הכי מטוקבקות
    הילד מתקשה בלימודים? אולי הוא לא רואה טוב
    הוא הופך אותיות, היא מתקשה לזכור מספרים? ילדים רבים מתקשים בלימודים פשוט כי הם לא רואים טוב: מהן בעיות הראייה החבויות, כיצד תדעו אם גם ילדכם סובל מהן, וגם - טיפים להתאמת משקפיים לילדים

    ילדים רבים, החל מהגיל הרך, מתקשים בצורה זו או אחרת בלימודיהם. אחד מגורמי הקושי הוא בעיות ראייה. ההערכה היא כי בין 10% עד 15% מכלל הילדים בגיל בית הספר סובל מבעיות ראייה משמעותיות, המשליכות על הישגיהם הלימודיים ואף על התנהגותם. מתוכם, לפי איגוד האופטומטריסטים בארה"ב (AOA)

    ואיגוד עמית בבריטניה, בין 30% ל-60% מאלה - סובלים מלקויות למידה הנגרמות כתוצאה מבעיות ראייה. מרביתם של הילדים האלה עברו בהצלחה את בדיקת ה-6/6 השנתית, המתייחסת ליכולת הילד הנבדק לקרוא אותיות ממרחק 6 מטר. בדיקה זו אינה בוחנת היבטים בראייה הנדרשים לקריאה. חשוב להבין כי ראייה היא יותר מהיכולת להסתכל על אותיות ממרחק מוגדר.

     

    אבחון מקצועי של לקות ראייה נותן מענה לבעיה ותשובה לשאלה שהורים ומורים שואלים תדיר - הילד חכם, מוכשר, מתבטא ברהיטות וניכר שהוא מבין את החומר - אז למה הוא נכשל? פעמים רבות, שורש הכישלון טמון בבעיות ראייה חבויות, שאינן ניתנות לאבחון בבדיקת הראייה השגרתית.

     

    יעילות מול עיבוד: קטגוריות הראייה

    בעיות הראייה נחלקות לשתי קטגוריות רחבות: יעילות הראייה ועיבוד הראייה. ביעילות הראייה אנחנו מדברים על בעיות של קוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמטיזם, בעיות במיקוד, מעקב ופעילות מתואמת של שתי העיניים. יש לציין כי לילדים בעלי קוצר ראייה יש נטייה לקרוא היטב אלא שאין זה בהכרח מעיד על העדר בעיות נוספות.

     

    כשאנחנו מדברים על בעיות בעיבוד הראייה, אנו מתייחסים לבעיות הקשורות ביכולתו של הילד להבין את המידע הראייתי שהוא מקבל. הן כוללות בעיות בצידיוּת, כיווניות, תפיסת צורות, זיכרון ראייתי ואינטגרציה מוטורית ראייתית.

     

    רוב בעיות ההפרעה ביעילות הראייה מתגלות בכיתות האמצעיות, לעומתן, בעיות בעיבוד הראייה נוטות לפגוע בלמידה אצל ילדים בכיתות נמוכות ואף בגן. ההוראה לילדים עם בעיות בעיבוד ראייה אינה קלה מכיוון שהם מתקשים בהבנה ובתפיסה של עקרונות ורעיונות בסיסיים.

     

    אבחנו את הילד  - האם יש לו בעיית ראייה?

    הטיפול לתיקון בעיית ראייה כולל משקפיים, אימוני ראייה או שילוב בין שניהם. 85%-90% מהסובלים מבעיות ראייה מטופלים ביעילות במשקפיים, היעילים באופן כללי לקוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם. לגבי שאר ה-10%-15% יש צורך באימוני ראייה. גישה זו כוללת סידרת טיפולים תוך שימוש באביזרים מיוחדים וביצוע תרגילים תחת השגחה צמודה.

     


    תסמינים המעידים על בעיות בראייה

    תסמינים שיכולים להעיד על בעיות בראייה
    מצב תסמינים
    בעיות בכיווניות ובצידיות: התפתחות גרועה של מודעות לימין/שמאל 1. בעיות בהבדלה בין ימין ושמאל

    2. קריאה בשני הכיוונים: ימין-שמאל או שמאל-ימין

    3. היפוך אותיות ומילים

    4. קושי בכתיבה ובזיכרון של אותיות ומספרים

    ליקויים בתפיסת צורות:

    חוסר יכולת להבדיל בין צורות שונות

    1. בילבול בין דברים דומים וצורות עם הבדלים קטנים

    2. טעויות במילים עם התחלות דומות

    3. אי זיהוי אותה מילה כאשר היא חוזרת באותו עמוד

    4. אי זיהוי אותיות או צורות פשוטות

    5. אי הבדלה בין הרעיון העיקרי לבין פרטים שוליים

    6. קושי בלמידת האלף-בית, בהבנת עובדות מתמטיות ובהבנת תפיסות בסיסיות במתמטיקה של גודל, עוצמה ומיקום.

    ליקויים בזיכרון ראייתי:

    חוסר יכולת לזכור מראות

    1. קושי ביצירת תמונה חזותית מתוך קריאה

    2. קושי בהבנה

    3. קושי בלמידת חומר חדש. איות שגוי

    4. קושי לזכור מידע המוצג חזותית

    5. קושי בביצוע משימות המצריכות יותר משלב אחד

    6. קושי בהבנת רעיונות מתמטיים

    7. קושי באיות ובזיהוי אוטומטי של מילים.

    ליקויים באינטגרציה ראייתית של תנועה:

    חוסר יכולת לעבד ולשחזר עצמים נראים באמצעות כתיבה או ציור

    1. כישורי כתיבה וציור מרושלים

    2. העדר יכולת לרווח בין אותיות או להתמיד באותה שורה

    3. קושי בהעתקה

    4. שימוש רב במחיקות

    5. יכולת להגיב בעל-פה אך לא בכתב

    6. הבנת החומר הנלמד, אך כישלון בבחינות

    קוצר ראייה: חוסר היכולת לראות דברים בבירור 1. כיווץ עיניים

    2. התקרבות ללוח

    רחוק ראייה: חוסר היכולת לראות בבירור דברים קרובים 1. שיפשוף עיניים

    2. עיניים דומעות

    3. תלונות על ראייה מטושטשת

    אסטיגמטיזם: מצב זה גורם לראייה מטושטשת של עצמים קרובים ומרוחקים 1. שפשוף עיניים

    2. עיניים דומעות

    3. תלונות על ראיה מטושטשת

    הפרעה בתיאום בין העיניים: (ראייה דו-עינית) מגוון מצבים בהם העיניים נוטות לנדוד פנימה, החוצה או מעלה 1. לעיתים הראייה כפולה

    2. עצימה או כיסוי עין אחת

    3. תלונה על אותיות או מילים זזות

    4. איבוד מיקום

    5. חוסר ריכוז

    6. שפשוף עיניים

    7. עיניים דומעות

    8. תלונה על ראייה מטושטשת

    9. קושי בהבנת הנקרא

    הפרעות מיקוד:

    היכולת לכווץ או לשחרר את שרירי ההתמקדות לרחוק ולקרוב

    1. ראייה מטושטשת במעבר מהסתכלות בלוח אל הספר ומהספר ללוח

    2. אחיזה קרובה מאוד של דברים

    3. כאבי ראש בזמן קריאה

    4. עייפות לקראת סוף היום

    5. חוסר ריכוז

    6. שפשוף עיניים

    7. עיניים דומעות

    8. תלונה על ראיה מטושטשת

    9. קושי בהבנת הנקרא.

    הפרעות בתנועות מעקב: פגיעה ביכולת לסרוק לאורך שורה מודפסת ולהזיז את העיניים מנקודה אחת בחלל לאחרת 1. הזזת ראש מרובה בזמן קריאה

    2. איבוד מיקום בקריאה לעיתים תכופות

    3. דילוג על שורות בזמן קריאה

    4. שימוש באצבע לשמירה על המיקום

    5. קושי בהבנת הנקרא

    6. תשומת לב לזמן קצר.

     

     

    איך תתאימו משקפיים לילדים?

    האופטומטריסט שלום מרום, יו"ר מועצת האופטומטריסטים בישראל, מנדב כמה טיפים להתאמה טובה לילד הסובל מבעיות ראייה:

     

    1. הגיל שאפשר להתחיל: בדיקות העיניים עד גיל 6 צריכות להיעשות על ידי רופא עיניים מומחה לטיפול בילדים. מומלץ לערוך את בדיקת העיניים הראשונה כבר בגיל חצי שנה, זאת מכיוון שהמערכת הראייתית של הפעוט גמישה יותר לשינויים. כך, במידה שמתגלה בעיית ראייה, הטיפול בה הוא בעל סיכויי הצלחה גבוהים יותר. הבדיקה השנייה מומלצת בגיל שנתיים-שלוש, ולאחר מכן - לפני הכניסה לבית הספר.

     

    2. עזרו להם: פעמים רבות הילדים אינם מודעים לבעיה בראייה ולכן אינם מתלוננים, ואילו ההורים מניחים שהכל בסדר. בעיות ראייה אצל ילדים אינן פשוטות לזיהוי, בעיקר לעין לא מקצועית. אך קיימים סימנים מקדימים היכולים להעיד על חשש לבעיה והצורך לפנות לבדיקה מקצועית:

     

    • פזילה: הינה בעיה הנראית לעין הדורשת התייחסות מקצועית. צריך לשים לב בעיקר "לבריחת" האישון החוצה או פנימה, כשהילד ממקד את מבטו לעבר חפץ או דמות.
    • איך הוא משחק? האם הוא מקרב חפצים יותר ממרחק סביר לכיוון העיניים, או נתקל בחפצים ובעצמים? כמו כן, כדאי לשים לב כיצד הילד מתמודד עם פעילויות הדורשות קשר עין- יד, כמה קרוב הוא יושב מול מסך הטלוויזיה או המחשב ועוד.

     

    3. איך תבחרו משקפיים מתאימים? ראשית, חשוב לבחור מסגרת חזקה המתאימה לתווי הפנים של הילד, עם עיניות המכסות את כל גודל העין. חשוב כי למסגרת יהיה אפון אורתופדי שישב על האף בנוחות מקסימלית ושמוטות המשקפיים יהיו באורך המתאים גמישים ובעלי קפיצים, עם סופיות שתופסות את היקף האוזן מאחור.

     

    חשוב שהמסגרת תהיה עשויה מחומר קל כמו פלסטיק, מתכת אל-חלד או טיטניום שלא יגרום לאלרגיה. חשוב להקפיד שהעדשות יהיו מפלסטיק או פוליקרבונט. כמו כן, חשוב מאוד להתאים את העדשות הנכונות למספר של הילד. שימו לב גם להיבט האסתטי: כדאי לרכוש מסגרת צבעונית עם דמויות שהפעוט אוהב כדי שירצה להרכיב אותם וירגיש איתם נוח.

     

    4. אחסון המשקפיים: חשוב להצטייד בנרתיק קשיח על מנת שניתן יהיה לשמור על המשקפיים כהלכה, ולא יינזקו אם הנרתיק נופל.

     

    5. סביבה תומכת: התמיכה חשובה לילד, ותעודד אותו להרכיב את המשקפיים. 

     

     

    הכותב הוא חבר במועצת האופטומטריסטים, מרצה לראייה דו-עינית ומומחה לשיקום נוירואופטומטרי של נפגעי-ראש
    לפנייה לכתב/ת
      קישורים ממומנים
       תגובה חדשה
      הצג:
      כל התגובות לכתבה הילד מתקשה בלימודים? אולי הוא לא רואה טוב
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      חושבים 6/6
      מסגרת קלה וסביבה תומכת
      צילום: ויז'ואלפוטוס
      ynet ספיישל
      מחשבוני בריאות
      פורומים רפואיים