שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בהלת הקניות מגיעה בסוף לכרטיס האשראי
    לכל ערב חג, יש את מוצאי החג שלו. לכל גיהוץ נלהב של כרטיס האשראי יש את רגע החיוב בחשבון. אל הרגע הזה, צריך לכוון את עצמנו, עוד לפני שאנו יוצאים מהבית ונשטפים במראות המפתים של חלונות הראווה. רסנו את בולמוס הקניות

    מדי חודש, מקבלים סמנכ"לי השיווק של החברות השונות, דו"ח המנתח את כמות האיזכורים התקשורתיים להם זכתה החברה, התפלגות האיזכורים החיוביים והשליליים ותמונת מצב ביחס למתחרים.

     

    מאחר ואינני סמנכ"ל השיווק של H&M אין בידי את הדו"ח הזה. אולם גם ללא הדו"ח, ברור לכולנו, הדיוטות ככל שנהיה, כי מרגע הצהרת הכוונות של החברה השוודית על כניסתה לשוק הישראלי, ועד לרגע זה ממש, התקשורת נהנית לסקר כל התרחשות הנוגעת לחברת האופנה הזו.

     

    שלושה מיליון שקלים ביומיים

    "אני מגיע לארץ לראשונה ב-11 במרס, אבל אני יודע שיש בה הרבה צרכני אופנה. אני יודע שיש בה רשתות בינלאומיות, וגם רשתות מקומיות חזקות. שמעתי שמדובר בשוק מאוד תחרותי, עם צרכנים תובעניים. שמעתי גם על פוקס וקסטרו. אבל אנחנו רואים בעצמנו את המתחרה הגדול ביותר. אנו מביאים לשוק הזה משהו אחר, ומקווים שתאהבו אותנו", אמר מנכ"ל החברה, קרל יוהן פרסון, בראיון.

     

    ואנחנו, ללא ספק אהבנו אותם. כ-15 אלף איש השאירו ביום הראשון לפתיחת החנות בקניון עזריאלי כ-2 מיליון שקלים. ביום השני, כ-9,000 איש השאירו בחנות כמיליון שקלים נוספים. בה בעת, הורגשה עליה של 15% בפדיונות בכל חנויות האופנה בקניון כפי שהעיד, מנכ"ל קניוני עזריאלי, נדיר פאר.

     

    נכון, אנחנו מצויים בערב החג, והרשת בוודאי יודעת את התשובה הכל כך בסיסית על השאלה: "מתי הכי כדאי לפתוח עסק חדש?". לפני החגים. שכן לפני החגים אנחנו, הישראלים, ממש כמו אחינו הנוצרים, ערב השנה החדשה, נכנסים לבולמוס של קניות, כאלה שצריך וגם כאלה שלא. אולי, בעיקר, כאלה שלא.

     

    אורך התורים בפתיחת החנויות הראשונות של H&M, כמו גם ההתנהגות של הקונים שתועדה בכל מצלמת וידאו אפשרית, ממחישה היטב את העובדה שבתקופה הזו של השנה אנחנו בבולמוס, בלתי נשלט כמעט, של קניות.

     

    לכל ערב חג יש מוצאי חג

    אלא שלכל ערב חג, יש את מוצאי החג שלו. לכל גיהוץ נלהב של כרטיס האשראי יש את רגע החיוב בחשבון. אל הרגע הזה, אני מציע שנכוון את עצמנו, עוד לפני שאנו יוצאים מהבית ונשטפים במראות המפתים של חלונות הראווה בהם משקיעות החברות את מיטב הכשרונות הקיימים על מנת להשכיח מאתנו שהשמלה המדהימה הזו - יש לנו כבר 3 כאלה בארון. חיתוך הכתפיות של זו, המבהיקה אכן שונה במעט, אך עם קנייתה היא תצטרף לערימה המסודרת (או לא) בארון, שממנה, כמעט תמיד אנחנו מוציאים את אותם פריטים ולובשים אותם שוב ושוב.

     

    את המושג "הסתפקות בעולם של שפע", אני מזכיר ולא בפעם הראשונה. זוהי תיאוריה צרכנית עולמית המספקת לנו את הכלים לשנות בקלות את הרגלי הצריכה מבלי לשלם מחיר כבד.

     

    תיאוריית ההסתפקות (Frugality) גורסת כי עלינו לרכוש מוצרים בצורה מעט יותר מאופקת, ולנצל בצורה מלאה את המוצרים שכבר ברשותנו על מנת להאריך את משך השימוש בהם.

     

    זה פשוט: במקום למלא את הארונות, נשתמש במה שכבר יש בהם. את המוצרים נקנה רק כאשר אנחנו באמת זקוקים להם ולא נאחסן לעייפה את הארונות במוצרים לשעות חירום פיקטיביות שלעולם לא יגיעו. לא מדובר במהפכה, אלא בשינויים קטנים שיעזרו לנו לשפר את איכות חיינו ואת מצבנו הכלכלי.

     

    אז בקיץ הקרוב, במקום לקנות 3 זוגות כפכפים מדליקים, ששניים מהם יישארו בארון עד החורף, נקנה רק שני זוגות - ננעל אותם בהנאה ונתקרב עוד קצת לחיים בהסתפקות.

     

    אל תחכו לדיווח מחברת כרטיסי האשראי

    הכתבה הזו תפגוש אתכם אחרי מסעות הקניות של החג. מהניסיון שלי בתהליכי ליווי והדרכה עם משפחות, זהו רגע מצויין, כאשר אתם קרובים ל"התרחשויות" לבצע "תחקיר אירוע". אל תחכו עד לחודש הבא בו יגיעו דיווחי כרטיסי האשראי והכל יראה כמו היסטוריה רחוקה שאין איך לשנות אותה.

     

    כך תעשו זאת:

    1. ערכו רשימת מצאי של הקניות – הוציאו את כל ספחי כרטיסי האשראי ממסעות הקניות והפכו אותם לרשימה מפורטת של מה קניתם ובכמה.

     

    2. מיינו לפי סוגי ההוצאות השונות: מתנות, ביגוד והנעלה, פריטים לבית, לילדים – ביגוד והנעלה/מתנות, מוצרי חשמל וכו'.

     

    3. במידה ואתם מנהלים תקציב מסודר – בדקו האם ההוצאות עומדות בתקציב החודשי שתכננתם או האם חרגתם ובכמה. במידה ולא, זה יכול להיות הרגע המתאים להתחיל.

     

    4. נתחו את האירוע עם בני הבית השותפים – האם קניתם סט אוכל שאין לו מקום בארונות? קנקן שתייה צבעוני שיצטרף אל שורה של קנקנים? מה מספר החולצות בארון של הנער המתבגר שלכם לאחר קניית 2 החולצות החדשות? וכך הלאה.

     

    5. בדקו איזה מהקניות ניתן היה לקנות בזמן מתאים יותר, כאשר המחירים יפחתו, בסוף עונה לדוגמא, שתהיו פחות לחוצים, שיהיה לכם פנאי לנסוע לחנות שאתם יודעים שתוכלו לקנות את אותו הפריט במחיר זול יותר. שאולי אם תדחו את הצורך, הוא יעלם.

     

    6. אל תצטערו על חלב שנשפך. נהניתם מכל רגע אני מקווה.

     

    7. הסיקו מסקנות וקבלו החלטות – איך תצאו למסע הקניות הבא שיהא מושכל, יעמוד בתקציב ויענה על צרכים אמיתיים, לא מדומים, לא כאלה שאנשי השיווק עמלים על פיתוחם בקרבנו.

     

    הכותב הוא מנכ"ל חברת My Control – מחזירים את השליטה לחיים. העוסקת בתחום כלכלת המשפחה , הדרכה וייעוץ כלכלי

     


    פרסום ראשון: 03.04.10, 12:22
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בהלת הקניות מגיעה בסוף לכרטיס האשראי"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קונים בלי חשבון
    צילום: index open
    איתן זכריה
    צילום: מריסה מינה גולדבג
    מומלצים