שתף קטע נבחר

איך מתייחסת היהדות לסוגיית אכילת בשר אדם?

שאלה:

 

האם יש במקורות התייחסות מפורשת לאיסור אכילת בשר אדם? הערות: האם במקורות היהודיים יש התייחסות מפורשת האוסרת על אכילת בשר אדם? אם כן, האם מתייחסים לבעיה המוסרית (נברא בצלם, מותר האדם מן הבהמה, וכיו"ב)? או שמא האדם הוא בבחינת יונק שאינו עומד בתנאי הכשרות? סליחה על הנושא הנורא, אבל שאלה זו באה משיחה עם חבר על גבולות המוסר היהודי. (רון, מערב-מערב)

 

תשובה:

 

בשר אדם אסור באכילה, ונחלקו הראשונים אם איסור זה הינו בלאו עשה או מדברי חכמים. פירוט הדעות תמצא באנציקלופדיה התלמודית, בערך "אדם" בסעיף ז.

 

במאה ה-16 התפתח מסחר בחלקי מומיות, שנלקחו ממצרים ושמשו כמרכיבים בהכנת תרופות. חכמי מצרים נדרשו אז לשאלת השימוש והמסחר בתרופות המכילות מרכיבים אלו. הרדב"ז (בשו"ת סי' תקמח) התיר את השימוש בהם, הסיבה העיקרית היא שאחרי כל כך הרבה שנים, המומיות כבר אינם ראויות למאכל כלל, ונעשו כעפר, ובכדי להציל (כך הם חשבו) אנשים ממחלות, מותר להשתמש בתרופות המכילות רכיבי מומיות.

 

באופן כללי, אין הרבה דיונים הלכתיים בנושא קניבליזם, מהסיבה הפשוטה שמישור זה שייך לקומת התשתית למוסר היהודי, המוסר הפשוט הכלל אנושי ש"דרך ארץ קדמה לתורה". (משיב: הרב דרור ברמה)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים