שתף קטע נבחר

מהגלבוע לבית שאן - טיול בעקבות המלך שאול

דמותו של המלך משכמו ומעלה, אך הנחבא אל הכלים, היא מהמרתקות במקרא. סיור המתחיל בתל יזרעאל, נמשך בגלבוע ובהר שאול ומסתיים בבית שאן, עוקב אחר ימיו האחרונים של המלך הראשון לבית ישראל

הגלבוע ובקעת בית שאן היו עדים להתרחשויות חשובות בעברו של עם ישראל: מלחמת ברק ודבורה נגד חיל סיסרא התחוללה בעמק יזרעאל הסמוך; גדעון בן יואש אסף את חילו ובחר מתוכו במעיין חרוד 300 "מלקקים"; גדעון היכה את מחנה מדין אי שם בין גבעת המורה להר תבור; אולם נראה כי הסיפור הדרמטי מכולם הוא הקרב האחרון של שאול בפלשתים, הקרב שבו מצאו המלך ובניו את מותם.

 

האם מציג המקרא דמות טראגית משאול? המלך הראשון של ישראל, שיצא לחפש אתונות ומצא עצמו במקום הנכון ובזמן הנכון כדי להימשח למלוכה. אדם שמשכמו ומעלה, גיבור ולוחם ללא חת, ומצד שני נחבא אל הכלים. מלך אידיאלי של ראשית המלכות, שבסופו של דבר מגלם הבטחה שהוחמצה, דמות מכמירה, מצמיתת לב. המקרא צידד במלך דוד והציג אותו, על כל מעלליו, כשליט הטוב לעם. יהודי הגולה, שקראו ושיננו את התלמוד והגמרא, חלמו אודות המלך האדמוני שהרחיב את גבולות ממלכתו לאין שיעור. ודווקא המתיישבים של ימי שיבת ציון והציונות, שפנו עורף לבית אביהם, שבו אל התנ"ך וגילו מחדש את דמותו הרומנטית של המלך שאול.


מות שאול. מתוך תחריט עץ של האמן אברהם בלומארט, 1752  

 

הטיול

אופי הטיול: נסיעות ברכב פרטי וביקור באתרים.

משך הטיול: יום שלם.

 

התחנה הראשונה במסלול היא תל יזרעאל. כדי להגיע לכן ייסעו הבאים ממרכז הארץ בכביש הסרגל. כאן יש לפנות מזרחה בצומת הסרגל (כביש 675), ולנסוע בו כ-10 ק"מ. התל ניצב מצפון לכביש, ליד סימן ק"מ 10.

 

מהתל נערוך תצפית על חלקו המזרחי של עמק יזרעאל וניזכר בסיפור המקראי על נבות היזרעאלי וכרמו, שנגזל על ידי המלך אחאב, בעצת אשתו איזבל (מלכים א', כ"א). מראש התל יורד שביל ברור ומשולט בסימון שבילים בצבע כחול, עד לחורשת האקליפטוסים הבולטת בשדות המעובדים, שם נמצא עין יזרעאל. רכב פרטי יכול להגיע עד לחניון שבחורשה, אם ייסע בדרך העפר המסתעפת מהכביש הראשי (675), מרחק נסיעה של 500 מטרים. לאחר גשם הדרך נעשית בוצית ובלתי עבירה.

 

החניון שבחורשת האקליפטוסים שבתל יזרעאל הוא מקום אידיאלי לארוחה. במקום נובע מעיין, ובימים חמים מומלץ לנצל את הזמן כדי לבלות בתוך נקבות הבטון שלו, ולזחול דרכן החוצה. המעיין נובע בתוך הנקבות וגובה המים בהן אינו עולה על 20 ס"מ.


נוף מתל יזרעאל (צילום: פנינה לבני) 

 

מתל יזרעאל ניסע מעט מזרחה ומיד נפנה ימינה לדרך נוף גלבוע. הדרך משולטת היטב ורצופה חניונים, נקודת תצפית ומסלולי הליכה קצרים. תחנתנו הראשונה בגלבוע היא הר שאול, אחת הפסגות המנציחות את המלך שאול. גבעת יהונתן, הר אבינדב והר מלכישוע מנציחים את שלושת בניו של המלך, הר אבנר והיישוב גן-נר מזכירים את אבנר בן-נר, שר צבאו של שאול. הר גיבורים נקרא לזכרם בני משפחת המלוכה שנפלו על ההר.

 

מהר שאול ניתן לזהות בקלות את תל יזרעאל ואת הכפר סולם, למרגלות גבעת המורה, המזוהה עם שונם המקראית. זה המקום המתאים לקריאת הפרק הדן בהיערכות צבאות ישראל ופלשתים, כפי שהיא מוצגת בספר שמואל א', כ"ח 4: "ויקבצו פלשתים ויבואו ויחנו בשונם ויקבץ שאול את כל ישראל ויחנו בגלבוע" . לפי גרסה זו, יזמו הפלשתים את המערכה, ובתגובה ארגן שאול את צבאו בגלבוע. גרסה זאת נראית מתאימה יותר ליחסי הכוחות בין ישראל והפלשתים. שאול חשש מאוד מתוצאות הקרב. למרות שכל חייו נלחם במגידי עתידות ומעלים באוב, הוא פנה לעזרתה של ידעונית מעין דור (שמואל א', כ"ח 7). את מקומה עין דור, כיום חורבות אינדור, לא ניתן לראות מהר שאול. הכפר שוכן בין גבעת המורה והר תבור, שני הרים שנראים מכאן היטב.

 

רק כאשר היה ברור לשאול כי כוחותיו של דוד לא יתקפו אותו בהרי בנימין, יכול היה לקדם את כל כוחותיו במהירות לעין יזרעאל שלמרגלות הגלבוע, עוד לפני שהתנהל לשם לאיטו הכוח הפלשתי הכבד מאפק.


מבט מהגלבוע לעמק יזרעאל (צילום: אוהד יתום)

 

היזמה האסטרטגית לתקוף הייתה אמנם של הפלשתים, כפי שכתוב בפרק כ"ח, אולם הראשון להיערך טקטית בשדה הקרב היה שאול. ידם של הפלשתים הייתה על העליונה, בקרב שעיקרו התנהל כנראה בעמק. צבאו של שאול נסוג לחלק ההררי של הגלבוע, בתקווה להשמיד שם את הצבא הפלשתי הכבד, אולם כאן ציפתה לו הפתעה. הפלשתים שלחו למרומי הגלבוע "מורים, אנשים בקשת" (שמואל א', ל"א 3). נראה כי שאול עלה על מארב פלשתי מתוכנן היטב. שאול הבין שגורל הקרב נחרץ, והעדיף ליפול על חרבו מאשר ליפול בידי פלשתים.

 

מהר שאול נמשיך, בעזרת מערכת השילוט, לקיבוץ מעלה גלבוע. בחודש מארס, בתקופה שבה פורח אירוס הגלבוע, אפשר לפוש קמעה מהעצבות המלווה את מלחמות שאול וליהנות מהפריחה המרהיבה. ריכוזי הפרחים המשולטים אף הם.

 

קיבוץ מעלה גלבוע הוא קיבוץ דתי, ואין אפשרות לבקר בו ברכב בשבת ובחג. אפשר לצפות בנוף גם מנקודת תצפית שנמצאת בצד הכביש למירב. לאחר שהקדשנו כשעה לסיור בקיבוץ, נרד מהגלבוע לכיוון מושב שדי תרומות, ומשם נמשיך צפונה לגן לאומי בית שאן. האתר המקראי שבמקום הוא תל בית שאן.

 

התל קשור לסיפור מלחמתו האחרונה של שאול. על חומות העיר הוקיעו הפלשתים את גופותיהם של שאול ובניו (שמואל א', ל"א 10). אנשי יבש גלעד, השוכנת ממזרח לירדן, צעדו כל הלילה לבית שאן, הסירו את הגופות והביאו אותן לקבורה בעירם. אנשי יבש גלעד הרגישו מחויבות לשאול ולבניו בגלל הסיוע שהעניק להם כאשר נחש העמוני איים לשעבדם (שמואל א', י"א). שאול יצא להילחם בעמונים וניצח אותם בקרב. בזכות הקרב המוצלח ביסס שאול את מעמדו כמלך.


חורבות סקיתופוליס בגן הלאומי בבית שאן 

(צילום: דורון נסים, רשות הטבע והגנים)

 

בשער הכניסה לגן הלאומי בית שאן נוכל להתרווח בנוחיות על מושבי הרכבת הקלה, שתעלה אותנו למרומי התל. הרכבת עוברת בדרכה סמוך לגדתו של נחל חרוד. הנחל אמנם ידע ימים טובים מאלה מבחינת איכות המים, אבל נראה כי הוא עדיין יכול לשמש המחשה טובה למקור אפשרי לשמה של העיר - שאון המים הנופלים באשדות הנחל.

 

החופרים גילו בבית שאן 20 שכבות יישוב. בית שאן נהנתה ממיקום אסטרטגי לצד שתי דרכים חשובות – הדרך שעברה לאורכה של בקעת הירדן, ופגשה כאן את סעיף הדרך הבינלאומית, הידועה כיום בשם "דרך הים". היישוב כאן נהנה גם משפע של מים וקרקעות פוריות.

 

נסיים את הסיור בביקור בשרידים המרשימים של העיר הרומית–ביזנטית, שנבנתה למרגלות התל. הרחובות הרחבים, המקדשים ההלניסטיים ועמודי הענק, שקרסו ברעידת אדמה, מאוחרים לתקופת המקרא.

 

בדרכנו למטה, אנו חוצים למעשה את חומת בית שאן. לא קשה לדמיין את גופות שאול ובניו מוקעות על החומה התלולה…

 

  • אתרים נוספים: בית שאן, בית הכנסת העתיק בית אלפא, בית הכנסת העתיק מעוז חיים, גן לאומי מעיין חרוד.
  • חפשו כאן המלצות נוספות על מסלולי טיולי ואטרקציות

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דרך נוף הר גלבוע
צילום: גילי סופר
הר שאול
צילום: דפנה מרוז, החברה להגנת הטבע
חותם שאול. חותם מימי בית ראשון שנמצא בעיר דוד
צילום: ולדימיר נייחין
מומלצים