שתף קטע נבחר

תעצרו את האתר, אני רוצה לרדת!

במדור החדש של ביקורת אתרים, יבחן ארגון השימושיות הישראלי כל פעם אתר אחד - עד לקרביים. והפעם: אתר האינטרנט החדש של רכבת ישראל

כולנו מכירים את האתר הישן של רכבת ישראל, ובוודאי מי שנזקק לשירותיו או מחפש מידע על הרכבת. רכבת ישראל מריצה מזה מספר חודשים אתר חדש, אשר פועל, באופן מוזר - במקביל לאתר הישן, בכתובת שונה. הלכנו לבדוק את האתר החדש, שנמצא בכתובת rail.co.il.

 

כשפתחנו את אתר הבית החדש של רכבת ישראל לא ציפינו לגדולות, כדי שלא נתאכזב. ובכל זאת התאכזבנו: מראה האתר מיושן, הניווט עמוס, עמוד הבית מציג המון מידע שאינו מעניין, מידע חשוב חבוי במעמקי האתר, וחיפוש שמתחיל טוב - אבל נגמר ברע. בואו תעלו עימנו לרכבת.

 


 

לא באנו כדי לקרוא 

כאשר מתחילים לתכנן אתר מסוג זה, הנושא הראשון שעולה הוא מהי המטרה שלשמה האתר קיים. במקרה שלנו קהל הגולשים שייכנס לאתר הרכבת, ירצה לחפש מידע על הדרך להגיע מנקודה A לנקודה B בעזרת הרכבת. פשוט לא? כנראה שלא.

 

קוביית החיפוש אכן מופיעה בעמוד הבית, אך היא תופסת מקום משני מול באנר פלאש ע-נ-ק ורועש במקום הכי מרכזי בעמוד. בהמשך העמוד מוצגות כתבות מידע על רכבת ישראל, אבל 99.99% מהמשתמשים לא הגיעו לאתר כדי לקרוא כתבות. זהו לא אתר תוכן. הכתבות חשובות לתדמית הרכבת, אך ניתן להציגן בעמודים פנימיים. וכתבות כמו "ברוכים הבאים לאתר החדש..." מקומן באתר הישן. אזור ההודעות החשובות הוא רעיון מעולה, אבל צריך לדעת להשתמש בו נכון: ראשית הוא ממוקם נמוך מידי ועלול להתפספס, שנית אין צורך בחדשות זזות, ובמקרה שאין הודעות רלוונטיות כל הקובייה יכולה פשוט להיעלם.

 

ההצעה שלנו: עמוד בית נקי, אלמנט חיפוש גדול במקום מרכזי, מקום להודעות חשובות (הרכבות בין ת"א לחיפה יופסקו לשעתיים, למשל), ולינק להורדת קובץ לוחות הזמנים. באופן אירוני, דווקא האתר הישן של הרכבת תואם יותר לתבנית הזו.

 

כרטיס אחד, בבקשה

ניכר שלגבי השימוש המרכזי של אתר הרכבת, מציאת רכבות וזמני הנסיעה שלהן, נעשתה עבודה רשלנית או לחליפין - חשיבת יתר. כך או כך, המטרה פוספסה. העברת קוביית חיפוש הרכבות לעמוד הראשי היא חשיבה נכונה, אך התהליך עצמו - מסורבל מאוד. מדוע? כגולשים, קצת התבלבלנו: כל תהליך החיפוש מחולק לארבעה שלבים, כאשר הקובייה בעמוד הראשי מייצגת את השלב הראשון.

 

לאחר שהגדרנו את מסלול הנסיעה בשלב הראשון, בשלב השני אנו בוחרים רכבת ספציפית, בשלב השלישי אנו מחשבים את מחיר הנסיעה, וברביעי מקבלים סיכום של כל השלבים ואפשרות להדפסה. התהליך היה מבלבל כי הייתה כאן בניה של תהליך הזמנת כרטיס ללא כל אפשרות לקנות כרטיס בסוף התהליך. מה גם שהיה אפשר בקלות לבנות תהליך מהיר יותר של שני שלבים ולאחד את השלב השני, השלישי והרביעי יחדיו. מאכזב.

 

ומה עם גישה לנכים?

ככל שהאתר יהיה שימושי יותר כך אנשים יורידו את העומס מהקופות (עם שאלות מיותרות) וממוקדי השירות הטלפונים. מה גם שצריך לזכור שאתר האינטרנט הוא חלק מתדמית החברה. אתר שימושי וחכם מעיד על חברה שירותית ,חכמה ומתקדמת. אסור לשכוח שחווית הנסיעה ברכבת מתחילה מהשלב בו אנו מחפשים מידע על מסלול הנסיעה הרצוי באתר. דבר נוסף, האתר מתגאה בנגישות חלק מתחנות הרכבת לנכים וכן בכך שהוא יכול לידע אותנו על תחנות אלו עוד בשלבי החיפוש. למה לא ללכת צעד אחד קדימה ולהפוך את האתר נגיש למשתמשים עם מגבלות פיזית ו/או קוגניטיבית? לא ברור.

 

העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה ואי אפשר להתעלם ממנו. האתר החדש נראה כאילו עוצב על יד כמה מעצבים במקביל (חלק מהם, אגב, נתקעו בסוף שנות התשעים) והחוויה אינה קוהרנטית. האתר ברובו מדבר בשפה גרפית אחת שדי תואמת את המיתוג, כאשר החלק השני מציג אנימציות תמוהות בסגנון פיקסל ארט. היה עדיף להיפטר מהאחרון.

 

רכבת הולנדית

אנו נושאים עיניים אל אתרים מעבר לים ומקנאים. קחו לדוגמא את האתר של שירות הרכבות ההולנדי. מעבר לזה שהוא יפהפה, הוא גם מבריק בחשיבתו השירותית. לדוגמא, אפשר לחפש רכבת שתיקח אותנו מתחנה לבחירתנו, אל כל אתר תיירות או אתר חשוב אחר (בתי חולים, אוניברסיטה, נמל תעופה או אפילו כתובת מדויקת).

 

תוצאות החיפוש מוצגות בצורת גרפיקה מרשימה ובנוסף לאפשרויות הבסיסיות של הדפסה ושליחה למייל, אנו יכולים לשלוח לעצמנו את כל הפרטים בהודעת טקסט למכשיר סלולרי או לבחור לשמוע את תוצאות החיפוש , מה שמאוד מתאים לכבדי ראיה המתקשים בקריאה, או סתם למי שרוצה לדעת איך מבטאים נכון את שמות התחנות.

  

סיכום

מה שמתסכל זה שבאמת לא קשה להבין מה יהיה נכון למשתמשים בתכנון של אתר רכבות. מעט חשיבה על המשתמשים השונים והצרכים שלהם, ואולי איזה חיפוש מהיר בגוגל של אתרים דומים במדינות בעלות תשתית ותרבות רכבות מפותחת, היו יכולים לספק קוים מנחים ברורים לבניית אתר רכבת ישראל. אתר העונה על צרכי המשתמשים ומספק חווית גלישה מהנה .

 

נכון, צריך לקחת החלטות אמיצות ולא לנסות להציף בעמוד הבית את כל האתר, ונכון שזה אתר הבית של רכבת ישראל, אבל מי שמשתמש בו זה אנחנו. ואנחנו, כגולשים, מקווים שיתחילו להתחשב בכך כי זה מה שישפר את התדמית של רכבת ישראל - ולא כתבה על מוזיאון הרכבת בחיפה. מעניין ככל שיהיה, אנחנו עדיין צריכים למצוא רכבת כדי להגיע לשם, לא?

 

כרטיס ניקוד

  • מראה כללי - העיצוב נוטה להיות מבולגן, אין שפה קבועה או נאמנות למותג. באזורים שכן נראים דומים יש קו נקי ומאוורר וחבל שהוא לא הקו היחידי באתר.

  • תוכן - נכון שיש לכם המון תוכן אינפורמטיבי להציע, אבל את רוב הגולשים זה לא מעניין וצריך לדעת איפה ומתי להציג אותו. עמוד הבית זה לא המקום האידיאלי לכך.
  • קונספט - חסרה בחירה בייעוד העיקרי של האתר ויישום שלו, היתה התחלה של חשיבה נכונה כשהחליטו להציף את חיפוש הרכבות לעמוד הבית אבל לא הלכו עם זה עד הסוף.
  • שימושיות - אם כבר הנגשתם את התחנות לנכים, מדוע לא להנגיש גם את האתר? למדו מההולנדים. 
  • חדשנות ומקוריות - הרכבת לא מצטיינת בכך.

  

(ליאור יאיר, ענבל קופילוביץ וזיו מרמור)

 

 

UPA Israel הוא ארגון של אנשי מקצוע העוסקים בתחום השימושיות וממשק. 

 

הכותבים הם מומחי ממשק משתמש בחברת Netcraft . 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבת ישראל
צילום: צביקה טישלר
הניווט באתר עמוס
מומלצים