משרד התחבורה לא מאמין ליבואנית ב.מ.וו
לאחר שהופתעו לקרוא בידיעות אחרונות כי חברת קמור, יבואנית מכוניות ב.מ.וו לישראל, קיבלה מהיצרנית מכתב לפיו אסור להעניק שירות למכוניות המותג שלא נרכשו בארץ, החליטו במשרד התחבורה להגיב. אם קמור לא תחזור בה, יאפשרו במשרד התחבורה לייבא מכוניות ללא אישור ב.מ.וו
משרד התחבורה טוען כי המסמך שנשלח ליבואן ב.מ.וו ארצה על-ידי החברה בגרמניה, ובו נטען כי אינו רשאי להעניק אישורי שרות למייבאי מכוניות המותג באופן פרטי, הוזמן על-ידי היבואן. אם לא יחזור בו היבואן מהסירוב הגורף להעניק שירות למייבאי רכב באופן אישי, יאפשר משרד התחבורה בשלב ראשון ייבוא של 15 מכוניות, ללא קבלת אישורי שרות מהיבואן אלא רק מוסך מתמחה.
- ב.מ.וו נלחמת בייבוא האישי
כדאי להזכיר כי התנאי לקבלת רישיון ליבוא אישי של רכב לארץ, הוא בהמצאת אישור על נכונות הענקת שירות מטעם היבואן או מוסך מורשה. אפשרות נוספת היא להמציא אישור לאחריות בינלאומית, בה מחייב היצרן את כל הסוכנים והדילרים בעולם. בשנה האחרונה הגיעו לארץ מארה"ב 128 רכבי כביש-שטח מדגם X5, ועוד מספר עשרות מכוניות מדגמים אחרים של החברה.
כפי שפורסם בשבוע שעבר בידיעות אחרונות, חברת קמור - יבואנית ב.מ.וו - הודיעה כי קיבלה הוראה מהיצרן לא לתת יותר אישורי שרות לכלי רכב המגיעים לארץ ממדינות אחרות, ואינם מיועדים לשוק הישראלי. הנימוק: בכלי הרכב שמשווק היצרן לאזורים שונים בעולם, יש שוני ברכיבים אלקטרוניים שונים ובתוכנות ניהול המנוע. לפיכך קיים חשש שמכוניות שמגיעות מחו"ל - בעיקר מארה"ב - לא יוכלו לקבל כאן את השרות הנדרש, שכן ליבואן הישראלי אין תוכנות ומכשור מותאם למכוניות אלה. בעקבות כך אסרה קמור רכב גם על מוסכי השרות שלה, לתת אישורים כאלה ליבוא אישי מארה"ב.
עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, אמר כי בעקבות הוראה זו של קמור רכב, זומן מנהל החברה למשרד התחבורה כדי לתת הסברים. לדבריו, ההסברים שניתנו והמסמכים שהוצגו בפניו, ובפני מנהל אגף הרכב במשרד, אבנר פלור, לא שכנעו. ליבואן נמסרה על כן הודעה שההחלטה אינה מקובלת על המשרד.
"זה ניראה לנו כמכתב שהוזמן על-ידי היבואן" אמרו במשרד התחבורה, "ואנחנו לא מוכנים לקבל ניסיונות למנוע יבוא אישי של רכב לישראל בדרכים אלה, כל עוד לא בוצעה בשוק הרפורמה ביבוא שתאפשר ליבואנים מקבילים, להביא לארץ מכוניות ולהתחרות ביבואנים המסורתיים".
בעקבות כך הוחלט במשרד התחבורה לאפשר למי שירצה לייבוא מכוניות ב.מ.וו לישראל בייבוא אישי מארה"ב, או ממדינות אחרות לגביהן יסרב היבואן ומוסכי הרשת שלו לתת שרות, להסתפק באישור ממוסך מתמחה - מוסך שהתמחה בתיקון מכוניות ב.מ.וו, אך אינו נמנה על רשת מוסכי היבואן. כבר בימים הקרובים יינתנו 15 רישיונות ייבוא כאלה.
"אנחנו יודעים על יבואן נוסף שהזמין מכתב כזה מהיצרן", הוסיפו ואמרו במשרד התחבורה. "אם גם הוא או יבואנים אחרים ינסו לנהוג בדרך דומה, נאפשר לייבא גם מכוניות של אותם מותגים, עם אישורי מוסכים מתמחים בלבד", אמר יצחקי.