שתף קטע נבחר

מה עושים במקום בו אין נייר "טישו" חתוך בשבת?

שאלה:

 

מדוע במקום בו אין טישו חתוך בשבת נוהגים לחתוך את הטישו שלא על הסימנים המיועדים לחיתוך? (אפרת, דרום)

 

תשובה:

 

אפרת שלום.

 

בעשרת הדברות נאמר: "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים ה, יא). כלומר, שמירת השבת תתקיים לפי הציווי של ה'. מהו ציווי זה? בהמשך נאמר: " וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ" (פסוק יג) כלומר, הציווי של שמירת שבת תלוי באיסור עשיית מלאכה. אולם ההגדרה של מלאכה לא נאמרה כאן או במקום אחר בפירוש.

 

מסתבר, שקיים ציווי בעל פה שאינו מפורש בכתובים, ולכך רומזות המילים "כאשר צוך".

 

בדומה לכך נאמר גם לגבי שחיטה: "וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ ... כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ וְאָכַלְתָּ". (דברים יב, כא) גם כאן לא נאמר כיצד שוחטים (זביחה). ואכן, רש"י שם מפרש: " למדנו שיש צווי בזביחה היאך ישחוט, והן הלכות שחיטה שנאמרו למשה בסיני"?

 

כך גם בהלכות שבת, אף על פי שלא נתפרש בתורה מהי המלאכה האסורה – קיבל משה בסיני, ונמסר בעל פה, כי יש שלושים ותשע מלאכות (המוגדרות כ"אבות מלאכות", כלומר יסודות המלאכות האסורות), והן ודווקא הן אסורות.

 

(הדבר אינו קשור למאמץ גופני או אחר, אלא, נוהגים להגדיר את המלאכות כיצירות אנושיות, ולא כאן המקום להאריך ולפרט)

 

מלאכות אלו קשורות למלאכת המשכן, שכן בתורה נזכר במיוחד איסור שבת, בין פרשיות ציווי מלאכת המשכן, כרמז והוראה, שיש להיזהר ולא לעבוד בשבת גם לצורך בנין המשכן. וגם נאמר במקום אחר: "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ" (ויקרא יט, ל), ופירשו חז"ל את הקשר :

"ואף על פי שאני מזהירכם על המקדש, את שבתותי תשמורו - אין בנין בית המקדש דוחה שבת" (רש"י, שם), ומשמע, שהמלאכות הנדרשות לבנין המקדש, אסורות בשבת.  

 

אחת מהמלאכות הנזכרות היא מלאכת "מחתך", והגדרתה – " המחתך מן העור כדי לעשות קמיע חייב, והוא שיתכוון למידת ארכו ומידת רחבו ויחתוך בכונה שהיא מלאכה, וכן כל חתיכה שיחתוך חרש עץ מן העצים, או חרש מתכת מן המתכות - חייב משום מחתך" (רמב"ם הלכות שבת פרק יא, י) כלומר, חיתוך לפי מידה. (במשכן היו חותכים עורות כדי לתפור מהם יריעות).

 

לכתחילה, אין לחתוך נייר כלל בשבת, אולם במקום שאין לאדם נייר מוכן מערב שבת, התירו חכמים משום כבוד האדם, לחתוך את הנייר שלא במקום הניקוב. (שמירת שבת כהלכתה, פרק כג, סעיף טז) הסימנים המיועדים לחיתוך גורמים לחיתוך במידה, הדומה למלאכת "מחתך" האסורה. כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים