדגיש כי הוא מתנגד לכלובי הדגים באילת, ואף הגדיר זאת בעמדתו הרשמית "כמפגע סביבתי חמור". אולם בכל הנוגע להחלטה הנוכחית טענו היום במשרד כי "הנושא נמצא באחריות עמדת החקלאות". 

 

ממשרד הבריאות, אשר תמכו גם הם בהחלטה, נמסר גם כן כי הנושא נמצא בסמכות ובטיפול משרד החקלאות, אך ציינו כי נציגי משרד החקלאות פנו למשרד הבריאות לקבלת חוות דעת בנושא. "לפי חוות דעתנו, ההחלטה אפשרית בכפוף למגבלות הקיימות בתוכנית לניהול סיכונים מתאימה", לשון התגובה.


פורסם לראשונה 14/09/2008 09:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ו קוט
עוברים לנמל אשדוד?
צילום: ג'ו קוט
מומלצים