האם מותר לארח גויים לסעודת שבת?
שאלה:
האם מותר לארח בערב שבת אורחים גויים? (אליהו, רמלה)
תשובה:
אליהו שלום.
אין הבדל עקרוני בהזמנת גויים לארוחות, בין בימות החול ובין בערב שבת; יש דברים שצריך להיזהר בהם בכל מקרה (כמו מגע גוי ביין, שלפעמים היין נאסר), ויש דברים שאין בהם בעיה.
אולם, קיימת שאלה אחרת, משמעותית יותר, שגם לגביה אין הבדל בין הימים; השאלה של קשרים חברתיים עם גויים.
בתורה נאמר: "פֶּן תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ וְזָנוּ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם וְזָבְחוּ לֵאלֹהֵיהֶם וְקָרָא לְךָ וְאָכַלְתָּ מִזִּבְחוֹ: וְלָקַחְתָּ מִבְּנֹתָיו לְבָנֶיךָ וְזָנוּ בְנֹתָיו אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן וְהִזְנוּ אֶת בָּנֶיךָ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן". (שמות פרק לד טו-טז), כלומר, יש להיזהר מקשרים חברתיים עם גויים, משום שהדבר עלול להביא לקרבה גדולה, עד כדי התחברות למנהגיהם ונישואי תערובת.
זו גם הסיבה שחכמים אסרו לאכול מבישולי גויים, וכפי שמבאר רש"י (מסכת עבודה זרה דף לה, ב) שבישולי גויים אסורים משום שעל ידי אכילת מאכלם יש חשש של קירבה לגויים, היכול להביא לידי קשר עימהם ואף לנישואין.
וכך כותב הרמב"ם: "ויש שם דברים אחרים, אסרו אותן חכמים ואע"פ שאין לאיסורן עיקר מן התורה, גזרו עליהן כדי להתרחק מן העכו"ם עד שלא יתערבו בהן ישראל ויבאו לידי חתנות, ואלו הן: אסרו לשתות עמהן ואפילו במקום שאין לחוש ליין נסך, ואסרו לאכול פיתן או בישוליהן ואפילו במקום שאין לחוש לגיעוליהן." (הלכות מאכלות אסורות יז ט)
אי אפשר לזלזל ולהקל בחששות אלו. צא וראה מה קורה היום בעולם! קשרי עבודה ולימודים במוסדות משותפים, מביאים לחברויות ונישואי תערובת, ועַם ישראל פוחת והולך, בעיקר בארצות הגולה, אולם גם בארץ קיימת תופעה זו.
יהיו שיאמרו (ואני מניח שרבים מהמגיבים יהיו ביניהם), שזו תפיסה גזענית, שאין מקומה בעידן המודרני, ואין הבדל בין אדם לאדם. (העיקר האהבה והאנושיות...) אולם באמת גישה כזו, שומט ת את הקרקע מכל טענותינו בדבר זכותנו על ארץ ישראל, ייעודנו בה, וקיום מדינה יהודית.
דווקא מפלגות הדוגלות בהקמת שתי מדינות בארץ ישראל, מסבירות זאת, בצורך לקיום מדינה יהודית של יהודים, ולא מדינה של אזרחים בעלי זהויות לאומיות ודתיות מרובות.
האמונה בייעוד המיוחד של עם ישראל, דורש שנשמור על ייחודנו, ולא לבטלה על ידי התבוללות ונישואי תערובת.
בשמירה על ייחודנו אין ביטוי של גזענות, שהרי גוי החפץ להצטרף לעם ישראל באמת – נקבלו בשמחה, וכך גם עושים הרבה.
נמצא, שארוחות משותפות עם גויים, המביאות לידי קשרים חברתיים אינה רצויה. אולם, ייתכנו מקרים בהם יש צורך עסקי בהזמנת אורחים שאינם מבני ברית, או גויים בתהליך הגיור, החפצים ונדרשים לחוות סעודת שבת יהודית - במקרים אלו, אין כאמור מניעה לארח, בין בימות החול ובין בשבת. כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)
מומלצים