שתף קטע נבחר

 

יש פמיניזם אורתודוכסי

האישה הדתית החדשה היא דעתנית ופורצת דרכים, אך אינה פורצת גדר. היא נעה בעקביות מהישג אחד למשנהו. היא לא נחבאת אל הכלים, אך גם לא מתריסה בראש חוצות ומשנה בהתמדה את מעמד האישה בחברה הדתית. פמיניזם אורתודוכסי? יש חיה כזו. תשובה ליעל משאלי

הקומיקאי ג'רי סיינפלד אמר פעם שגברים תמיד יחליפו ערוצים בשלט הטלוויזיה, משום שהם נולדו לצוד, ואילו נשים תמיד ירצו להישאר באותו ערוץ, משום שהן נולדו לקנן. זאת איננה רק אבחנה תרבותית משעשעת, אלא גם תפיסה מגדרית מקבעת. במקרה הזה, היא משותפת גם לתרבות המערבית המוגדרת חילונית וגם לזו המוגדרת דתית. גם כאן וגם כאן רווחת ההשקפה, כי מקומה של האישה הוא בבית פנימה ועיסוקה מתמקד ומסתכם בגידול הילדים, בחיתול ובבישול ובהיותה "עזר כנגדו". בעולם החילוני ההשקפה הזו נחבאת מאחורי מכבסת מילים מצוחצחת. בעולם הדתי ויתרו אפילו על המכבסה, אבל המציאות נשארה כמובן דומה.

 

בשנים האחרונות אי אפשר עוד להתעלם מן האישה הדתית החדשה בעולם האמוני. היא דעתנית ומרשימה, היא פורצת דרכים, אך אינה פורצת גדר. היא נעה בעקביות מהישג אחד למשנהו. היא לא נחבאת אל הכלים, אך גם לא מפגינה ולא מתריסה בראש חוצות. היא משנה בשקט ובהתמדה את מעמד האישה בחברה הדתית. פמיניזם אורתודוכסי? זאת כבר לא הפתעה. אכן, יש חיה כזאת. היא באה לידי ביטוי בהתפתחות ההשכלה התורנית, בהשפעה על תחומי המעמד האישי ועל אורחות הפולחן הדתי, וכמובן גם בחיים הציבוריים. זהו תהליך מרתק המתנהל במישור שבין הכנסת לבין בית הכנסת.

 

"אמונה", כתנועה המייצגת את האישה הדתית-לאומית בישראל, אינה שותפה לכל זרמי הפמיניזם. היא מקיימת ויכוח מתמיד עם התנועות הפמיניסטיות על האסטרטגיה, על הטקטיקה, על הדרכים וגם על התוצאות הרצויות של המאבק. "אמונה" גם לא מסכימה בהכרח עם המסלולים שמתווה יעל משאלי, אבל סבורה בהחלט שזכותנו וחובתנו להוביל שינויים, לבקע תובנות מקובעות גם בתוך העולם הדתי, כל עוד הנאמנות המוצהרת היא להלכה היהודית ולסייגיה. על פי השקפתנו, הגילויים השונים של פמיניזם דתי לא חייבים לערער את היסודות המקובלים והברורים של החברה בכלל, ולא את יסודותיה של החברה הדתית בפרט. יחד עם זאת, לא כל חדש בהכרח אסור מן התורה.

 

האישה הדתית החדשה אינה מוותרת במאום על אמונתה, גם אם חל שינוי באורחות חייה. על פי רוב, היא בעלת השכלה אקדמאית, אשת מקצוע וקריירה.

מאחורי כל אישה "פמיניסטית אורתודוכסית" עומד גבר "דתי חדש", כזה הנושא עימה בנטל גידול הילדים וחינוכם ושמח לפנות לצידו מקום לאישה שאיתו.

 

נשים דתיות יודעות היום לצלול לעומק תורני, הן משמשות יועצות הלכה והן פרשניות נפלאות לטקסט המקראי. נשים דתיות נמצאות היום בחזית הציבורית של המאבק לשיפור סדרי הדין בבתי הדין הרבניים, בעמדה קדמית של המאבק לשחרור מסורבות גט ועגונות, וגם מעורבות בניסיון לנסח ולעצב הסדרי ממון והסדרי קדם נישואין. לפעילות הזאת יש השפעה עצומה על השיח ההלכתי ועל השיח בין המינים בחברה הדתית.

 

"אמונה" מקדמת מאבק שקט לקביעת סדר יום חדש עבור האישה הדתית בישראל. יחד עם ארגוני הנשים האחרים, היא מקדמת גם מאבק להבטחת ייצוג בכנסת בממשלה וברשויות מקומיות, לדרישת עונשי מינימום לעברייני אלימות, פורנוגרפיה ומין, מאבק בסרבני גט, ומאבק לשילוב נשים בתפקידי ניהול במשק. קידום מעמד האישה אינו רק רעיון, וגם לא יכול להתמצות בראיון תקשורתי. זאת שגרת חיים ומעשה יום-יום.

 

המהפיכה הפמיניסטית האורתודוכסית שקטה, איטית ומתמדת, וגם ברת הישגים. כוחה אינו טמון בהצהרות, במאמרים מלומדים או בשיחות סלון, אלא ביכולתה לשנות באופן אמיתי ובדרך חכמה ואפקטיבית אורחות חיים של ציבור גדול.

  

ליאורה מינקה היא יו"ר תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי זליגר, אמונה
ליאורה מינקה
צילום: יוסי זליגר, אמונה
של כו-לם. החומש
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים