שתף קטע נבחר

טויוטה יאריס - עוד הילוך אחד

הקטנה במבחר של טויוטה עברה רענון של אמצע החיים, וזכתה למנוע חזק במקצת ותיבה רובוטית בעלת הילוך אחד נוסף. האם השינויים הופכים אותה טובה יותר? התשובה חד-משמעית

אחד המבחנים הגדולים ביותר של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, התחיל בשנת 2006. רגע לפני שהגיעה לכאן קורולה משפחתית עם תיבת הילוכים רובוטית, החלה היבואנית בשיווק היאריס החדשה, מכונית ראשונה בתולדות המותג בישראל, שהציעה תיבה מסוג זה. והסיכון היה גבוה: תיבות רובוטיות נחלו בארץ עד אותו זמן כישלון חרוץ, והקהל הפנה להן עורף. היאריס, עד אותה השקה, הייתה להיט מכירות אדיר ומבוקשת במיוחד בשוק המשומשות. האם תהרוס התיבה החדשה את ההצלחה המוכחת?

 

התשובה, למרבה צערה של היבואנית, הייתה חיובית. תיבת היאריס החדשה סבלה מתופעות מוכרות - זינוק מהוסס, העברת הילוכים לא חלקה ובעיות בתמרוני חניה איטיים, בעיקר במעלה או מורד הרחוב. לקוחות רבים שרכשו את היאריס מבלי להתנסות בתיבה החדשה, מצאו עצמם מאוכזבים ומתוסכלים. וכך, לאחר הצלחה מסחררת בשוק המקומי, מכרה טויוטה ב-2008 מאות בודדות מרבת המכר לשעבר. העובדה שתג המחיר צמח משמעותית באותו זמן, לא הועילה לה במיוחד.

 

אלא שעכשיו מציעה טויוטה שני פתרונות לבעיות השיווק. מכונית מעודכנת, תיבת הילוכים משופרת ותודות להטבת המיסוי הירוק, תג-מחיר נמוך באופן ניכר. האם זה מספיק כדי להחזיר אותה להובלה?


 

חיים חדשים?

רענון אמצע החיים שעברה היאריס השנה הוא עניין מקובל לגמרי בתעשיית הרכב. העיצוב נותר אמנם כמעט זהה, אבל שלוש שנים לאחר השקתה היא מצטיידת במנוע 1.3 ליטר חדש, עם 100 כ"ס במקום 87 בעבר. גם הסיבה העיקרית לצניחה במכירות טופלה - תיבת ההילוכים הרובוטית הוחלפה בתיבה חדשה, הפעם עם שישה יחסי העברה במקום חמישה.

 

כניסה לתא הנוסעים מגלה את אותה המכונית בשינויים קלים. הבולט שבהם הוא תוספת מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה בדומה לקורולה, פתרון לאחד הנקודות המטרידות עליהן דיווחנו במבחן הדרכים של 2006 - ידית בורר רחוקה מדי מהנהג. מאוחר יותר נגלה שהמנופים שימושיים למדי. תא הנוסעים ממשיך להציע שפע גדול במיוחד של תאי אחסון בשלל סוגים וגדלים, אך נקודת התורפה של היאריס - איכות החומרים - לא ממש שופרה.

 

היאריס היא מכונית שקטה ומעודנת. יחידת הכוח החדשה עומדת בציפיות, ומציעה פעולה חלקה ושקטה. עם זאת, שימו לב לביצועים. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש איטי יותר במפתיע, למרות תוספת הכוח והילוך. התחושה בהאצות ביניים טובה יותר, אך ההבדלים אינם דרמטיים בכל מקרה.


 

תיבת ההילוכים, שאמורה הייתה להציע חוויה מתקנת, לא עושה זאת. ההיפך הוא הנכון. לאחר מספר שנים של תלונות על פעולת התיבה, מותר היה לקוות כי טויוטה תשפר את המצב. אכן, לאחר תקופת הסתגלות אפשר לצמצם את הטלטלה באמצעות בחירת הילוכים ידנית עם המנופים, או (ובשילוב) הורדת הרגל מדוושת המצערת בזמן החלפת הילוך. על עובדה אחת אין עוררין. התיבה הזו רחוקה שנות אור מתיבות רובוטיות עם מצמד כפול, אינה המצטיינת בין מתחרותיה ולבטח פחות משכנעת מתיבה אוטומטית "מיושנת". וכן, היא עדיין מאפשרת ליאריס לגלוש לאחור בזינוק בעלייה, אין לה הילוך חניה ושימוש במצב אוטומט מבלי להתאים את סגנון הנהיגה, אינו מומלץ.

 

מלבד התיבה, ליאריס מספר מגרעות קלות נוספות בתא הנוסעים. מתג מחשב הדרך עדיין רחוק מהנהג, ותפעולו אינו נקי מבאגים. המושבים הקדמיים טובים לנסיעה עירונית, אך מתחילים להכאיב בנסיעה ארוכה. ולבסוף, האבזור הבטיחותי. היא מציעה אמנם - סוף-סוף - בקרת יציבות תקנית, אך נמכרת אצלנו עם ארבע כריות אוויר בלבד, במקום שבע כפי שנבחנה - בהצלחה יתרה - על-ידי Euro NCAP. אגב, הגרסה הידנית מבישה מבחינה זו, עם שתי כריות אוויר בלבד ואבזור מותרות דל.

 

מנגד, היאריס מצטיינת בפעולה שקטה בנסיעה בינעירונית, כמו-גם בעירונית. המרווח בתא הנוסעים נדיב למכונית כה קטנה, וזו נקודת זכות נוספת. עם נתון אורך של 378.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 246 ס"מ, היאריס מציעה ממדים צנועים יחסית, אשר נעזרים בכושר תמרון מעולה והיגוי קל ומדויק, ההופכים אותה לבת לוויה מוצלחת במיוחד בתוך העיר, שם גם נוחות הנסיעה טובה.


 

6 זה יותר מ-5?

היאריס המחודשת לא עברה מהפיכה, אך שודרגה במספר תחומים. המנוע אכן מעודן מבעבר, ויחד עם תיבה רובוטית חדשה הוא מפגין חסכנות מרשימה בדלק - קרוב ל-14 ק"מ לליטר בתנאי מבחן מאומצים למדי. יש לציין בנוסף כי היאריס היא גם אחת המכוניות הידידותיות ביותר לסביבה בישראל - עם פליטת CO2 ממוצעת של 119 גרם לק"מ בלבד.

 

אלא שהתיבה הרובוטית - איך שלא מביטים בכך - פוגעת בחבילה. וגם אם ניתן להסתגל אליה, כל מעבר למאזדה 2 או סוזוקי סוויפט בעלות תיבה "פשוטה", יגרור אחריו אנחות רווחה מקהל היעד של הסופר-מיני המודרנית. וכך קורה שאפילו עם תג-מחיר מאוד אטרקטיבי של 99,000 שקל, היא עדיין צריכה להילחם על מקומה, במקום להוביל את הקטגוריה.

 

לכן עד שתגיע בעתיד יאריס עם תיבה כפולת-מצמד, או תחזור כמו הקורולה לתיבה אוטומטית, היא לא תוכל לשחזר את ההצלחה של הדור הראשון. וזה חבל, כי מגיע לה להיות להיט מכירות.


טויוטה יאריס

טויוטה יאריס
שם יצרן ודגם טויוטה יאריס
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח 1,329 סמ"ק
הספק מרבי 100 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 13.5 קג"מ ב-3,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, שישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 378.5 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 153 ס"מ
בסיס גלגלים 246 ס"מ
משקל 1,080 ק"ג
נפח תא מטען 272 ליטר
0-100 קמ"ש 13.4 שניות
מהירות מרבית 175 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 19.6 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 119 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק שלוש
מחיר 99,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 4 (קדמיות, צדיות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחנה במפרט הישראלי*

* היאריס נבחנה באירופה עם שבע כריות אוויר, לעומת ארבע בלבד בישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היאריס המחודשת
השיפור מספיק?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים