שתף קטע נבחר

חברת המשחקים Valve: מגע של זהב

ישנן חברות משחקי מחשב שפשוט אינן נכשלות ובונות את המשחקים הטובים ביותר. מה סוד הצלחתן? איתמר ויסברג סוקר את מלכת משחקי היריות שהביאה לכם את Half Life ואת Portal. כתבה ראשונה בסדרת "השילוש הקדוש"

זהו הפרק הראשון בסדרה בת שלושה חלקים הסוקרת את מה שאני קורא לו "השילוש הקדוש של משחקי המחשב". שלוש חברות פיתוח שלאורך שנים של עבודה הצליחו להוציא אך ורק הצלחות - משחקים אשר זכו לביקורות מעולות וסללו את דרכן להצלחה כלכלית ולמיליוני גיימרים מאושרים ברחבי העולם. החלק הראשון עוסק בחברת Valve מלכת משחקי הירי בגוף ראשון (FPS). נסו לנחש מי שתי החברות האחרות.

 

החלום הופך למציאות

חברת Valve ("שסתום" בשפת הקודש) היא סיפורו של חלום. בתור מהנדס אלקטרוניקה, אני יכול בהחלט להבין איך זה ששני מהנדסי תוכנה מוכשרים, העובדים קשה במעמקי ענקית התוכנה מיקרוסופט מחליטים יום אחד לרדוף אחרי החלום.

 

לקום, לצאת מהקיוביק, להפסיק לכתוב קוד למערכת הפעלה חיוניות-אם-כי-משעממת או לחבילת תוכנה משרדית ובעזרת הכסף (הרב) שעבודתם הקשה והאופציות שלהם צברו - להקים חברה שתפתח משחקי מחשב נהדרים.

 

כל חברה בתחום זה רוצה לפתח משחקי מחשב נהדרים, כמובן. אבל לרוב אילוצים של זמן, ובעיקר תקציב הם ההבדל בין הרצוי למצוי.

 

למזלם של שני המהנדסים שלנו, היה להם הון עצמי מסוים שנצבר מעבודה אצל חברת התוכנה מרדמונד. משאב חיוני זה איפשר להם לקבל החלטה אמיצה: הם יבנו את משחק המחשב "כמו שצריך" ובדיוק כפי שהם רוצים.

 

גייב ניואל קיבל עוד החלטה אמיצה והסתכן בהכעסת אשתו לעתיד כאשר חתם על מסמכי הקמת החברה ביום החתונה שלו - בבגדי החתן.

 

עוד ב-games: לעולם דיוק ניוקם - סרטון ותמונות חדשות

 

בשקט בשקט הם גייסו אנשים, והתחילו לעבוד על המשחק שמככב עד היום אי שם במעלה רשימות "המשחקים הטובים ביותר בכל הזמנים": Half Life. המשחק, שלוקח את שמו מתופעת ההתפרקות של חומרים רדיואקטיביים, חידש בכמה וכמה תחומים בעולם משחקי היריות, שנשלט עד אז על ידי קווייק ודום:

 

ראשית, הדמות הראשית במשחק אינה לוחם מסוקס או גיבור אדיר - אלא מדען גיקי למדי, הפיזיקאי גורדון פרימן, אשר נאלץ להתמודד עם איומים חוצניים וארציים כאשר ביום שגרתי במעבדה משהו משתבש מאוד.

שנית, במשחק אין כלל סצנות מעבר, אלא הכל מסופר מגוף ראשון, מנקודת מבטו של הפיזיקאי (האילם) שלנו. שלישית, המפתחים הצליחו לבנות סביבה מעניינת ואמינה ולגרום לשחקן לפחד, אם כאשר הוא רואה מדענים נרצחים מול עיני על ידי מפלצות חייזריות או כאשר הצבא שבא לטפל בהם מתגלה כלא פחות אכזר.

 

אחד הדברים שזכורים לי מאותו משחק שיצא ב- 1998 הוא הבינה המלאכותית המשובחת של החיילים, אשר עבדו ביחד, תפסו מחסות וידעו לברוח כשראו רימון מתגלגל לעברם.

 

ההתמודדות עם ההצלחה

Half Life הראשון היה הצלחה כבירה. זכה בעשרות תארי "משחק השנה" והכניס מיליוני דולרים לקופה. כעת ראו ב-Valve שהשיטה שלהם עובדת, והחליטו להמשיך בה, ובקנה מידה גדול יותר. גייב וחבריו החליטו לעשות את ה-FPS הטוב ביותר אי פעם, ללא התחשבות במחיר או בזמן. בו בזמן פותחו שתי חבילות הרחבה למשחק על ידי מפתחות אחרות, אשר מספרות את סיפורם המקביל של נחת ושומר, בהתאמה, באותה תקרית במעבדת המחקר.


בנוסף, מוד של המשחק בשם Counter Strike הפך כמעט בן-לילה למשחק מרובה המשתתפים הנפוץ ביותר ברשת, וגרסה מעודכנת שלו שומרת על מעמדה גם כיום. מוד אחר, בשם Team Fortress Classic היה כל כך פופולרי שהצמיח משחק מרובה משתתפים מלא - בו דמויות המהנדסים, המרגלים חבריהם האדומים והכחולים ב Team Fortress 2 . 

 

המהפכה הצרכנית הגדולה

בשנת 2003 הציגה החברה שתי מהפיכות - האחת הקטנה יותר, היתה המנוע הגרפי Source אשר הצטיין בגרפיקה משובחת במיוחד. השנייה, והמשמעותית ביניהן, היא פלטפורמה מקוונת למכירת משחקים ועדכונם בשם Steam. למרות בעיות קשות שהיו לפלטפורמה זו בתחילת דרכה, היום היא בין החנויות הדיגיטליות המובילות בעולם הן בהיצע המשחקים שבה והן בכלים הנוספים שהיא מציעה (מעקב סטטיסטיקות, רשימות חברים, עדכונים אוטומטיים ועוד ועוד).

 

לאחר עיכובים בלתי צפויים, כולל סיפור מסתורי על פריצה למחשבי החברה וגניבת הקוד למשחק ההמשך המצופה, הצליחו אנשי ואלב להוציא לשוק את HL2 ב- 2004 והוכיחו שהברק יכול להכות פעמיים.

 

המשחק הביא לשוק שתי מערכות חדשניות, בנוסף לסיפור איכותי ועיצוב שלבים מעולה; האחת היא מערכת פיזיקלית מבריקה שבאה בעיקר לידי ביטוי ב"רובה הגרוויטציה" הידוע והשנייה היא מערכת אנימציה לפנים אנושיות, שעזרה מאוד לחבר את השחקן לדמויות המשנה במשחק, בעיקר המסייעת המוכשרת אליקס ואנס, ולגרום לשליטיה החייזריים של "עיר 17" להראות כמטרה נעלה למרד.

 

ב-Valve גם החליטו לעשות צעד מעניין נוסף, ולהכריז על "תוכן אפיזודי" - פרקי משחק קצרים יותר אשר ישוחררו בזמנים קצרים יותר. דווקא כאן נראה שהפרפקציוניזם של ניואל ואנשיו לא התאימו למטרות שלהם, ומאז 2004 הם הוציאו רק שני פרקים למשחק.

 

במקביל החלה החברה החלה לגדול, ובנוסף ל TF2 שצוין קודם, שמקבל עדכונים שוטפים ותמיכה מהחברה עד היום (למרות שכבר אינו מכניס להם כסף) שחררה ב-2007 את "הקופסא הכתומה" שכללה בנוסף גם את HL2 Episode 2 ואת Portal.

 

המשחק האחרון מדגים תכונה נוספת של אנשי Valve היכולת לזהות מצוינות במפתחים אחרים ולצרף אותם לשורותיה. במקרה הזה הם גייסו סטודנטים ממכללת DigiPen שפיתחו פרויקט בשם Narbancular Drop שהרעיון המרכזי בו היה משחק עם האלמנט המעניין של שערים ממדיים.

 

עם המפתחים המקוריים, ואלב הביאה את תקציביה ויכולת ההקצעה שלה ושחררה את פורטל לקול תשואות רמות של המבקרים והקהל על המקוריות, החדשנות והמשפטים של הבינה המלאכותית המשוגעת GlaDos. החברה גם גייסה את ג'ונתן קולטון לשיר הסיום Still Alive.

 

ב-2008 הפעילו שוב בואלב את יכולת הזיהוי והרכישה שלהם, כאשר קנו את אולפני Turtle Rock, אשר בין היתר פיתחו קודם לכן את גרסת שחקן היחיד Counter Strike: Source. הם רכשו את החברה עבור הכלים והידע שפיתחו עבור הפרויקט שהפיק את המשחק Left for Dead.

 

נשארים לנצח

 L4D, כפי שהוא גם נקרא, הוא המשחק הראשון של ואלב שבנוי על משחק שיתופי. Left for Dead, שמדמה בריחה של שורדים באפוקליפסה זומבית, מיועד למשחק משותף של ארבעה שחקנים, ובונה על הגנה היקפית, עזרה הדדית ומערכת מובנית שמפזרת את האויבים ויוצרת מתח ופעולה מקסימליים.

 

שוב, מגע הזהב של Valve עבד, והמשחק זכה לביקורות טובות להצלחה מסחרית משמעותית.

 

משחק ההמשך, L4D2, יצא ב-2009 והיה תקדים שלילי עבור החברה. יציאתו הובילה לגל מחאה נרחב בין מעריצי המשחק הראשון - שראו בו ניצול הזדמנות ציני של החברה לרווחים, על חשבון תמיכה במשחק הראשון.

 

עוד ב-games: נחשף: Final Fantasy XIV

 

 בסופו של דבר, מנהיגי המחאה הוטסו על חשבון החברה למשרדיה, קיבלו יחס מכובד, שאלותיהם נענו והם חזרו הביתה לביטול המחאה. כצפוי, L4D2 נחשב לאפילו יותר טוב מקודמו ולהצלחה מסחררת בפלטפורמות בהן יצא (המחשב האישי והאקס בוקס 360).

 

סיכום

נראה שוואלב לא יכולה לטעות. היא נחשבת בעיני רבים, ובעיניי, למלכת משחקי ה-FPS , בהוציאה לשוק להיט אחרי להיט.

 

בין משחקים אלה לפלטפורמת ההפצה הדיגיטלית Steam, נראה שעתידה של החברה מובטח. ואלב ממשיכה לעבוד בהצלחה יתרה כחברה פרטית, אשר לא כפופה למרות בעלי מניות חיצוניים ולאחרונה הוכיחה שוב את דרכה עם הודעה על התאמת משחקיה ו-Steam למחשב המק והכרזה על פיתוח Portal 2.

 

לי ולמיליוני המעריצים ברחבי העולם נותר רק לשאול: מתי הפרק הבא בסדרת Half Life?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גורדון פרימן, גיבור משחקי half life
games.co.il
מומלצים