שתף קטע נבחר

"אני מאמין שכל אחד הוא יחיד"

יו-יו מא, נגן הצ'לו הנודע, השתתף במסיבת עיתונאים לקראת קונצרט הגאלה החגיגי בו ינגן והתיחס להשבעתו של אובמה, היצירות של ואגנר ורחוב סומסום

אחרי יותר משעתיים של חזרות עם נגני התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, נכנס הצ'לן הנודע יו-יו מא לחדר התקשורת בתיאטרון ירושלים למסיבת עיתונאים לקראת קונצרט הגאלה שלו הערב (ב') בבירה. "הגעתי לכאן מתוך תחושת ידידות חמה לתזמורת ולליאון בוטשטיין העומד בראשה", אמר יו-יו מא שלמעשה התנדב לנגן בקונצרט. יו-יו מא הדגיש כי חשיבותו של הקונצרט רבה בעיניו וכי סיור ההופעות העולמי שלו, שנערך בימים אלה, נבנה סביב קונצרט זה.

 

בוטשטיין מצדו הודה לו על בואו ואמר: "מדובר באמן ואדם מיוחד במינו שהצליח להפוך את שפת המוזיקה לשפת אם ולצד זה הצליח להעביר באופן טבעי וייחודי לו את חווית המוזיקה". הוא הוסיף ואמר: "זו זריקת עידוד ענקית לנגני התזמורת שעברו שנים לא קלות. מעבר לחיזוק הביטחון העצמי זו גם חוויה חינוכית ואמנותית מעשירה".


יו-יו מא. הבוקר בחזרות התזמורת הסימפונית ירושלים (צילומים: גיל יוחנן) 

 

יו-יו מא מגיע לישראל כשבועיים לאחר שפתח את טקס ההשבעה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בגבעת הקפיטול בוושינגטון. "זה היה לי לכבוד גדול להופיע בטקס ההשבעה של הנשיא הנכנס, חוויה חד פעמית", אמר הצ'לן הנודע שסיפר כי אובמה עצמו התקשר אליו בכדי להזמין אותו לנגן באירוע. "זה היה רגע מאוד מרגש", הוסיף.

 

במהלך מסיבת העיתונאים דיברו יו-יו מא ובוטשיין ארוכות על חשיבותה של האמפתיה במוזיקה. יו-יו מא מצדו צטט את הקמפיין של ברק אובמה שדיבר על "דפיציט של אמפתיה בעולם המודרני". שיח זה, שתואם את עמדותיו ופעילותו הענפה בתחום החינוך, הוביל לשיח גם על נושא קירוב המוזיקה לקהל. "הקשר בין עולם המוזיקה לעולם החינוך חשוב לי מאוד", אמר והדגיש, "מוזיקה, הרי, היא שפה שמתקשרת מעל לשפה היומיומית".


יו-יו מא ומאסטרו ליאון בוטשטיין בפעולה.  

 

יו-יו מא, שנודע כמבצע בעל מנעד רחב של סגנונות מוזיקליים ובוטשטיין, שמדבר לא מעט על התחדשות במוזיקה, דיברו ארוכות על הרחבת הרפרטואר של המוזיקה הקלאסית המבוצעת כיום. "הרפרטואר הסטנדרטי המבוצע מצומצם ואינו מספק או מאתגר, יש להעמיד בפני הקהל אתגרים חדשים", אמר בוטשטיין ונתן כדוגמה את הבכורה הישראלית לסימפוניה השישית של קארל אמדיאוס הרטמן, מלחין גרמני הנחשב לגדול הסימפוניקאים שיצאו מגרמניה במאה ה-20.

 

הרטמן, שיצא ב-1933 נגד המשטר הנאצי וסרב לאשר ביצוע יצירותיו על אדמת הרייך השלישי, כמעט ואינו מבוצע בישראל ולדברי בוטשטיין: "אם יש מקום בעולם שבו המוזיקה של הרטמן ראויה לסינגור, זה פה, באותו המקום שבו ואגנר מוחרם".


"אני נוטע באנשים רעיונות והשראה דרך המוזיקה"

 

בוטשטיין הוסיף ואמר כי הוא משוכנע שהקהל הישראלי ייענה למוזיקה של הרטמן בחיוב. על אי ביצוע ואגנר בישראל אמר יו-יו מא: "אין לי דעה בנושא. צריך לזכור שואגנר לא כתב לצ'לו. בכל מקרה את ההחלטות שלי בכל הנוגע לביצוע או אי ביצוע של יצירות, אני מקבל מתוך כבוד לקהל ולמלחין". בוטשטיין מצדו אמר באותו ההקשר: "אם לא נבצע מוזיקה של מלחינים אנטישמיים נמצא את עצמנו לא מבצעים גם את סטרווינסקי ושוברט ובסופו של דבר נשאר עם ברהמס".

 

יו-יו מא נשאל כיצד הוא משמר את החיוּת הגדולה שכל כך מזוהה איתו ודיבר על האינטנסטיביות הגדולה שבתוכה הוא חי. "יש לי תמיכה רחבה של משפחה וחברים ואני מצליח תמיד לחיות את הרגע דרך המוזיקה שנותנת לי השראה ואנרגיות", אמר.

 

בין היתר נשאל גם על ההופעות שלו לפני יותר משני עשורים בסדרת התכניות האמריקנית "רחוב סומסום", שאלה שהעלתה חיוך רחב על פניו. "זו היתה חוויה מאוד חזקה בשבילי", אמר והסביר, "במקום לבקש שהילדים יבואו אליי, נכנסתי לעולם שלהם. עד היום ניגשים אליי לפעמים אנשים שהיו ילדים אז ומספרים שהנגינה שלי גרמה להם לרצות לנגן. זה מאוד משמעותי בעיניי. אם זה בכלל אפשרי לנטוע באנשים רעיונות והשראה, אני עושה את זה דרך המוזיקה".

 

כשנשאל מהי מבחינתו המשמעות של להיות הצ'לן מספר 1 בעולם, השתתק לרגע ואז אמר: "למרות שהתרבות הפופולרית נוטה לסווג אנשים ל'הכי טוב', 'הכי גדול', 'מספר 1', אינני מאמין שהסיווג הזה אפשרי. אני מאמין שכל אחד הוא יחיד".

 

הערב יבצע יו-יו מא עם נגני התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור ותחת שרביט המנצחים של ליאון בוטשטיין את הקונצ'רטו בסי מינור לצ'לו ולתזמורת אופוס 104 מאת המלחין הצ'כי אנטונין דבוז'ק ואת הרפסודיה העברית "שלמה" מאת המלחין היהודי השוויצרי ארנסט בלוך. את הקונצרט הערב תפתח התזמורת בביצוע "מלוזינה היפה" אופוס 32 מאת מנדלסון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו-יו מא. הצליח להפוך את המוזיקה לשפת אם
צילום: גיל יוחנן
לאתר ההטבות
מומלצים