שתף קטע נבחר
 

מלחמה בתאונות? לרשות אין ראש

נראה כי הגוף החשוב ביותר למלחמה בתאונות הדרכים בישראל, אינו זקוק למוביל דרך או מתווה מדיניות כלשהי, ובוודאי לא מועצה מפקחת. אחרת איך אפשר להסביר שבמשך כחצי שנה מאז פיטורי יאיר דורי מהתפקיד, לא דחוף היה למצוא לו מחליף, ואילו זה כשבועיים אין מועצה מפקחת? הפתרון הזמני - את הרשות מנהל בפועל מנכ"ל משרד התחבורה, האמור להימצא תחת ביקורת מצד הרשות

רשות ללא ראש: חצי שנה עברה מאז הומלץ לשר התחבורה להדיח את מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - אך עד היום טרם נמצא לו מחליף. הגוף המרכז את המאבק בתאונות הדרכים בישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתנהלת בחודשים האחרונים ללא מנכ"ל, ומסוף נובמבר - גם ללא מועצה מפקחת. אלא שהבעיה הגדולה עוד יותר, היא שזה כנראה לא ממש מפריע לאף אחד. 

 

דורי הולך הביתה

בחודש יוני האחרון, המליצה מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על הדחת המנכ"ל, יאיר דורי. הסיבה: חילוקי דעות מהותיים בין המנכ"ל ויו"ר המועצה, זיוה פתיר. כחודש וחצי לאחר מכן, בסוף יולי, הודיע דורי לשר התחבורה, ישראל כץ, על סיום תפקידו. מאז ועד היום, פועלת הרשות ללא מנכ"ל במשרה מלאה - כאשר את מקומו של דורי ממלא סמנכ"ל הכספים ברשות, דוד עוזר.

 

השלב הבא בהתפוררות המערך הארגוני בגוף החשוב, הגיע לפני כשבועיים. בסוף נובמבר פוזרה מועצת הרשות הלאומית לבטיחות, בהתאם לחוק הרשות הקובע כי תקופת כהונתם של חברי המועצה מוגבלת לשלוש שנים. אלא שכך נוצר מצב שבו פועלת הרשות - הגוף האחראי על תיאום ותכנון המאבק בתאונות הדרכים - ללא מנכ"ל וללא מועצה מפקחת.


הודח או לא? יאיר דורי, מנכ"ל הרשות לשעבר (צילום: אילן לוי)

 

ואם לא די בכל זאת, הרי שמקורות המקורבים לרשות אומרים ל-ynet כי מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, מעורב כיום ישירות בניהולה של הרשות. אלא שמצב זה בעייתי: חלק מתפקיד הרשות הוא לפקח על פעילות משרד התחבורה - וגופים הנמצאים תחת אחריותו - בכל הנוגע לבטיחות בדרכים. מעורבותו הישירה של המנכ"ל יוצרת לכאורה ניגוד אינטרסים, שכן המנהל בפועל של הגוף המפקח הוא גם מנהל הגוף המפוקח.

 

"המנכ"ל התפטר, לא הודח"

בדיון שנערך לאחרונה במליאת הכנסת, נשאל שר התחבורה מה נעשה כדי למצוא מחליף למנכ"ל המודח של הרשות. השר הפתיע את הנוכחים במליאה, כשענה כי "מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא הודח... הוא התפטר מתפקידו מרצונו, והוא לא הודח מתפקידו".

 

אלא שתיאור זה אינו מצייר תמונה אמיתית: דורי אכן הגיש מכתב התפטרות, אך עשה זאת רק לאחר שמועצת הרשות המליצה על הפסקת עבודתו - ובכך למעשה הביאה להדחתו בפועל. ראוי להזכיר כי למרות בקשות חוזרות ונשנות של ynet וכלי תקשורת מרכזיים אחרים, משרד התחבורה ומועצת הרשות סירבו לפרסם את פרוטוקול הישיבה שבה הומלץ על הדחת המנכ"ל. זאת, למרות שהמועצה היא גוף ציבורי, שכל חבריה הם נציגי ציבור ונציגים של משרדי ממשלה.

 

"המצב ברשות לא רצוי"

בשיחה עם ynet, אומר מנכ"ל משרד התחבורה כי "המצב ברשות לא רצוי, אבל זה מצב נתון - המנכ"ל סיים את תפקידו, ובגלל נסיבות שהן אולי לא שגרתיות, לא מונה לו מחליף. בסך הכל, המצב לא כל כך טוב, אבל כולנו נרתמנו לעזור ולהוביל עד אשר יימצא מחליף. מנכ"ל זה עניין חשוב, מרכזי, אבל אם כולם עושים את מה שצריך - זה לא חזות הכל".

 

לדברי גנות, שר התחבורה החל בתהליך מינוי חברי מועצה חדשים, וזאת לאחר שהמועצה הקודמת סיימה את תפקידה בסוף נובמבר. כחלק מהתהליך, נשלחה פנייה למשרדי הממשלה המיוצגים במועצת הרשות, ובה הם מתבקשים למנות נציגים חדשים - או לאשר את המשך כהונתם של נציגי המועצה הקודמת. "הדרך לא פשוטה", מציין גנות. "היה הרבה יותר נוח אם היה מנכ"ל מכהן, בעת החלפת המועצה. עם זאת, אנחנו נעשה הכל כדי שהרשות לא תיפגע". במשרד התחבורה גם מבטיחים כי כל המינויים - גם למועצה וגם לתפקיד המנכ"ל הבא - יהיו מקצועיים, ולא פוליטיים.

 

בהתייחסו לעבודתה השוטפת של הרשות, אומר גנות כי גיבוש תוכנית העבודה ל-2010 נעשה תחת השגחת המועצה, ותוך ליווי צמוד של משרד התחבורה. "יש ממלא מקום למנכ"ל, יושבת הראש הייתה הרבה יותר פעילה, ואני עזרתי בכל נושא התקציב ובייצוג מול כל הגורמים הרלוונטיים. התוכנית אושרה על-ידי המועצה, שגם ליוותה את גיבוש התוכנית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים