חובת גילוי נאות בחשבון הטלפון: בשני שלבים
עד סוף 2009 חשבונות הטלפון שלנו יהפכו לברורים ומפורטים יותר בשני שלבים, כך הודיע משרד התקשורת. הראשון והמהותי ייכנס לתוקף ב-15 בספטמבר, השני הנרחב יותר ייכנס לתוקף ב-31 בדצמבר. המשמעות: סוף לערפול המחירים
עכשיו זה סופי: משרד התקשורת הודיע היום (ה') שחברות המספקות שירותי טלפוניה נייחים, סלולאריים ובינלאומיים יחוייבו להפוך את חשבונות הטלפון שלהם לברורים ומפורטים יותר, עד סוף 2009.
המהלך יתרחש בשני שלבים, שהראשון בהם יחול ב-15 בספטמבר והשני ייכנס לתוקף ב-31 בדצמבר. הכללים שקבע משרד התקשורת בעניין גילוי נאות בחשבון הטלפון יחולו על כל חברות התקשורת שמספקות שירותי טלפוניה מכל סוג, והם ייכללו ברישיונותיהם הכלליים בהתאם.
בנובמבר 2008 משרד התקשורת פרסם את מדיניותו בנושא הגילוי הנאות בחשבון הטלפון באמצעות תיקון הרישיונות של חברות הטלפוניה. בפברואר האחרון, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הכריזו במשרד התקשורת על ה-15 בספטמבר כתאריך היעד להחלת הכללים לגילוי נאות בחשבון הטלפון, במטרה להקשות על חברות הטלפוניה לבלבל צרכנים ולערפל מחירים. בתאריך זה אמורים היו לצאת אל הפועל שלל רב של שינויים. אולם בחודשיים שעברו מאז, משרד התקשורת איפשר לחברות להשמיע את דעתן בנושא, ואלה טענו שיזדקקו לזמן היערכות ממושך יותר.
לכן, המהלך יתבצע בשני שלבים: החל מה-15 בספטמבר, חברות התקשורת יתבקשו לבצע חלק קטן אך מהותי של התיקונים - הן יחויבו לציין בחשבון הטלפון את מועד תום תקופת ההתחייבות וכן את גובה הקנס (דמי יציאה) שיידרש המנוי לשלם, ככל שהוא מחליט להפסיק את ההתקשרות עם החברה, לפני תום תקופת התחייבותו. במקרה שבו גובה דמי היציאה משתנה במשך תקופת החשבון העוקבת, נקודת הזמן לייחוס לצורך קביעת גובה דמי היציאה תהיה אמצע תקופת החשבון העוקבת.
אם תשלום דמי היציאה מההתחייבות לפני תוּמה כולל גם החזר תשלום על ציוד קצה, גם התשלום הזה יוצג בחשבון, אך בנפרד. במקרה שבו גובה התשלום הזה משתנה במשך תקופת החשבון העוקבת, נקודת הזמן לייחוס לצורך קביעת גובה התשלום תהיה גם כאן אמצע תקופת החשבון העוקבת.
על בעל הרשיון להגיש למנוי פירוט בכתב לגבי אופן חישוב דמי היציאה, תוך 14 יום מיום שהגיש המנוי בקשה למוקד שירות הלקוחות, או לאחראי לטיפול בתלונות ציבור של בעל הרשיון.
בנוסף, החל מה-31 בדצמבר ייכנס לתוקף התקן המלא שייקרא "גילוי נאות בחשבון הטלפון", בעקבותיו חברות התקשורת יחויבו לספק לצרכנים חשבון ברור ומפורט יותר.
בתאריך זה יידרשו החברות המספקות שירותי טלפוניה לצרף לחשבון מידע בענין תשלומים קבועים, תשלומים משתנים, חיובים חד-פעמיים, זיכויים והחזרים, וכן מידע אודות תוכנית התעריפים אשר בהתאם לתנאיה מחויב המנוי, לרבות פירוט התעריפים העיקריים שלה.
בנוסף, בחשבון יוצג בצורה גרפית או בכל דרך אחרת מידע אודות דפוסי השימוש של המנוי. כמו כן, יוצג בו פירוט תשלומים על פי סוגי שירותים, התפלגות דקות שיחה והודעות טקסט בתוך הרשת ומחוצה לה, וכן יוצג בחלק זה מידע על מידת ניצולו של המנוי את חבילת השירותים הכלולה בתוכנית התעריפים שבה הוא מנוי, לרבות חבילות שירותים הניתנות למנוי במסגרת התשלום הקבוע.
עד כה, החברות נדרשו לפעול על פי תקן ישראלי 5262, שהוכן על ידי מכון התקנים הישראלי. ברם, משום הניסיון שהצטבר בשנים האחרונות, עלה הצורך לקבוע כללים מפורטים יותר בעניין, הכוללים, בין היתר, דרישה להצגת נתונים שמפעילי שירותי הטלפוניה אינם מחויבים להציג כיום על פי התקן הקיים.