שתף קטע נבחר

עובדת זרה גרמה לנטוויז'ן ו-012 להבהיר חיובים

עובדת זרה מהפיליפינים הגישה תביעה ובקשה להכרה בה כייצוגית נגד 013 נטוויז'ן ו-012 סמייל על מדידת זמן מטעה בכרטיסי חיוג. הצדדים הגיעו לפשרה: נטוויז'ן ו-012 יבהירו את החיובים לצרכנים תוך 150 יום ויזכוה ב-30 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בפתח תקווה אישר הסדר פשרה בין עובדת זרה לבין חברת נטוויז'ן 013 ברק בע"מ, ו- 012 סמייל. תקשורת בע"מ, במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 158 מיליון שקל בגלל אי בהירות לכאורה בחיוב בכרטיסי חיוג של החברות. 

 

המבקשת, דולורס קבלרו, עובדה זרה מהפיליפינים, הסכימה להסתלק מהבקשה בתמורה להתחייבות החברות להבהרות לגבי אופן החיוב בכרטיסים אלה, במטרה להגיע לשקיפות מלאה שתאפשר החלטה צרכנית נבונה טרם רכישתם.

 

המבקשת עשתה שימוש בכרטיסי חיוג שונים מסוג prepaid, כרטיסים שהרוכש אותם משלם מראש עבור שיחות מישראל ליעדים שונים בעולם. בכתב התביעה טענה כי בכרטיסי החיוג שרכשה חיוב השיחות נעשה לפי דקות, באופן בו כל שיחה מעוגלת כלפי מעלה לדקה הקרובה.

   

לטענתה, בשל מדידת השיחה בדקות שלמות ולא לפי שניות, נוצר מצב בו הלקוח מחויב בשיעור ממוצע של כ-5% יותר ממשך השיחה האמיתי.

 

יחידת הזמן תצוין על גבי הכרטיס, במערכת הקולית ובאתר

באמצעות עורכי הדין גלעד שרגא ונועם שכנר, האישה הגישה בקשה לבית המשפט להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית לגבי כלל הלקוחות המשתמשים בכרטיסי חיוג. מרבית המשתמשים בכרטיסים הללו הם עובדים זרים, ובבקשה לאישור התביעה כייצוגית ביקשה כי בית המשפט יורה לחברות התקשורת הנתבעות להפסיק את הגבייה האמורה, המטעה לכאורה את ציבור הצרכנים הזה.

 

בקבוצה שנכללה בבקשה היו לא רק עובדים זרים, אלא גם עולים חדשים, חיילים, סטודנטים, בני ישיבות וכל מי שאין ברשותו קו טלפון פרטי ועשוי להיות צרכן של הכרטיסים הללו.

 

נטוויז'ן 013 ברק בע"מ, ו-012 סמייל תקשורת בע"מ טענו כי החיוב חוקי וידוע, והגיעו עם התובעת להסכם פשרה, במסגרתו סיכמו כי חברות התקשורת מתחייבות תוך 150 יום מיום אישור ההסדר על ידי בית המשפט, לפעול את הפעולות הבאות:

 

1. בכרטיסי החיוג בהם זמן השיחה נמדד לפי יחידת זמן אחידה לכל היעדים - יציינו את יחידת הזמן באופן ברור על גבי הכרטיס עצמו.

 

2. בכרטיסי חיוג בהם יחידות הזמן משתנות מיעד ליעד - יצוין על גבי הכרטיס באופן ברור כי זמן השיחה נמדד לפי יחידות זמן שונות משניה, בהתאם ליעד המבוקש, וכן תימסר הודעה במערכת הקולית על יחידת הזמן הרלבנטית ליעד שחוייג.

 

3. באתר האינטרנט של חברות התקשורת תתווסף הבהרה, לפיה בכרטיסים המשולמים מראש מדידת זמן השיחה אינה בהכרח על פי יחידות זמן של שניה.

 

לא סוף הסיפור: ישנן תביעות נוספות באותו נושא

השופטת אסתר שטמר אמרה בקבלה את הסכם הפשרה: "ההסדר עונה על הבעיות העיקריות שהועלו לדיון, באופן שהמשתמש בכרטיס חיוג מסוג Prepaid, יהיה חשוף למידע הנכון בדבר אופן חישוב זמן השיחה, בשים לב לסוג הכרטיס.

 

"אין בו משום תיקון לעבר, אמנם, אך מקום שקיים ספק ממשי בדבר הצלחת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, ראוי לתת לו משקל גם בקשר לסעד שהצדדים מסכימים לו..."

 

לעניין הייצוגיות שבתביעה אמרה השופטת כי לפניה תלויה ועומדת תביעה נוספת שכוללת לכאורה נושא דומה כלפי 013 נטוויז'ן וככל הנראה תביעות נוספות המתבררות בבית-המשפט המחוזי בת"א, "כך שאם היה חשש כי מטרת ההסתלקות הנוכחית היא השתקת הנושא, אין הדבר כך בתביעה שלפני".

 

013 נטוויז'ן ו-012 סמייל העניקו למבקשת, לפי הסכם הפשרה, גמול בסכום של 15 אלף שקל כל חברה, כלומר 30 אלף שקל. השופטת קבעה כי החברות ישלמו שכר טרחה לעורכי הדין של המבקשת על סך 72 אלף שקל בצירוף מע"מ.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
013 נטוויז'ן
012 סמייל
עו"ד גלעד שרגא
מומלצים