שתף קטע נבחר

האם איפור קבוע נחשב לקעקוע?

 

טלי, ת"א:

 

שאלה:

 

האם איפור קבוע נחשב לקעקוע? (טלי, תל-אביב)

 

תשובה:

 

טלי שלום.

 

מהו איסור קעקוע?

 

בגמרא:(מכות כא א), שנינו: "הכותב כתובת קעקע; כתב ולא קעקע, קעקע ולא כתב - אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בידו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם". רש"י שם מסביר: "כתובת קעקע - כותב תחלה על בשרו בסם או בסיקרא (צבע אדום) ואחר כך מקעקע הבשר במחט או בסכין, ונכנס הצבע בין העור לבשר ונראה בו כל הימים ... ואסור לכתוב שום כתיבה בעולם על בשרו בעניין זה שכך גזירת הכתוב". מדברים אלו עולה, שסיבת האיסור היא, כי כך גזר הכתוב. גם משמע, שהאיסור הוא רק בשריטה בתוך העור וציור בו, אולם כאשר רק מציירים על הגוף - אין בכך איסור.

 

אולם לא כך כותב הרמב"ם: "כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרוט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים, וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה, ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה, כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר וכתובת קעקע". (הלכות עבודת כוכבים פרק יב יא).

 

הרמב"ם מסביר בטעם האיסור כי כך היה מנהג עובדי העבודה זרה, (וגם אם כיום לא נוהגים כך, אין זה משנה את האיסור, שכן נתינת טעמים למצוות הם רק ניסיונות לקרב המצוות להבנתנו, אך אינם משנים את המצוות).

 

כמו כן, מפורש בדבריו שגם צבע בלא שריטה - פטור, והיינו, פטור אבל אסור.

 

אולם כל זה בציור של צורה המתקיים לאורך זמן על הגוף, אולם באיפור - גם אם הוא קבוע אין בו איסור כלל. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים