חיטה ושעורה: מי היה מאמין שזה כל-כך בריא
ריכוז גבוה של חלבונים, ויטמינים, סיבים, נוגדי חמצון, חומצות אמינו חיוניות, ברזל וסידן. חיטה ושעורה - הסיפור הבריאותי

במקרא, חג שבועות קשור לעבודת האדמה בארץ ישראל ולעונת הקציר. בשבועות, בני ישראל עלו לבית המקדש בירושלים כדי להביא את הביכורים מן החיטים - קציר החיטה. אז לפני שמוציאים את הגבינות מהמקרר, הנה מספר עובדות מעניינות אודות חיטה ושעורה.

 

החיטה

v החיטה היא אחד משבעת המינים בהם התברכה ארץ ישראל: חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר.

 

v חיטה היא דגן אשר נחשב לאחד הנפוצים ביותר בעולם, לצד התירס והאורז. במדינות רבות, בעיקר במזרח התיכון, נחשבת החיטה למרכיב מזון עיקרי.

 

v קיימים אלפי זנים של חיטה לשימוש חקלאי. הזנים השונים משמשים לייצור לחם, אטריות, עוגות, דייסות, אלכוהול וכן לייצור דלק ביולוגי. ישנו גם שימוש של חיטה בסוגים מסוימים של בירה.


תשתה כוס מיץ נבט חיטה? (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

v זרעי החיטה התרבותית אינם מתפזרים על ידי הרוח ולכן הפצתם נעשית על ידי האדם.

 

v חיטה נצרכת בדרך כלל כקמח, לאחר טחינת הזרעים וכמספוא לבהמות.

 

v ויטמינים ומינרלים בחיטה: ברזל, סידן, אשלגן, ויטמינים מקבוצת B, נוגדי חימצון, נתרן וסיבים תזונתיים.

 

v חיטה מכילה את חלבון הגלוטן. חולי צליאק רגישים לגלוטן ועל כן אינם יכולים לאכול מוצרי בצק המבוססים על חיטה. גלוטן הינו חלבון המצוי

גם בשעורה, בשיפון שיבולת שועל ובכוסמת. הגלוטן הוא למעשה "הדבק" של הקמח, אשר מאפשר את הפיכתו לבצק. הוא יוצר רשת הלוכדת את דו תחמוצת הפחמן, המשתחרר מהשמרים באפיה. אם מעוניינים לרדד את הבצק, חשוב לתת לבצק לנוח, על-מנת שרשת הגלוטן תהיה גמישה יותר.

 

v קמח מחיטה מלאה מכיל את גרעין החיטה השלם, כולל הנבט והקליפה. בקליפה, המכונה סובין, מצויים הסיבים התזונתיים, להם חשיבות רבה בתזונה ובמניעת מחלות. בנוסף גרעין החיטה השלם מכיל את הוויטמינים והמינרלים.

 

v הקמח הלבן, מכיל את הגרעין בלבד. הוא מכיל רק עמילן. העמילן הוא פחמימה עתירת קלוריות המשמשת כאנרגיה זמינה המתפרקת בקלות, נספגת במהרה בדם ומעלה את רמות הסוכר.

 

v מומלץ לצרוך לחם מקמח חיטה מלא העשיר בסיבים תזונתיים. הסיבים תורמים לויסות רמות הסוכר בדם – מאטים את ספיגת הסוכר לאחר ארוחה, ובכך מונעים עליה חדה ברמות הסוכר. סיבים תזונתיים מסייעים בהורדת רמות השומנים בדם ותורמים לתחושת שובע ולירידה במשקל.

 

v בשנים האחרונות, משמש נבט החיטה בקרב שוחרי הבריאות, ליצירת מיץ, בשל הריכוז הגבוה של חלבונים, ויטמינים, סיבים, נוגדי חמצון, חומצות אמינו חיוניות, ברזל וסידן.

 

v תרופות סבתא משמן נבט החיטה: מריחה על הקרקפת לטיפול בקשקשים ועל העור לטיפול בעור מגורה ובפסוריאזיס. ידוע בתכונותיו גם כמסייע בהקניית גמישות לעור - על כך יעידו נשים בהריון / במהלך לידה.

 

v המאכל בורגול עשוי מגרגרי חיטה מבושלת, שיובשה ונגרסה. ג'ריש הוא הגרסה הטחונה יותר של הבורגול.


 

השעורה

v שעורה הנכללת גם היא בשבעת המינים, נחשבת ל"נחותה" יותר במשפחת הדגנים ובימי קדם, לחם העשוי מקמח שעורה כונה "לחם עוני", דהיינו מזון לעניים ולבהמות.

 

v בשעורה יש את כל חומצות האמינו החיוניות, המרכיבות את החלבון השלם.

 

v ויטמינים ומינרלים בשעורה: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, אבץ, וויטמינים מקבוצת B, הכוללים גם חומצה פולית.

 

v בניגוד לחיטה, שעורה צומחת גם בתנאי בצורת שכן גרגיריה עמידים יותר ליובש ולחום. כמו כן, היא עמידה יותר למליחות הקרקע, אך רגישה יותר לעודפי מים בקרקע.

 

v השעורה מבשילה לפני החיטה - כבר בחודש במרץ. גרגרי השעורה הם גריסים וגריסי פנינה שהם גרגרי שעורה מקולפים. 

 

v שעורה מכילה ריכוז נמוך יותר של גלוטן ולכן בצק מגרגרי שעורה קשה מאד. זו הסיבה שבתעשיית הלחם משתמשים בקמח שעורה רק כתוספת.

 

v הלתת שבשעורה משמש ליצירת בירה. הבירה עשירה בפחמימות ולכן צריכת בירה באופן קבוע תורמת להשמנה.

 

v בארץ יש 6 מיני שעורה, אשר רובם נחשבים לעשבים שוטים, המשמשים כמספוא.

 

v השעורה ידועה בסגולותיה הרפואיות לטיפול בתחלואות, כגון כולסטרול גבוה, מחלות לב, טיפול בסרטן, טיפול בסוכרת ובלחץ דם. 

 

  • הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז לסוכרת "גפן מדיקל"

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה חיטה ושעורה: מי היה מאמין שזה כל-כך בריא
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שבועות
    תרצה חיטה לצד העוף? זה בריא
    צילום: ירון ברנר
    מרגילים את הילדים לשתות מים
    ynet ספיישל
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים