שתף קטע נבחר

דו"ח: ירידה בשיעור היכולים להתקבל לאקדמיה

משרד החינוך ממשיך לפרסם דו"חות החושפים את ההידרדרות בבתי הספר: הפעם מדובר בירידה בכמות הזכאים לבגרות המאפשרת קבלה לאוניברסיטאות. מהנתונים עולה עוד כי המסלול החקלאי נמחק כמעט לחלוטין מבתי הספר וכי הבנות ממשיכות להגדיל את הפער מהבנים בהישגים

התלמידים אולי זכאים לבגרות - אך שיעורם של אלה היכולים להתקבל עם בגרות "איכותית" ללימודים גבוהים - נמצא בסימן ירידה. 87% מבוגרי התיכונים ב-2008 מחזיקים בתעודת בגרות "איכותית" שתאפשר להם להתקבל לאוניברסיטאות - כך עולה מדו"ח שפרסם אמש (יום ג') משרד החינוך על תוצאות הבגרויות אשתקד.

 

מדובר בשיעור הנחשב נמוך, והוא מהווה ירידה מהישגי השנים הקודמות. לנתון זה יש להוסיף את בני הנוער שנשרו ממערכת החינוך ואת כמות התלמידים הגדולה שסיימה תיכון ללא בגרות (59.74% יהודים ו-31.94% בלבד מהערבים היו זכאים ב-2008 לבגרות).

 

בקרב מקבלי תעודות הבגרות קיים פער גדול גם בין המגזרים: 88% מהבוגרים במגזר היהודי זכאים לתעודה איכותית, 81% במגזר הערבי, 74% במגזר הדרוזי ורק 67% בבוגרי התיכונים במגזר הבדואי יוכלו להתקדם ללימודים גבוהים.

 

מנתוני משרד החינוך עולה כי ב-2008 חולקו בישראל 51,666 תעודות בגרות,

מהן 85% ליהודים, 12% לערבים וכ-3% לבדואים ודרוזים. מספר יחידות הלימוד הממוצע של התלמיד הישראלי עמד אשתקד על 27.6 ומספר מקצועות הלימוד - 9.2 לתלמיד. כשליש מהתעודות מורכבות ממספר נמוך של יחידות לימוד (20-25), כרבע מהן כוללות 26-28 יחידות, וכ-41% כוללות 29 יחידות לימוד ומעלה.

 

נתון מעניין נוגע למספר היחידות הממוצע בתעודת הבגרות של הזכאים. כאן עולים ההישגים של המגזר הערבי והדרוזי על אלה של המגזר היהודי. תעודות הבגרות של הערבים ודרוזים כוללות 29.4 ו-29.3 יחידות לימוד בהתאמה, בעוד שבמגזר היהודי הן כוללות 27.3 ואילו במגזר הבדואי 26.5 יחידות לימוד.


 

החינוך החקלאי הולך ונמחק

נתון מדאיג במיוחד נוגע לחינוך החקלאי, שפשוט הולך ונמחק מהמפה. ב-2008 ניגשו לבגרות בלימודי חקלאות רק 1% מהניגשים בכלל המסלולים (חקלאי, טכנולוגי, עיוני). מבין הניגשים לבגרות חקלאית רק 42% נמצאו זכאים לתעודה - ירידה של 6.8% ביחס ל-2007 וירידה של 10% ביחס ל-2006. בין שלושת המסלולים מוביל החינוך העיוני, אליו ניגשים 63% מהתלמידים, ואחריו החינוך הטכנולוגי עם 36% מהניגשים לבגרות. ממוצע הזכאים לתעודה בשני המסלולים האלה הוא 60.8% ו-36% בהתאמה.   

 

בכל הנוגע להבדלים בין הלומדים בזרם הממלכתי לבין הזרם הדתי, עולה כי התלמידים בראשון מצליחים יותר ואילו בשני לומדים יותר. 90% מבוגרי הזרם הממלכתי היו זכאים ב-2008 לתעודה איכותית, לעומת 86% מהלומדים בזרם הדתי. עם זאת מספר יחידות הלימוד הממוצע של בוגרי הזרם הדתי גבוה יותר מזה הממלכתי (30.7 לעומת 26.4) וזה המצב גם במספר מקצועות הלימוד (9.6 לעומת 9.2).


 

ומה בנוגע לציונים בבחינות? מסתבר שהמקצועות שבהם הישראלים מתקשים ביותר הם אזרחות וערבית לערבים. 88.7% מהתלמידים שניגשו לבגרות באזרחות ב-2008 עברו אותה בציון העולה על 55. רק 77.3% מהניגשים לבחינה בערבית לערבים קיבלו ציון עובר. 

 

הבנות מצליחות יותר

במקצועות אחרים אחוזי ההצלחה גבוהים יותר: צרפתית 99.4%, ערבית ליהודים 99.1%, ביולוגיה 98.7%, מדעי החברה 98.2%, אנגלית 97.9%, פיזיקה 97.7%, הבעה עברית (מגזר יהודי) 97.5%, מתמטיקה 97.3%, כימיה 96.5%, היסטוריה 94.3%, גיאוגרפיה 93.3%, מכניקה הנדסית 92.8%, ספרות (מגזר יהודי) 92.7%, תנ"ך (מגזר יהודי) 90.2%.

 

מנתוני משרד החינוך עולה עוד כי הפער בהישגים בלימודים בין בנות לבנים

רק הולך וגדל לטובת בנות המין היפה. 60.8% מהבנות היו זכאיות לבגרות ב-2008 לעומת 50.7% בלבד מהבנים. עם זאת, יש לציין כי גם הבנים וגם הבנות רושמים ירידה בזכאות לבגרות זו השנה השלישית ברציפות. הבנות מובילות על הבנים גם בנתיב הטכנולוגי, שנחשב בעבר ל"נתיב גברי". 52.7% מהן היו זכאיות ב-2008 לבגרות לעומת 44.1% מהבנים.

  

את ההבדל בין הבנים לבנות ניתן לראות גם ברמת ההצטיינות. במתמטיקה למשל אחוז המצטיינים ב-2008 היה 43.6%, מתוכם 39.3% בנים לעומת 47.1% בנות. באנגלית מצטיינים רק 38.2% מהתלמידים (ירידה זו השנה השלישית ברציפות), בספרות 22.7%, היסטוריה (ליהודים) 27.3%, ביולוגיה 45.8% ובפיזיקה 50.4% מצטיינים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בחינת בגרות (ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים