שתף קטע נבחר

כמה עולה רכב הליסינג למדינה

האוצר מעריך כי ב-2009 תפסיד מדינת ישראל סכום של 1.6 מיליארד שקל, כדי לממן את הטבת המס עבור מקבלי מכונית ממקום העבודה. הבשורות הטובות למדינה - הטבת המס מצטמצמת מדי שנה, על חשבון התייקרות שווי השימוש

הרפורמה בשווי השימוש ברכב צמוד, תחסוך למדינת ישראל חצי מיליארד שקל ב-2009. אלא שבצד החיוב, יש גם שלילה - ערכה הכולל של הטבת המס יגבה מחיר כבד מקופת המדינה בשנה הבאה: על-פי הערכות, שוויה הכולל של הטבת המס יגיע ל-1.6 מיליארד שקל. כך עולה מתחזית משרד האוצר להכנסות המדינה בשנת 2009. יש להזכיר כי באוצר מתייחסים אל ערכו הנוכחי של שווי השימוש כהטבת מס, מאחר שערכו נמוך מהשווי הכלכלי הראוי - כלומר, קבלת רכב צמוד ממקום העבודה, ותשלום כל ההוצאות והמסים הכרוכים בכך, עדיין זולה מקנייה ואחזקה של מכונית באופן פרטי.

 

 

הרפורמה בשווי השימוש החלה ב-1 בינואר 2008, ולפיה נקבע מתווה לייקור הדרגתי של המס החודשי שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד. כך למשל, מי שמקבל ממקום העבודה מכונית משפחתית קטנה, כמו מאזדה 3 או יונדאי i30, משלם החל ב-1 בינואר 2008 מס חודשי של 1,530 שקל - ייקור של 200 שקל בהשוואה ל-1 בינואר 2007. מחר, ה-1 בינואר 2009, יתייקר המס ב-200 שקל נוספים - כלומר, יעמוד על 1,730 שקל. בסוף הרפורמה, ב-1 בינואר 2011, יעלה שווי השימוש ל-2,450 שקל.

 

במשרד האוצר מעריכים כי ב-2010 תצטמצם הטבת המס המגולמת בשווי השימוש למיליארד שקל. ב-1 בינואר 2011 - בסוף הרפורמה - צפויה ההטבה להצטמצם ל-300 מיליון שקל בלבד. זאת, בהשוואה לסכום של 2.5 מיליארד שקל ב-2007.

 

מחיר טובת הנאה

במשרד האוצר מוגדר שווי השימוש ברכב צמוד "טובת הנאה": תמורה לא-כספית שמעניק מעביד לעובדיו. מאחר שחישובי האוצר מצביעים על-כך ששווי השימוש כיום אינו משקף את העלות האמיתית של אחזקת רכב צמוד, יש במצב משום עיוות מס. לטענת האוצר. שם טוענים כי לכן התחזק מהר כל-כך ענף הליסינג: כשני שליש מכלי הרכב החדשים כיום נרכשים על-ידי חברות ליסינג וציי רכב, לעומת כ-25% בלבד לפני כ-10 שנים.

 

ב-27 בנובמבר אישרה ועדת הכספים בכנסת את הרפורמה בשווי השימוש, לאחר כמעט שנתיים של מאבק ציבורי מתוקשר בין חברות הליסינג ורשות המסים. ראוי לציין כי במשרד האוצר טוענים כי גם בסוף מתווה הייקור שקבעה הרפורמה, ערכו של שווי השימוש יהיה נמוך מערכו הראוי. למעשה, ברשות המסים ביקשו בתחילה להעלות את שווי השימוש במכוניות משפחתיות קטנות - "קבוצה 2" - ל-2,770 שקל. עם זאת, לנוכח הלחץ שהופעל על משרד האוצר, הושגה לבסוף פשרה שהובילה למתווה שאושר בוועדת הכספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הצמודה מכולן - מאזדה 3
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים