שתף קטע נבחר

מה יעשה משרד התחבורה עם 11 מיליארד שקל

בתקציב 2009 יזכה משרד התחבורה כרגיל, למימון נדיב במיוחד. תכניות הפעולה רבות ויומרניות, וכוללת הפניית משאבים ניכרים לקידום התחבורה הציבורית. אולם כרגיל, הכל תלוי בראש ובראשונה בשר התחבורה הבא. ynet מביא לכם את הרשימה המעודכנת

מה מתכוון משרד התחבורה לעשות השנה עם תקציב של למעלה מ-11 מיליארד שקל? השקעה מסיבית בתחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה, האצת פיתוח תשתיות, שיפור השירות לאזרח ופתיחת שוק הרכב לתחרות.

 

הכנסות המדינה משוק הרכב מסתכמות בקרוב ל-25 מיליארד שקל בשנה - כ-3.6% מהתמ"ג. ומה מקבל הציבור בתמורה לסכומי העתק שהוא מכניס לקופת המדינה? תוכנית העבודה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2009 חושפת שורה ארוכה של הבטחות, ובראשן הפניית משאבים רבים מבעבר לפיתוח התחבורה הציבורית. ואלו עיקרי התוכנית:

 

  • קידום הקמת רשות ארצית לניהול התחבורה הציבורית, כדי לעודד את השימוש בה.
  • הרחבת השימוש ב"כרטיס חכם" משותף למפעילי תחבורה ציבורית.
  • שיפור השירות שמעניקות מפעילות תחבורה ציבורית למגזרים שונים: למשל, סטודנטים והמגזר הערבי.
  • פריסה מחדש של קווי האוטובוסים בגוש-דן, במטרה לקצר זמני נסיעה ולייעל שירות.
  • פתיחת שוק הרכב לתחרות, תוך ביטול מעמדם הבלעדי של היבואנים הוותיקים.
  • הקדמת ביצוע פרויקטי תשתית משמעותיים, בהם כביש רוחב בין כביש 6 לכביש החוף (כביש 9), וכבישי רוחב שישרתו את התנועה באזור מטרופולין תל-אביב (471 ו-461).

  • ביצוע הפרדות מפלסיות חדשות במפגשי מסילה-כביש.
  • הקמת עמדות שירות ממחושבות ("קיוסקים") במשרדי רישוי בניסיון להקל על העומס.
  • הקמת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), במטרה להעלות את רמת לימוד הנהיגה

 

רוצים תחבורה ציבורית?

משרד התחבורה זוכה לאחד התקציבים הגדולים מבין משרדי הממשלה: יותר מ-11 מיליארד שקל בשנה. כיצד ינוצל סכום זה ב-2009? כמדי שנה, חלק משמעותי מהתקציב מיועד לסבסוד התחבורה הציבורית: ב-2008 הגיע תקציב הסובסידיות ליותר מ-2.5 מיליארד שקל. בעניין זה, מציב לעצמו המשרד יעד שאפתני ל-2009: התחלת יישום תוכנית רב-שנתית לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית.

 

במטרה להגשים את המטרה, מתכנן המשרד ליישם מספר מהלכים במקביל, כאשר המשמעותי שבהם הוא הקמת רשות ארצית ורשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית. רשויות אלה יתכננו את פיתוח התחבורה הציבורית - ברמה הארצית ובכל אחד משלוש המטרופולינים הגדולים - ויפעלו להגברת השילוביות בין אמצעי התחבורה השונים.

 

אלא שהקמת הרשויות, עליהן הוחלט במסגרת המלצות ועדה שבחנה ב-2007 את הרפורמה בתחבורה הציבורית, לא תחל לפני 2010: בשנה הקרובה אמור המשרד לסיים רק את שלב האפיון והתכנון של הרשויות.

 

צעד נוסף וחשוב לא פחות הוא פריסה מחדש של קווי האוטובוס בגוש דן. יישום תוכנית הפריסה מחדש, שנדחה כבר מספר פעמים בעבר, אמור להתבצע עד חודש דצמבר 2009. במקביל, המשרד אמור להרחיב את השימוש בכרטיס ה"חכם": כרטיס אלקטרוני, המאפשר מעבר נוח בין אמצעי תחבורה ציבורית שונים. גם כאן, היישום נמשך זמן רב מהמתוכנן, ועל-פי תוכנית העבודה של המשרד, היעד העיקרי ב-2009 הוא הכנסת הכרטיס לשימוש בחברת דן. לחברת אגד יגיע הכרטיס ב-2010.

 

עוד פרויקט "מתאחר" הוא הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים: ב-2009 מתכנן המשרד לסיים את ההיערכות לקראת חנוכת הקו, כאשר הפעלתו מתוכננת ל-2010. כדאי להזכיר כי מדובר באיחור של שנים רבות לעומת התכנון המקורי - איחור עליו מתח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ביקורת חריפה במיוחד. במקביל, מתכנן המשרד לפרסם השנה מכרז להרחבת הפעלת המטרונית - אוטובוס רב-קיבולת הנע במסלול ייעודי - בחיפה.

 

הסוף ליבואני הרכב הבלעדיים?

בהתאם לתוכנית משרד האוצר להאצת הפעילות במשק הישראלי, יוגברו בשנה הקרובה ההשקעות בתשתיות תחבורה. על-פי תוכנית העבודה של משרד התחבורה, הפרויקטים המרכזיים שתוקצבו הם כביש 9, בקטע שבין כביש חוצה ישראל וכביש החוף; כבישי הרוחב 461 ו-471, המשרתים את גוש דן; הרחבת כביש 79 בצפון, ובניית מחלפים בצומת המוביל וצומת סומך.

 

פרויקטים נוספים בתחום התשתיות כוללים הקמת הפרדות מפלסיות חדשות, במטרה להגביר את בטיחות הנסיעה ברכבת. לוח הזמנים הקבוע בתוכנית העבודה מחייב את אנשי המשרד לעבודה מאומצת: המכרזים לביצוע העבודות יפורסמו במרץ הקרוב, והיציאה לביצוע מתוכננת לחודש יוני. ראוי להוסיף כי סכום של כשני מיליארד שקל מתקציב המשרד מיועד ב-2009 לממן את המשך פיתוח רשת הרכבות.

 

ואם לא די בכל אלה, המשרד מתכנן לקדם בשנה הקרובה שלוש רפורמות בענף הרכב. הראשונה והחשובה ביותר, היא פתיחת שוק הרכב לתחרות: עד דצמבר 2009 מתחייב המשרד לסיים תהליך חקיקה, שיאפשר כניסת יבואנים חדשים לשוק. בכך מקווים במשרד להחליש את מעמדם של היבואנים הוותיקים, ולהגדיל את כוחו של הצרכן הפרטי. אלא שכדאי לזכור כי מדובר ברפורמה שעברה שבעה מדורי גיהינום, ואת שורשיה אפשר למצוא במאה הקודמת. למעשה, מאז כניסתו לתפקיד לפני כשלוש שנים, מבטיח מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, כי ייפתח את השוק לתחרות. עד כה, הוא לא הצליח לעשות זאת.

 

רפורמה נוספת נוגעת לשיפור השירות הניתן לאזרחים במשרדי הרישוי: המשרד מבטיח כי יפעיל במהלך השנה עמדות שירות ממוחשבות במשרדי הרישוי. בעמדות אלה, "קיוסקים", אפשר יהיה לבצע מספר פעולות בנושאי רישוי רכב ורישיונות נהיגה. הפעלת העמדות תתבצע בתחילה במסגרת ניסוי, "פיילוט". בנוסף, ברבעון השני של השנה מתכנן המשרד להמשיך את הרפורמה בעמדה הטכנית במשרדי הרישוי ("עמדה מספר 1"), במסגרתה אפשר יהיה לבצע מספר פעולות נוספות במכונים ומתקינים פרטיים.

 

הרפורמה האחרונה בתוכנית העבודה של משרד התחבורה מבטיחה לחולל מהפכה בלימודי הנהיגה: במהלך השנה, מתכנן המשרד לסיים את תהליך החקיקה הנחוץ להקמת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים). במרכזים אלה ירוכזו כל לימודי הנהיגה - עיוניים ומעשיים - ובמסגרתם תונהג תוכנית לימוד אחידה. המרכזים יחליפו את בתי הספר המוכרים כיום, ולכן הם מעוררים ביקורת חריפה מצד מורי נהיגה. במקביל לפתיחת המל"נים, אמור המשרד להתחיל ביישום רישיון נהיגה מדורג - תהליך הכשרת נהגים ארוך ומורכב מהנהוג כיום.

 

מה קורה בזמן שמתכננים

מבלי לפרט את מגוון הבעיות שעלולות לטרפד כל יעד ורפורמה שכלולה בתוכנית העבודה של המשרד, כדאי לזכור עובדה אחת: חוסר היציבות השלטונית בישראל סיכל במהלך השנים אינספור רפורמות ותוכניות. ב-12 השנים האחרונות, התחלפו לא פחות מ-10 שרי תחבורה. השר הנוכחי, שאול מופז, רושם שיא של אריכות-ימים בראשות המשרד, עם קרוב לשלוש שנים בתפקיד. אין צורך בהבנה מעמיקה במשק התחבורה המקומי כדי להבין כי עם תחלופה כה מהירה ותכופה, אי אפשר ליישם תוכניות ארוכות טווח. כדאי גם לזכור כי תוכנית העבודה מבוססת על תקציב המדינה ל-2009 - שעדיין לא ידוע מתי יאושר.

 

למעשה, תוכנית העבודה של המשרד עשויה לעבור מהפכה מוחלטת ברגע שימונה שר חדש: סדר העדיפויות עשוי להשתנות, ואיתו ישתנו היעדים וחלוקת התקציבים. כך עלולה גם תוכנית זו למצוא את סופה בארכיון המשרד, הרחק מהכבישים, מכוני הרישוי ואולמות התצוגה של יבואני הרכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שאול מופז - יוביל את תכנית 2009?
צילום: יותם פרום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים