שתף קטע נבחר

סקר: גידול של 67% ביושבי בתי הקפה

אנשים מכ-500 אלף משקי בית ישבו ב-2008 בבתי קפה, לעומת 300 אלף בלבד ב-2000. לפי נתונים של משרד התמ"ת, הישראלים מוציאים 1.3 מיליארד שקל בשנה על בתי קפה, אך שכר המועסקים בהם נותר זעום במיוחד

הישראלים אהבו מאוד לשבת בבתי קפה ב-2008, הרבה יותר מאשר ב-2000. כך עולה מסקר שערך באחרונה מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת. בסקר נבדקו מאפייני צריכה, תעסוקה ונתח שוק של בתי הקפה בישראל.

 

לפי תוצאות הסקר, כ-23% מכלל משקי הבית בישראל - שהם כ-500 אלף משקי בית - ביקרו בבתי קפה אשתקד. ב-2000 לעומת זאת, פקדו את בתי הקפה אנשים מכ-300 אלף משקי בית, כך שבתקופה שעד 2008 חל גידול של כ-67% ביושבי בתי הקפה.

 

ההוצאה הכספית השנתית של כלל משקי הבית בבתי קפה גדלה בתקופה זו פי שלושה - מכ-430 מיליון שקל לכ-1.3 מיליארד שקל. ב-2000, ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי בית על בתי קפה היתה 122.2 שקל. ב-2007, לעומת זאת, ההוצאה החודשית של משקי בית בבתי קפה עלתה ל-191.5 שקל בממוצע, כלומר גידול של 56.7%.

 

נראה כי רוב באי בתי הקפה הם יהודים ילידי הארץ. 25.8% ממשקי הבית היהודים נוהגים לבקר בבתי קפה, לעומת 6.5% ממשקי הבית הערבים, ו-13.9% ממשקי בית של עולים שעלו לישראל החל ב-1990. 41.5% ממשקי הבית הממוקמים בחמישון ההכנסות העליון מכלים את זמנם בבתי קפה, לעומת 7.9% ממשקי הבית בחמישון ההכנסה הנמוך.

 

עובדים ולומדים יותר בחוץ

מהיכן הגיעה התאווה הזאת לקפה (ומאפה)? לפי מסקנות הסקר, מאז תחילת המאה ה-21 חלה עלייה ברמת החיים שתרמה לחיבה לקפוצ'ינו ולאספרסו. בתי הקפה הרחיבו את טווח המוצרים שהם מציעים, דבר שהגביר את כוח המשיכה שלהם.

 

עם התפתחותה של תרבות פנאי, התפתחה תרבות עסקית-מערבית, והשתרש הנוהג לעבוד, לקיים פגישות עסקיות ולסגור עסקות גם בבתי קפה, ואלה אחראים לכ-30% מסך המכירות של בתי הקפה. בנוסף, כניסתו של האינטרנט האלחוטי לבתי הקפה תרמה מאוד להפיכתו מקום עבודה ולימוד לגיטימי.

 

בשוק בתי הקפה בישראל פועלים כ-1,300 בתי קפה, מרביתם - סניפי רשתות ומרביתם, כ-40% מהם, מרוכזים בתל-אביב וסביבותיה. מדובר בענף המאופיין בתנודתיות גבוהה ובריבוי פתיחות וסגירות של עסקים, שאותם, כך נאמר במסקנות הסקר, ניתן לייחס לתחרות הגוברת בענף עצמו, הן בשל כניסת עסקים חדשים לשוק בתי-הקפה, הן בשל התרחבות התחרות של בתי הקפה ברשתות המזון המהיר.

 

ב-2008, סך מכירות בתי הקפה למשקי בית פרטיים נאמד ב-1.3 מיליארד שקל ומכירות בתי הקפה בישראל הסתכמו ב-2008 בכ-1.9 מיליארד שקל.

 

עם זאת, השכר החודשי הממוצע של 25 אלף עובדי בתי הקפה - המהווים כ-19% מכלל המועסקים בענף מסעדות ושירותי אוכל - הוא 3,232 שקל. שכר זה מהווה 40% בלבד מהשכר הממוצע במשק - 8,060 שקל ב-2008. ניתן לייחס את גובהו של שכר מועסקי בתי הקפה לאחוז הגבוה של המועסקים במשרות חלקיות בענף.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ותודה לאינטרנט האלחוטי
צילום: index open
מומלצים