שתף קטע נבחר

לפעמים חלומות מתגשמים

"התחלה", סרטו של כריסטופר נולאן בו מגלם דיקפריו שודד שפועל בעולם החלום, משלב בין אקשן מסחרי לתסריט מורכב ואיכותי. ארז דבורה על פאר היצירה ההוליוודית לשנת 2010


 

"התחלה" ("Inception") הוא סרט שקיומו מושתת על פרדוקס: מצד אחד, סרט בתקציב המוערך ב-200 מיליון דולר בכיכובו של ליאונרדו דיקפריו עם סצנות אקשן משוכללות ואפקטים וויזואליים יוצאי דופן. מצד שני, המעטפת הבומבסטית מכילה בתוכה סרט התובע מצופיו קשב ומחשבה מהסוג הנדרש נוכח "קולנוע אמנותי". ג'יימס בונד ו"אשתקד במריאנבד" בכרטיס אחד.

 

הבמאי כריסטופר נולאן אינו מוכר את נשמתו למערכת ההוליוודית, אלא ממזג את התמות שאפיינו את עבודותיו האינטימיות ("ממנטו") - אובססיביות, אשמה גברית ואי ודאות תודעתית - עם השאפתנות והשכלול הטכני שאותו הפגין בסרטי "באטמן". התוצאה מרתקת, מאתגרת וצפויה לעורר ויכוחים בין המעריצים, המסתייגים והמבולבלים.

 

דומיניק "דום" קוב (דיקפריו) הוא שודד מסוג מיוחד. במקום לחדור לחללים פיזיים בכדי לשדוד חפצי ערך הוא מנהיג כנופיה החודרת לתודעתם של אנשים בזמן שהם חולמים, בכדי לגנוב מהם את סודותיהם הכמוסים. הפעולה דורשת חיבור של הקורבן המורדם והשודדים למכשיר המאפשר להם לחוות חלום משותף (כמו במשחקי מחשב מרובי משתתפים).

 

האנלוגיה למשחק המחשב אינה מקרית. נולאן אינו מטורף המנסה לביים "כלב אנדלוסי" או "מלהולנד דרייב" ב-200 מיליון דולר. עולם החלום המוצג אינו מימוש של משאלות הלא מודע לסדרת התקות, דחיסות וסמלים בנוסח של "עבודת החלום" הפרוידיאנית. המתכונת היא של "חלימה מודעת" (Lucid dream) המאפשרת לשודדים לפעול באופן מודע ולתמרן (במגבלות המוצגות בסרט) את סביבת החלום.


"התחלה". לא חלום פרוע - מבוך מחושב

 

מתכונת זו מאפשרת להם לפעול בתוך מסגרת זמן וחלל שונה באופן רדיקלי מהמציאות "החיצונית", ויחד עם זאת כזו המוכתבת על ידי חוקיות קשיחה. לא חלום המעוצב כציור של דאלי אלא כזה השואב השראה מהדיוק המתמטי של אֶשֶר.

 

פאר החלומות

סביבת החלום מעוצבת על-ידי ארכיטקט המעצב עולם של חלום כמבוך רחב ממדים שבו נעים השודדים והקורבן. תחבולת המפתח היא לעצב עולמות כפולים - חלום בתוך חלום, מניפולציה מורכבת שבה "התעוררותו" של החולם היא לתוך חלום נוסף. הבעיה העולה מתוך תחבולה זו - והופכת לאלמנט מרכזי בסרט - היא הקושי הגובר, גם של השודדים, להבחין בין עוד עולם חלום למציאות שאליה הם אמורים לחזור.

 

מלבד בעיה זו עומדים בפני השודדים אתגרים נוספים. הם נדרשים לתמרן את הקורבן, כמו בסרטי עוקץ, בכדי שימסור את סודותיו מבלי שיהיה מודע להיותו בתוך חלום שממנו הוא יכול להתעורר. הם צריכים להיזהר מהאופן בו היותם גורם פולשני בתוך תודעת החולם עלולה לגרור תגובת נגד שבה יותקפו על-ידי יצירי תודעתו של החולם.


