שומן טרנס במזון: 10 המאכלים המזיקים ביותר
יצרני המזון יחוייבו בקרוב לסמן את תכולת השומנים והסוג שלהם במוצרים המכילים מעל 2% שומן, ובהם גם שומני הטרנס המזיקים. הדיאטנית הקלינית יעל דרור-סרוסי מסבירה מה כל כך מזיק בטרנס, ואילו 10 מאכלים מובילים את הרשימה האסורה בתפריט שלכם

תקנות המזון בישראל מחייבות את היצרנים לסמן את הרכיבים התזונתיים בכל מוצר, ובקרוב יסומנו גם סוגי השומנים המצויים במוצר, ובהם גם שומני הטרנס. חומצות השומן החד הבלתי רוויות והרוויות נחשבת לחומצות שומן חשובות לגוף, שניתן לשלב בצורה בריאה במסגרת התפריט. לעומתן, חומצות השומן הרווי ושומן הטרנס ("השומן המוקשה") נחשבות לאויבים הגדולים של כלי הדם, וידועים כמגבירים את הסיכון לחסימת עורקים ולהתקפי לב או שבץ מוחי.

 

בעוד שהשומן הרווי ושומן הטרנס הם מקורות פחות מומלצים לשומן בתפריט, הרי ששומן הטרנס נחשב "מחוץ לתחום" לגמרי. השומן הרווי ניתן לשילוב בכמות נמוכה (עד 7% מכמות הקלוריות ביום) כחלק מתפריט יומי מאוזן. אז איזה מאכלים מכילים כמויות גבוהות של שומן טרנס, וממה עדיף להימנע?

 

1. בורקס

המלך הבלתי מעורער של "מאכלי הטרנס". שומן הטרנס נמצא בבצק של הבורקס ולא במילוי. השכבות הרבות של הבצק

 והפריכות מושגות על ידי שימוש רב במרגרינה. בין אם הבורקס קטן, דק או מקמח מלא - הטרנס עדין בפנים.

 

2. מלוואח

גם כאן הבעיה מתחילה ונגמרת באופן הכנת הבצק. השימוש הרב במרגרינה לא משאיר מקום ליתרונות תזונתיים. לא משנה מה תשימו למעלה וגם אם תכינו במחבת בלי שמן או בתנור, כמות שומן הטרנס במלאווח גבוהה מאוד. 

 

3. ג'חנון

אופן הכנת הבצק, המשלב כמויות גבוהות מאד של מרגרינה לאחר אפייה ממושכת בחום נמוך, הוא שמעניק לג'חנון את טעמו האופייני. גם הביצה או רסק העגבניות שמשתלבים ליד לא יכולים ליצור ארוחה בריאה ומאוזנת, אם לוקחים בחשבון את כמויות השומן המוקשה בבצק.

 

4. קרואסון

הקרואסון הוא אחד הפינוקים ה"יקרים" ביותר מבחינה תזונתית ובריאותית. המרקם העדין והמתפצח בפה בכל ביס ולעיסה לא נוצר במקרה. כדי להגיע למרקם עדין שכזה, חייבים לשלב כמות לא מעטה של שומן מוקשה. העובדה שמוספים שוקולד, שקדים או חמאה רק מוסיפה על רוע הגזירה.

 

5. עוגיות פריכות

הן נראות כל כך לא מאיימות שכן אין בהן קרמים, שוקולד או כל קישוט אחר. הן קטנות וטעימות ומשתלבות נהדר ליד כל שתיה חמה. הבעיה היא שגם המרגרינה משתלבת בהן בצורה לא מועטה בזמן ההכנה. יש לציין שגם הבצק ביתי של אוזני ההמן מבוסס, בחלק גדול מהמקרים, על אותו בצק של עוגיות פריכות. זו בהחלט סיבה טובה

 לחשוב פעמים לפני שלוקחים עוד עוגיה.

 

6. וופלים

יש להם מראה תמים ולא מזיק ובדרך כלל הם גם דקים וקלילים, אבל המילוי של הוופלים מכיל פעמים רבות גם שומן מוקשה. בתקופה האחרונה הוציאו חלק מהיצרניות את שומן הטרנס מתהליכי הייצור, והאריזות אף מציינות זאת. עם זאת, מבט נוסף על גב האריזה, ברשימת הרכיבים, מגלה לנו "שומן קוקוס" - כמעט אותה הגברת בשינוי אדרת. כלומר, הוספת שומן רווי מן הצומח במקום שומן טרנס.

 

7. עוגיות "אוזני פיל" מבצק עלים

גם כאן מדובר על עוגיות פשוטות ועממיות. אלה עשויות מבצק עלים ומעוצבות בצורה של "לבבות" או "אוזני פיל" וגרגירי סוכר עוטפים כל עוגיה בצורה אישית, חמה ואוהבת. אך שימו לב, הבצק הוא בצק עלים המאופיין בכמות גבוהה מאוד של שומן טרנס, המגיע גם הפעם מהמרגרינה.

 

8. עוגיות "מעמול"

למרות הדימוי הבריא של העוגיות הממולאות בתמרים, את הבצק מכינים עם כמות גדולה של מרגרינה. זה לא אומר שלא צריך להתכבד במעמולים כאשר מתארחים, אך שימו לב לכמות שאתם צורכים.

 

9. עוגת קרמשניט

אכן עוגה טעימה: שכבות של בצק, שכבות של פודינג והמון טעם ושמחה. אך גם כאן הבשורה אינה טובה, שכן הבצק מכיל כמות לא מבוטלת של שומן, ובמיוחד שומן

 טרנס.

 

10. חמאת בוטנים

זה אולי נשמע כמזון מן הטבע, אך בחמאת בוטנים יש כמות מכובדת של שומן טנרס. אם תבדקו את כמות השומן הכללי במוצר, תופתעו לראות שהוא באזור ה-50%, ולכן גם כמות שומן הטרנס אינה נמוכה כלל.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט ‭,M.Sc‬ מנהלת תחום התזונה הקלינית והספורט במרכז הרפואי medix. לאתר של יעל - לחצו כאן

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה שומן טרנס במזון: 10 המאכלים המזיקים ביותר
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מסיבת טרנס
    לא משיגים מרקם כזה בלי שומן טרנס. קרואסון
    צילום: דנה קופל
    "ילד הפוסטר" לשומן טרנס
    צילום: איילת בן-יוסף
    ynet ספיישל
    ערוץ בריאות השן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים