נוסטלגיה: המשחקים שעשו את שנות ה-90
בניגוד למצב היום, בו עיקר המשחקים שיוצאים לשוק הם משחקי פעולה, קאז'ואל ומשחקי רשת למינהם, בתחילת שנות התשעים שלטו ביד רמה בתעשייה משחקי האסטרטגיה. שי זלדיס נזכר בהם בכתבה הראשונה בסדרה
בשנים האחרונות מצטרפות לשורות הגיימרים ברחבי העולם אוכלוסיות חדשות, בין השאר נשים, מבוגרים וזקנים, שמשחקים יותר מאי פעם. אך עד לא מזמן הרכב אוכלוסיית הגיימרים היה בראש ובראשונה ילדים ונוער בני 5 עד 21.
בתור מי שבילה את שנות ילדותו השמחות מול מסך המחשב, חשבתי לנסות למנות כמה מהמשחקים החשובים ומגדירי התעשייה של שנות ה-80 וה-90 המוקדמות, כך שמי מכם שלא נולד או לא שיחק במחשב אז יוכל להנות מהם גם היום.
רבים מהכותרים המוזכרים כאן כבר הפכו ל-Abandonware - תוכנות שמותרות לפרסום והפצה חופשית, בדרך כלל מאחר שהמפתחות או המפיצות שלהם נסגרו או ויתרו על זכויות הקניין שלהן. אפשר להוריד את חלק מהמשחקים ממגוון אתרים המוקדשים למשחקים ישנים ברחבי האינטרנט.
על משחקים אחרים עדיין חלות זכויות יוצרים ואפשר להוריד אותם באופן חוקי רק בתשלום (בדרך כלל מדובר במחירים זולים במיוחד, של דולרים בודדים). בכל אופן, אתם מוזמנים להציץ לשנותיה המוקדמות של תעשיית המשחקים המודרנית, ולהנות מהאבות הרוחניים של לא מעט מהמשחקים שיוצאים היום.
אסטרטגיה- נצחון הוא בפרטים הקטנים
בניגוד למצב היום בו עיקר המשחקים שיוצאים לשוק הם משחקי פעולה, קאז'ואל ומשחקי רשת למינהם, בתחילת שנות התשעים שלטו ביד רמה בתעשייה משחקי האסטרטגיה. בחרתי להתמקד בשלושה משחקים שמייצגים את שלושת ענפיה העיקריים של סוגת האסטרטגיה:
את ז'אנר האסטרטגיה ה"גבוהה" מייצג Civilization של Sid-Meiers, שנבחר לאחד ממאה המשחקים המשפיעים בכל הזמנים, ואם תשאלו אותי מקומו מובטח גם בעשרת הראשונים. המשחק המבריק יצא בשנת 91 ואפשר לשחקנים לשלוט לראשונה בתרבות שלמה- מרגע היווצרה בשנת 4000 לפני הספירה, דרך מסעות כיבוש והתפתחויות טכנולוגיות, בניית ערים ודיפלומטיה עם השכנים ועד לשנת 2100 לספירה בה נגמר המשחק בכיבוש החלל והקמת מושבה ראשונה באלפא סנטאורי.
המשחק לא רק הקפיץ את סיד מאיירס למעמד של אגדה בעולם פיתוח המשחקים, הוא גם הציג לראשונה ממשק DOS מורכב מספיק כדי לנהל עשרות ערים ויחידות צבאיות. כבונוס, המשחק הכיל כמה מאות דפי מידע היסטוריים על הטכנולוגיות, המבנים והיחידות הזמינות במהלך המשחק, ובתור ילד אני זוכר את עצמי לומד לא מעט על התפתחות התרבות האנושית דרך המשחק.
נלחמים בחייזרים
למעוניינים באסטרטגיה בקנה מידה קצת יותר קטן אני רוצה להציע את UFO: Enemy Unknown משנת 1993, מאבות משחקי האסטרטגיה בתורות. המשחק מתאר את מערכת ההגנה הנואשת על כדור הארץ מכוחות חייזריים שפולשים במטרה לשעבד את האנושות, מנקודת המבט של מנהל סוכנות ההגנה החדשה- X-Com, שמטרתה להלחם באיום.המשחק מחולק לשני חלקים עיקריים - חלק הניהול מתבצע בזמן אמת ובו שולטים בבסיסי הכוח, חימוש החיילים, מחקר ופיתוח, הקמת בסיסים חדשים וכמובן פוליטיקה. הקרבות עצמם מתנהלים בתורות בהם שולט השחקן בכוח קטן של חיילים שנשלח למגר חייזרים שנחתו, בסיסי אויב וחוצנים שהעזו לתקוף עיר אנושית. גם היום אין הרבה משחקים מאוזנים וממכרים כמו UFO, והוא מומלץ בחום, במיוחד מכיוון שישנן גרסאות שלו המותאמות ל-Windows.
מקום חם בלב אני שומר למשחק נוסף מ-93, Syndicate, משחק אסטרטגיה סייברפאנקי שבדומה ל-UFO מתחלק לשניים, רק שחלק הקרב הטקטי מתבצע בזמן אמת ובשליטה בארבעה סוכנים בלבד. המשחק מתאר מאבק בין תאגידים לא כל כך חוקיים המשתמשים בלוחמים חצי אנושיים וחצי מכניים על מנת להשיג יתרון תחרותי או להשבית מתחרים.
במהלך המשחק תחקרו ותגלו עשרות שיפורים לכלי הנשק ולשתלים הביוניים של סוכניכם ותבצעו משימות יותר ויותר מסוכנות ומסובכות, מהתנקשות לשוד, מגניבת מכוניות לחיסול מתקנים סודיים. יחסית לתקופתו Syndicate היה מרהיב מבחינה גרפית, והוא אחד מהמשחקים הראשונים ששילבו אנימציות דינמיות במסכי שליטה "קפואים".
האב הרוחני - Dune
אחרון חביב לחלק הראשון של כתבה זו, מי אם לא Dune 2, אביהם הרוחני של משחקי האסטרטגיה בזמן אמת המודרניים שיצא בשנת 92. המשחק מבוסס באופן רופף על סדרת ספרי המדע הבדיוני של פרנק הרברט ומתאר עתיד רחוק בו האנושות פזורה לאורך ולרוחב אמפריה גלקטית שמרכזה בחולית, כוכב מדבר שכוח אל ומוכה תולעים שמהווה את המקור האחד והיחיד ל-Spice, או Melange, סם מאריך חיים טבעי והמטבע החשוב בגלקסיה.אל כוכב המדבר הנידח נשלחים כוחות של שלושה בתי אצולה גלקטיים גדולים על מנת להפיק את הסם ולהשתלט על טריטוריות של השכנים, ובמהלך המשחק כל השלושה ישקיעו משאבים הולכים וגדלים וטכנולוגיות מתקדמות יותר ויותר כדי לנצח במלחמה. Dune 2 היה הלכה למעשה הראשון שאפשר שליטה בזמן אמת, בלי תורות או הפסקות, בשדה קרב שמכיל כמה עשרות יחידות ובניינים. בשילוב הרקע הסינמטי שכלל תולעי חול, לוחמי מדבר מקומיים ופוליטיקה חללית יצר עולם צבעוני וממכר.
כל ארבעת משחקי האסטרטגיה האגדיים האלה זכו לגרסאות מותאמות Windows, חלקם על ידי מעריצים (Dune 2, Syndicate) והאחרים פרי פיתוח של החברות המקוריות או צאצאיהן החוקיים מבחינת קניין רוחני. אם הצלחתם להסתקרן מהנגיעה בעבר, אתם מוזמנים להצטרף בשבועות הקרובים להמשך סדרת הכתבות, שתציג סקירות קצרות של עוד משחקים ממציאי או משני ז'אנר מהשנים המוקדמות של התעשיה.
- עוד על משחקים (ישנים וחדשים) ב"זמן ynet"