מתוך הסרט. גם השודדים לא בטוחים

 

הם צריכים להיזהר ממצב בו הלא מודע שלהם יחלחל לתוך עולם החלום וישבש את המשימה - לשם כך אסור לארכיטקט לעצב עולם חלום הנסמך על מקטעים רחבים של זיכרונותיו. המבוך של החלום חייב להיות סטרילי.

 

דום חשוף במיוחד לבעיה אחרונה זו. אשתו מאל (מריון קוטיאר) מתה בנסיבות מסתוריות הקשורות לתחום עיסוק ייחודי זה. דום, החשוד העיקרי, נמלט מארצות הברית, נותק משני ילדיו, וכעת פועל בשירותם של תאגידים בינלאומיים הנלחמים אלו באלו באמצעות גניבת סודות עסקיים. בפעולות השוד אותן הוא מבצע מבצבצת ההשלכה של מאל מתוך תודעתו של דום ומשבשת את המשימה. פעולת השוד הגרנדיוזית העומדת במרכז עלילת "התחלה", תחייב גם את דום להתמודד עם הצללים הרודפים את תודעתו.

 

וכל זה רק האקספוזיציה

כל המידע המורכב שהוצג מועבר בשעה הראשונה (מתוך שעתיים וחצי של הסרט השלם). זהו המבוא למשימה העיקרית אותה מבצעים דום וחברי כנופייתו בסרט. בשליחותו של סאייטו (קן ווטאנאבי), תעשיין יפני שיכול לאפשר את חזרתו של דום למולדתו, הם נדרשים לחדור לתוך תודעתו של רוברט פישר (קיליאן מרפי), יורש מיועד של אימפריה כלכלית מתחרה.


מתברר שמהוליווד יוצאים גם דברים טובים

 

המשימה מורכבת לאין שיעור משוד תודעתי רגיל. הם נדרשים לשתול רעיון שיוביל את היורש למחשבה כי הוא צריך לפרק את האימפריה של אביו. זוהי משימה שתחייב מערכת מורכבת, באופן חסר תקדים ומסוכן, של תנועה בין שלושה עולמות חלום.

 

הצוות של דום כולל את ארתור (ג'וזף גורדון לוויט), האחראי על איסוף המודיעין, אמס (תום הארדי), מומחה לזיוף זהויות בתוך עולם החלום, ויוסוף (דילאפ ראו), הכימאי המייצר את התרכובות שיאפשרו את שנת חלום העמוקה. לדמויות מנוסות אלו מצטרפת אריאדנה (אלן פייג') כארכיטקטית חלום חדשה שיחד איתה יגלו הצופים את חוקיו המורכבים של העולם שנולאן מייצר עבורם. אריאדנה היא במיתולוגיה היוונית הבת של מינוס מלך כרתים. פקעת החוטים אותה היא נתנה לו אפשרה לו לצאת מהמבוך אותו הוא בנה - רמז ברור לתפקידה הסמלי של הדמות בסרט.

 

"התחלה" נע במהירות ומחייב את הצופים לקלוט בתנועה את המידע הרב, ויחד עם זאת הדפוס המתמטי של היחסים בין עולמות החלום יאפשר לכל צופה ערני בעל אינטליגנציה ממוצעת לעקוב אחר המתרחש. לחובבי המדע הבדיוני זהו סרט חובה. טווח ההתכתבויות של הסרט הוא אדיר - "סולאריס", "מטריקס", "אקזיסטנז", "עיר אפלה", "פפריקה" ועוד סרטים רבים מספור יעלו בדיון ממצה על רעיונותיו של הסרט. "התחלה", נכון לאמצע יולי, הוא הסרט המרתק ביותר שיצא השנה מהוליווד. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים