שתף קטע נבחר

היכן היה אלוהים בשואה?

שאלה:

 

היכן היה השם בשואה? (אבי, ראשון לציון)

 

תשובה: 

 

אבי שלום,

 

ה' היה בשואה באותו מקום שהוא היה במשך כל ימות עולם. ובאותו מקום שהיה כאשר נרצח בשבוע שעבר איש צדיק, וילדים בידי הוריהם...

 

אני מבין שבשאלתך אתה מתכוון בעצם להקשות; כיצד תיתכן שואה, אם ה' משגיח על העולם. שאלה שרבים משתמשים בה כדי לנגח את המאמינים או כדי לתרץ את התנהגותם.

 

אין ספק, שהשואה הייתה אחד האירועים היותר נוראים בעולם, ושקרו לעם ישראל. קשה מאד להבין כיצד מתרחשים דברים כאלו, ובעיקר – כיצד אנשים מסוגלים להיות כל כך אכזריים. אני בעצמי כבן להורים פליטי שואה, כואב ויודע את משמעות האסון.

 

עם זאת, צריך להדגיש, כי אפשרות התרחשות שואה מתוארת בתורה במספר מקומות:

 

א. במבול נכחדה כל האנושות ורק נוח ומשפחתו שרדו.

 

ב. על הפסוק "וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות פרק יג, יח) אומרים חז"ל באחד מפירושיהם כי הכוונה היא, ש"אחד מחמשה יצאו, וארבעה חלקים מתו בשלשת ימי אפילה", מכיוון שלא רצו לצאת ממצרים. (רש"י שם)

 

ג. אחרי חטא העגל אומר ה' למשה: "רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא: וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל". (שמות לב, ט-י), כלומר, הייתה מחשבה לכלות את עם ישראל.

 

ד. בתוכחה בספר ויקרא מתואר העונש של עם ישראל בצורה מפורטת ובין השאר נכתב שם: "וְהַנִּשְׁאָרִים בָּכֶם וְהֵבֵאתִי מֹרֶךְ בִּלְבָבָם בְּאַרְצֹת אֹיְבֵיהֶם וְרָדַף אֹתָם קוֹל עָלֶה נִדָּף וְנָסוּ מְנֻסַת חֶרֶב וְנָפְלוּ וְאֵין רֹדֵף: וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו כְּמִפְּנֵי חֶרֶב וְרֹדֵף אָיִן וְלֹא תִהְיֶה לָכֶם תְּקוּמָה לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם: וַאֲבַדְתֶּם בַּגּוֹיִם וְאָכְלָה אֶתְכֶם אֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם... (ויקרא כו)

 

כך גם מתוארת השואה בפסוקי התוכחה בספר דברים פרק כח:

 

ה. "וְהָיִיתָ מְשֻׁגָּע מִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה: יַכְּכָה יְהֹוָה בִּשְׁחִין רָע עַל הַבִּרְכַּיִם וְעַל הַשֹּׁקַיִם אֲשֶׁר לֹא תוּכַל לְהֵרָפֵא מִכַּף רַגְלְךָ וְעַד קָדְקֳדֶךָ: יוֹלֵךְ ה' אֹתְךָ וְאֶת מַלְכְּךָ אֲשֶׁר תָּקִים עָלֶיךָ אֶל גּוֹי אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים עֵץ וָאָבֶן: וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְנַהֶגְךָ ה' שָׁמָּה". (פסוקים לד-לז)

 

ובהמשך: "וְהִפְלָא ה' אֶת מַכֹּתְךָ וְאֵת מַכּוֹת זַרְעֶךָ מַכּוֹת גְּדֹלֹת וְנֶאֱמָנוֹת וָחֳלָיִם רָעִים וְנֶאֱמָנִים: וְהֵשִׁיב בְּךָ אֵת כָּל מַדְוֵה מִצְרַיִם אֲשֶׁר יָגֹרְתָּ מִפְּנֵיהֶם וְדָבְקוּ בָּךְ: גַּם כָּל חֳלִי וְכָל מַכָּה אֲשֶׁר לֹא כָתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֹּאת יַעְלֵם ה' עָלֶיךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ: וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ: וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ: בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה: (פסוקים נט - סז)

 

פסוקים אלו מתארים תיאור נורא, אך קרובים מאד לתיאור השואה באירופה. כך גם בפסוקים נוספים הנמצאים בתורה ובנביאים. מכל זה עולה בבירור כי קיימת אפשרות של אסונות גדולים העלולים לכלות חלק גדול מעם ישראל, וכולם בהשגחת ה'. לכן, השאלה היכן היה ה' אינה נכונה.

 

אולם, השאלה הגדולה העולה למקרא פסוקים אלו, היא - מדוע?  

התורה עונה בפשטות כי אלו עונשים על חטאים גדולים של עבודה זרה, שחיתות ועוד. אולם תשובה זו אינה מספקת תמיד, בעיקר משום שבמקרים רבים נהרגים גם צדיקים וחסידים. כך גם שואלים מלאכי השרת, בראותם את מותו של ר' עקיבא ביסורים גדולים: "אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: זו תורה וזו שכרה?" (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף סא).

 

כאן אנו נדרשים לדבריו של הנביא ישעיהו האומר כי ה' - "יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע, אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה". (ישעיהו פרק מה, ז). כלומר, גם הרע בעולם הוא חלק מהבריאה, וגם לו יש תפקיד.

 

נושא הרע בעולם, עמוק ומורכב, ועסקו בו גדולי המחשבה והפילוסופיה הישראלים. במסגרת מצומצמת זו נאמר רק, כי אחד מיסודות היהדות הוא אפשרות הבחירה של האדם, וכדברי התורה: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע". (דברים פרק ל, טו). כלומר, האדם יכול לבחור בין מעשים טובים, שיביאו לו חיים, ובין מעשים רעים, שיביאו מוות.

 

אילו היה ה' מתערב בכל מעשה עוול ומונע אותו, לא הייתה בעצם בחירה חופשית, משום שהאדם היה מנוע מלעשות רע, ואם כן, מה משמעות לחיים כאלה?!

 

ההשגחה של הבורא קיימת, לדאוג ולהבטיח שהתהליכים הסופיים אחרי הבחירה האנושית, יהיו חיוביים, וכדברי התורה בסוף התוכחה בספר ויקרא: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם: וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם לִהְיוֹת לָהֶם לֵאלֹהִים אֲנִי ה'". (ויקרא פרק כו מד-מה).

 

לסיכום: נושא הרע בעולם בכלל, והשואה בפרט, מורכב ביותר, ואין איש מתיימר באמת להבינו. עם זאת אנו מאמינים כי ה' נמצא בכל ההיסטוריה, משגיח ופועל. יש לאנשים בחירה לעשות מעשים טובים או רעים, וזהו עיקר עניין העשייה האנושית – לבחור בטוב.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים