שתף קטע נבחר

קניתם רב-קו בדצמבר? יגבו מכם תעריף של ינואר

מי שהטעין את הכרטיס של חברת דן בדצמבר, גילה שבניגוד לנהוג בכרטיסיה רגילה מורידים לו מהכרטיס את תעריף הנסיעה החדש, למרות שרכש אותו לפני עליית המחירים בינואר. למה? דן: "חיסרון בהיבט הטכני". ההמלצה שלנו: הטעינו בכרטיס "חוזה כרטיסייה" שחסין להעלאת תעריפים

אם קניתם דבר מה במחיר מסוים, ומחירו עלה אחרי הקנייה - לא תתבקשו לשלם עליו יותר כעת. גם אם שילמתם בתשלומים בכרטיס האשראי, אף אחד לא יוריד לכם תשלום גדול יותר פתאום, רק משום שהמחיר עלה, כי העסקה כבר נעשתה ונסגרה.

 

גם חברות הסלולר לא יכולות להעלות כעת תעריפים באמצע תקופת ההתחייבות. אבל בחברת דן חושבים אחרת. לפי תלונה של אור, נוסע קבוע באוטובוסי החברה, מי שקונה כרטיסייה לפני עליית התעריפים, ממשיך לנסוע במחיר הישן שהיה נוהג ביום הקנייה, כצפוי. אבל מי שקונה את הכרטיס רב-קו לפני עליית תעריפים, משלם פתאום יותר.

 

"דן מנסים כזכור לשכנע את כולם לעבור לכרטיסי הרב-קו, ולהפסיק לקנות כרטיסיות מנייר", אמר אור ל-ynet. "כמובן שעשיתי זאת כבר מזמן. אלא שעכשיו, כשעלו המחירים, גיליתי שם משהו בעייתי.

 

"בעבר, אם הייתי קונה כרטיסייה לפני עליית המחירים, אז מן הסתם היא הייתה טובה גם אחרי שהמחירים עולים, וברור שלא היו מבקשים ממני להוסיף כסף או משהו כזה.עכשיו, אם הטענתי את כרטיס הרב-קו לפני עליית המחירים (וגם קיבלתי הנחה, כפי שמקבלים בכל הטענה שלו - כמו עם כרטיסייה), מהרגע שעלו המחירים, בכל נסיעה יורד מהרב-קו המחיר החדש, הגבוה יותר, למרות שכשהטענתי את הכרטיס, המחירים הקודמים היו עדיין בתוקף.

 

למשל - הטענתי אותו ב-30 שקל בסוף דצמבר. הסכום שנטען בפועל הוא 37.5 שקל (כי יש הנחה על ההטענה). כל נסיעה עד תחילת ינואר, הורידה לי 5.5 שקל מהערך הצבור בכרטיס. יום לאחר מכן, באחד בינואר, נסיעה כבר עלתה לי 5.80 שקלים מהערך הצבור בכרטיס. מעצבן, וממש לא תחליף הולם לכרטיסייה במקרים האלה".

 

למה לא מפרסמים את חוזה הכרטיסייה?

מבדיקה שערכנו מסתבר שאפשר למנוע את העלאת התעריפים "באמצע הכרטיס", אם מטעינים אותו ב"חוזה כרטיסייה". מסתבר שאת הרב דן אפשר להטעינו בסכומי כסף קבועים - "ערך צבור" - כפי שעשה אור, אפשר להטעינו חוזה "חופשי חודשי" ואפשר בחוזה כרטיסייה.

 

מי שהטעין את הכרטיס בסוף דצמבר בחוזה כסף או בחופשי חודשי של חודש ינואר, לא זכה מן ההפקר ונאלץ לשלם על העלאת התעריפים. מי שהטעין אותו ב"חוזה כרטיסייה" שילם את המחיר הקודם. כך ששווה להטעין את הכרטיס בחוזה כרטיסיה.

 

"לא ידעתי שזה קיים בכלל", מסביר אור. "בפרסומים הם תמיד מדברים על הטענת הכרטיס בכסף, בסכומים קבועים (30, 50 או 100 שקל) וקבלת הנחה על ההטענה הזאת.

 

"רק כשחופרים עמוק יותר באתר שלהם, מגלים שאפשר להטעין אותו גם ב'חוזה כרטיסייה'. והאמת היא שגם לא ברור לי למה חוזה הכרטיסייה טוב בכלל, מעבר לעניין האחד הזה של שינוי התעריפים - כי ההנחה, עד כמה שהצלחתי לראות, היא אותה הנחה ממילא. והבעיה היא שאם עולים עם רב-קו שמוטען ב'חוזה כרטיסייה' על קו שעולה יותר, החוזה הזה לא מתאים לו וצריך להוסיף כסף או לשלם באופן ידני. בקיצור - סתם מבלבלים את הציבור".   

 

מחברת דן נמסר בתגובה: "כל פעילות הרב קו מאושרת ומנוהלת על פי הנחיות משרד התחבורה. חשוב להבין כי לטכנולוגיה החדישה של ה'רב קו' יש הרבה מאוד יתרונות מהותיים, מידיים ועתידיים למשתמש בתחומי הנחות, ביטוח הכרטיס, אופציות השימוש ונוחיות השימוש בו.

 

"חסרונו, כמעט היחידי, נעוץ בהיבט הטכני. מדובר בכסף בתוך כרטיס ואין בנמצא אפשרות טכנית לעשות בו שימוש בסיטואציה של העלאת תעריפים כפי שהיה נהוג בשימוש כרטיסיות הנייר הישנות.

  

"למרות מגבלה טכנית' זו, ה'רב קו' הוא כרטיס העתיד בתחבורה הציבורית בעתיד לשימוש נכון, חדשני ומשתלם ביותר בכל סוגי התחבורה הציבורית. אנו ממליצים בכל פה להשתלב בקדמה ולעבור כבר היום ל'רב קו'".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
איך אפשר לקרוא את זה? תעריף נשאר תעריף. דן
צילום: ירון ברנר
מומלצים